Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Nya regler från TS 1 Juli 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Jag är lite osäker på vad myndigheterna tror att dom kommer att uppnå genom att sätta krokben för oss modellflygare genom att strama åt reglerna och kräva olika godkännanden och tillstånd?

    Dom personer som inte tidigare har följt regler eller använt "sunt förnuft" vid flygning inom tätbebyggelse eller i kontrollerat luftrum kommer inte att bry sig det minsta om varelse godkännande, registrering eller tillstånd, dom kommer att fortsätta flyga oavsett om det är tillåtet / lämpligt eller inte.

    Konsekvensen blir att vi som försöker följa lagar och regler i det närmaste måste ge upp våran hobby eftersom administration av tillstånd och godkännanden ter mer tid i anspråk än vad man kan spendera på hobbyn......

    Kommentar


    • #17
      Kan vi skönja en uppgång för RC-båt hobbyn ?

      Kommentar


      • Stig H
        Stig H Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Sett att modellbåtgruppen på facebook växer stadigt - nu ca 1000 medlemmar. Jag är med.

    • #18
      Om man hoppar in på TS hemsidor, så ser man otroligt mycket info om drönare. Nästan omöjligt att få en totalbild av situationen.
      Men jag uppfattar det som att drönare likställs med allt som flyger utan ombordvarande människa. Ändå är nästan varje bild på en multikopter (eller vad de nu kallas).
      Hittade en guide som jag klickade mej igenom och konstaterar att jag har en drönare som kräver operatörsregistrering och att min drönare tillhör Kategori öppen - underkategori A3. Dessutom måste jag utbilda mej och ta ett aktuellt drönarkort.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		DSC_0127.JPG
Visningar:	1595
Storlek:		2,21 MB
ID:		10531
      Det gäller den här modellen, Elkonverterad Gentle Lady, flygvikt ca 800 gram. Flyghastighet gissningsvis 6-7 m/s. Rörelseenergin vid 7m/s är ca 20 Joule
      Min lättaste utomhusmodell väger 530 gram, den tyngsta är en Gårdstadare på 2,2 kg. Alla ramlar in i Kategori C3-A3
      Kanske läge att bygga nytt med flygvikter under 250 gram

      Citat från TS websidor:
      "När du har registrera dig kommer du tilldelas ett operatörs-ID som du ska märka på utsidan av drönaren och programmeras inuti drönaren (elektronisk identifiering)"

      Ännu ett citat:
      Giltighetstid och avgifter
      När du har registrerat dig som operatör och fått ditt operatörs-ID, kommer du att vara registrerad i operatörsregistret och ha ett giltigt operatörs-ID tills du själv väljer att avregistrera dig.

      Vid registrering tas en registreringsavgift ut och sedan en årlig registerhållningsavgift."

      Vaddå programmeras inuti drönaren? Måste den ha telemetri för det?
      Och där kom det: Registreringsavgift och årlig registerhållningsavgift.

      Nu står det viss någonstans att SMFF och RCFF ska få tillstånd att föra registren. Det blir inte heller gratis.


      Klicka på bilden för större version

Namn:		night vapor.jpg
Visningar:	1479
Storlek:		49,4 KB
ID:		10532
      Den klarar sig! 21 gram.


      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #19
        Ursprungligen postat av JanE Visa inlägg
        Kan vi skönja en uppgång för RC-båt hobbyn ?
        Vem vet, det är rätt kul att styra en radiostyrd båt, både motorbåt och segelbåtar. Har haft både typerna av båtar på 1970-talet.
        Att segla med en segelbåt en sommardag med lite vind är väldigt avkopplande.
        Lite dumt jag slängde segelbåten på tippen för länge sen, det ångrar jag nu.
        Men inget har hittills varit roligare i längden än radiostyrda flygplan, tycker jag. Har provat helikopter och RC-bilar också samt lite drönare.
        Flygplan passar nog mig bäst i längden ändå.
        Det blir nog bra det här med den nya reglerna.
        Men att säkert kunna flyga sitt flygplan eller vad man nu flyger med är minst lika viktigt. Flyger man som en "kråka" hjälper det inte att du följt regelverket till punkt och pricka om du orsakar en skada på nån eller nåns egendom om du inte kan styra på ett bra och säkert vis.
        Det här med alla reglerna blir lite som att ha läst teorin för bilkörkort men aldrig övningskört.
        Problemet med alla nya "drönarpiloter" (jag tänker nu mest på multikopterflygare med kamera och liknande) är att många nog är förstagångsflygare.
        De har därför inte riktigt hunnit få nån känsla för säker flygning (om de nu "styr" sin drönare - det finns ju så mycket hjälp som stöttar piloten i flygningen numera att man nästan kan ifrågasätta om det är piloten som styr).
        Nåja, jag är inte främmande för att köra lite RC-segelbåt. Bara lägga i båten i nästan vilken sjö som helst och sen är man igång utan att behöva vara rädd för att orsaka en (flyg)olycka. Krock med andra båtar kan ju inträffa men vad kan en liten 1-meters segelbåt orsaka för skada på en riktig båt?

