Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Nya regler från TS 1 Juli 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Nya regler från TS 1 Juli 2020

    I nya Modellvänner kan man läsa om nya regler från TS från 1 Juli 2020.
    Regler som innebär att UAS piloter skall vara registrerade. Då UAS betyder Unmanned Aerial Systems vilket även ett modellflygplan är.
    Skall vi alla modellflygare registrera oss?
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Som medlem i SKFF kommer vi som det ser ut idag att sköta denna delen med registrering. Vi kommer att ha ett möte med TS i maj om detta.

    Bengt Lindgren
    Vice Ordförande
    Mvh //Bengt

    Kommentar


    • #3
      Det är nog ett rimligt antagande att vi modellflygare som flyger på godkända modellflygfält kan fortsätta som vanligt ett tag till.
      Vad jag vet så är TS inte klara med någon registrering än.
      I vilket fall så kommer det nog att bli en relativt enkel procedur via datorn att registrera sig.
      Alternativt kan det bli så att RCFF/SMFF kan skicka medlemsregister - men det är inget som någon har klart.

      Ett antagande är att datumet kommer att skjutas upp på grund av Corona.............


      Både USA och Danmark har haft personlig registrering ett tag redan och man märker inte så mycket av det ute på klubbarna där hobbyflygarna håller på som de alltid gjort.
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Tycker att det är en aning obehagligt att mitt namn ska finnas i myndighetsregister både här och där för varje hobby eller fritidssysselsättning jag månde hava, vi är inte där ännu men det smyger sig på. I det här fallet kommer det med all säkerhet också att handla om något slags registeravgift, d.v.s det ska kosta pengar att vara licensierad modellflygare. Jag är helt övertygad om det, vi har att göra med en affärsdrivande myndighet i en krympande statsbudget får hitta sina inkomster någon annanstans.
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Inte omöjligt Airfoil - och skulle SMFFs föreslagna Modellflyghandbok gå i verkställighet så kommer vi nog att få svårt att besätta styrelserna i SMFF-klubbarna och då kan man ju bara gissa vad som kan hända med klubbarna - och med SMFF. Vi får hoppas att medlemmarna inser vad som skulle kunna hända med detta av oss själva (nåja) föreslagna regelverk så att det aldrig blir verklighet.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Synd bara att en registrering knappast löser "problemet" som myndigheten önskar en lösning på. De som ev. utgör en "fara" för riktiga luftfarten, och så småningom "drönarflygningar" för leverans av "paket" och gud vet allt som troligen kommer levereras luftledes med drönare i framtiden, kommer knappat att registrera sig frivilligt.
            I Sverige har vi ju lite av tradition att myndigheter i första hand försöker ge rekommendationer och de borde börja med att bara rekommendera att alla modellflygare (helikopter och multikopterflygare inräknade) bör registrera sig och peka på fördelarna (de som trots allt finns). Då får de se hur många som är "snälla Svensson" och lydigt följer myndighetens rekommendation. Sen kan de utvärdera och ev. ta till "storsläggan" och tvinga folk att regga sig om de anser det nödvändigt för flygsäkerheten och att kunna "spåra" och lagföra lagbrytare.
            Visst kommer jag regga mig och de av mina flygetyg som kan behöva reggas, om det blir tvingande, men jag kommer göra det under protest och med lätt knuten näve i byxfickan.
            Inte kommer min flygning bli säkrare efter en reggning än den varit under de snart 50 åren jag radioflugit hittils. Visst var jag mer "vild" i min flygning när jag var yngre men nog flög jag och de andra i klubbarna jag varit ned i med ganska högt säkerhetstänk hela tiden och gör så definitivt idag. Aldrig en incident hittills med fullskalaflyget som jag vet om i de klubbar jag varit med i, när vi flugit både på modellflygfältet och "ute i busken", sommar som vinter.
            /Bo
            Karlstads MFK

            Kommentar


            • #7
              Med en fullskalaklubb vars taxibana gränsar till vårt modellfält som granne blir vi ju såklart noga med att följa regelverk, vi vill ju inte äventyra den supergoda relation vi har.
              Men jag kan tänka mej att det finns modellflygare som kommer att leva efter devisen "Syns man inte så finns man inte" och ge tusan i regler och registreringar.
              Det främjar ju inte flygsäkerheten menar jag. Tyvärr tror jag inte att det går att komma åt dom. Se bara på människors förmåga att följa FHM:s och MSB:s rekommendationer med Coronaviruset (som parallell).
              "If it looks allright, it flies allright"

              Kommentar


              • #8
                Det är fullskalaflyg på ena modellflygklubbens start/-landningsbana i en av de två klubbar jag är med i. Vi startar/landar på huvudbanan (med fullskala-flygklubbens tillåtelse) sen vi blev "utslängda" av "myndigheten" från vår lilla gräsplätt intill huvudbanan som de belade med klippförbud, så vi blev tvingade att använda fullskalflygets start-/landningbana istället. Detta försämrade förstås säkerheten men det brydde sig inte myndigheten (Länsstyrelsen) om. På detta fält följer vi förstås rigoröst säkerhetsreglerna för modellflyg på fältet. Men flygningen blir inte ett uns säkrare med registrering av pilot och flygplan om det blir så, inte på detta flygfält i alla fall. Visst förstår jag varför myndigheten vill ha reggning av alla piloter och våra flygetyg. Men flygning på klubbfält främst, där behövs knappast reggning för bättre flygsäkerthet som jag ser det. Skall det bli ännu säkrare på de fält jag flyger så är väl nästa steg att alltid flyga med "spotter" eller hålla sig med flygplanet på backen, taxa kan ju vara kul det med Skämt och sido, troligtvis är för nästan all klubbflygning i organiserad regi reggning helt onödigt, enligt min personliga uppfattning. Men för "buskflygare" kanske det kan vara mer motiverat, men man kan undra hur många av dessa som kommer regga sig i så fall?
                /Bo
                Senast redigerad av bem ; 2020-04-08, 13:40 .
                Karlstads MFK

                Kommentar


                • #9
                  Håller med dig helt Bo att för oss organiserade modellflygare som flyger på modellflygfält (dessutom godkända sådana) så är detta ett slag i luften för myndigheterna.
                  Och de som myndigheterna möjligen vill åt lär inte registrera sig så det drabbar uteslutande vår grupp som dessutom varit väldigt förskonad ifrån incidenter med fullskalaflyget.
                  Sen är det ju märkligt att vår egen organisation (SMFF) försöker driva detta ännu längre med sin s k Modellflyghandbok.
                  Roger

                  Kommentar


                  • #10
                    Man får väl "svartflyga" på någon åker istället för detta kommer att bli modellflygets död.
                    Vi vet även vilka vi har att tacka för detta. Alla olika handlare och butiker som sålt drönare hejdlöst för att få in pengar så kreti och pleti utan sans och vett flugit runt med dessa bland hus och flygplatser.
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #11
                      Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
                      Man får väl "svartflyga" på någon åker istället för detta kommer att bli modellflygets död.
                      Vi vet även vilka vi har att tacka för detta. Alla olika handlare och butiker som sålt drönare hejdlöst för att få in pengar så kreti och pleti utan sans och vett flugit runt med dessa bland hus och flygplatser.
                      Man ska nog inte vara så säker på att det är dessa leksaker som ligger bakom alla regler.
                      Det ryktas att vissa stora nedstängningar av flygplatser berott på :

                      Polisdrönare
                      Piloter på stora passagerarplan som tyckt det var kul att ta fram sin drönare för att fota en ny flygplats.
                      Professionella drönarpiloter som haft fotouppdrag att dokumentera anläggningar.

                      Sedan så har vi de kommande behoven av att skicka paket med drönare.
                      Där har vi bland annat :

                      Medicin
                      Pizza
                      Paket från Amazon med flera.

                      Det är nog betydligt starkare krafter som vill ha regleringar än bara för att stävja "kreti och pleti utan sans och vett".
                      www.modellflygnytt.se/mv.html

                      Kommentar


                      • petrik
                        petrik Kommenterade
                        Redigering av en kommentar
                        Förstår inte hur dessa drönarleveranser kan bli godkända. Jag vill inte ha drönare farande över mig och min familj eller mitt hus.
                        En drönare i skalle överlever man kanske inte.

                    • #12
                      Tack Bengt!
                      I vår klubbledning agerar eller spekulerar vi inte utan avvaktar information från SMFF och/eller TS.

                      Kommentar


                      • #13
                        Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
                        Tack Bengt!
                        I vår klubbledning agerar eller spekulerar vi inte utan avvaktar information från SMFF och/eller TS.
                        Spekulera.. ett annat ord är tolkning av texten. Om det är som skrivs i Bengts inlägg så finns ju registret redan. Namn, adress, behörigheter mm finns i Idrottonline.
                        Framtiden får väl utvisa om RCFF får behörighet att föra pilotregistret för sina medlemmar. Då återstår ju de som inte är med någonstans och flyger på platser som inte godkänts av TS som modellflygplats. Det vill säga: Status Quo. Med ETT (1st) undantag och det är ingen spekulation från min sida utan erfarenhet från mer än 70 års levnad med myndigheter: Det kommer att kosta pengar att vara registrerad modellplanspilot och det är piloten som får betala.

                        För övrigt ska man nog vara väldigt försiktig med att referera till rykten:

                        Citat: "Man ska nog inte vara så säker på att det är dessa leksaker som ligger bakom alla regler.
                        Det ryktas (anm: fetstil tillagt av mej) att vissa stora nedstängningar av flygplatser berott på :

                        Polisdrönare
                        Piloter på stora passagerarplan som tyckt det var kul att ta fram sin drönare för att fota en ny flygplats.
                        Professionella drönarpiloter som haft fotouppdrag att dokumentera anläggningar.

                        Sedan så har vi de kommande behoven av att skicka paket med drönare.
                        Där har vi bland annat :

                        Medicin
                        Pizza
                        Paket från Amazon med flera."

                        Slut citat

                        För övrigt anser jag att Modellflyghandboken ska förstöras. (Travesti romerska ledaren Cato)
                        "If it looks allright, it flies allright"

                        Kommentar


                        • #14
                          Reglerna 1 juli skjuts nog upp i de flesta europeiska länderna, exempelvis UK har skjutit upp det på obestämd tid ett antal månader och deras förbund driver att det skjuts upp till 1 juli 2022 för åtminstone modellflygare såsom övergångsreglerna medger. Jag tycker förbunden i Sverige också ska driva det så vi får arbetsro och kan lösa de problem som exempelvis att flyga utanför godkända modellflygfält som försökte lösas med modellflyghandboken men som kanske kan lösas på enklare sätt som att få flyga FPV överhuvudtaget och egenbyggt modellflyg i allmänhet närmare än 150 m från bebyggelse. Nu tror jag inte många kommer följa reglerna ändå men det vore inte fel om modellflygförbunden kan erbjuda laglig flygning där faktiskt en ansvarsförsäkring gäller för exempelvis FPV och platser där det kommer att bli förbjudet att flyga med någonting som inte är CE märkt och klassat och godkänt av tillverkaren.
                          / Ingemar

                          Kommentar


                          • #15
                            Idag fick jag info från Transportstyrelsen (som jag prenumererar på)
                            Här två länkar, en till deras generella info och en som gäller modellflygföreningar:
                            https://transportstyrelsen.se/sv/luf...n-1-juli-2020/
                            https://transportstyrelsen.se/sv/luf...flygforeningar
                            Jag får inte klarhet i vad som gäller fr.o.m. 1/7 för de klubbar som redan är godkända med sina fält och regler. Borde komma info från förbunden snart.

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X