        /Bo
        Senast redigerad av bem ; 2020-05-06, 13:20 .
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #20
          Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
          Giltighetstid och avgifter
          När du har registrerat dig som operatör och fått ditt operatörs-ID, kommer du att vara registrerad i operatörsregistret och ha ett giltigt operatörs-ID tills du själv väljer att avregistrera dig.

          Vid registrering tas en registreringsavgift ut och sedan en årlig registerhållningsavgift."

          Vaddå programmeras inuti drönaren? Måste den ha telemetri för det?
          Och där kom det: Registreringsavgift och årlig registerhållningsavgift.

          Nu står det viss någonstans att SMFF och RCFF ska få tillstånd att föra registren. Det blir inte heller gratis.


          Klicka på bilden för större version

Namn:		night vapor.jpg
Visningar:	1479
Storlek:		49,4 KB
ID:		10532
          Den klarar sig! 21 gram.

          Som jag tolkat det så klassas alla flygande farkoster som fjärrstyrs som "drönare" av TS.
          Ja, "drönare" i vissa klasser ska ha telemetri så dom kan rapportera aktuell position.

          /Jonas

          Kommentar


          • #21
            Ett problem som klubbarna i Stockholmsområdet har är fortfarande att få till ett avtal med Bromma och Arlanda-tornen så att det senare går att skicka in en ansökan för att bli av Transportstyrelsen ett godkännt modellflygfält.
            Klubbarna i området har väntat på svar ifrån Swedavia i drygt 2år nu.
            Alternativen som jag ser är att lägga ner dessa klubbar och sen får man gå med i en annan klubb. Eller så skiter man fullständigt i detta och flyger som vanligt.
            Mvh TomasE

            Kommentar


            • #22
              Ursprungligen postat av Flygteknikern Visa inlägg
              Ett problem som klubbarna i Stockholmsområdet har är fortfarande att få till ett avtal med Bromma och Arlanda-tornen så att det senare går att skicka in en ansökan för att bli av Transportstyrelsen ett godkännt modellflygfält.
              Klubbarna i området har väntat på svar ifrån Swedavia i drygt 2år nu.
              Alternativen som jag ser är att lägga ner dessa klubbar och sen får man gå med i en annan klubb. Eller så skiter man fullständigt i detta och flyger som vanligt.
              Mvh TomasE
              Det är tre klubbar som ligger utanför kontroll zone, Norrtälje, Åkersberga och Södertälje (Påldalen).
              Tillhör själv Åkersberga och i skrivande stund är det kommunen som har vi har problem med på vårat ena fält, dom har dragit en tillfällig väg intill fältet MEN inte planerat in någon tillfartsväg till fältet så vi kan komma ner med transport av gräsklippare.

              /Jonas

              Kommentar


              • #23
                Har jag förstått det rätt om att en typisk parkflygare utan motoruppgradering på säg 750g flygvikt är OK att köra om den är CE-märkt? Det ska väl allt man köper inom Europa vara iaf.

                Klassas för den delen flyg som parkflyers ens som fullvärdiga drönare enl nya reglerna? Hittar ingenstans på TS sida som klargör detta tydligt. Å ena sidan skulle en parkflyer möjligen kunna klassas som ''leksak'' och är undantagen, eller eftersom den inte har någon sk C-skalemärkning (mig veterligen får vanliga plan inte den märkningen) och blir enl. nuvarande plan ej luftvärdiga efter sommaren 2022.

                Kommentar


                • #24
                  Såg på RCFF:s sida att Kjell Nilsson rapporterat från SMFF:s & RCFF:s gemensamma möte med TS som ägde rum 7/5.
                  http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...akterna-med-TS

                  Kommentar


                  • #25
                    https://www.transportstyrelsen.se/sv...oronapandemin/

                    Underbart, man kan ju hoppas att de på den tiden hinner slipa till det lite så att det blir lite bättre separering mellan drönare och vanligt modellflyg.

                    Kommentar


                    • #26
                      Regelverket är inte så lättläst eller lätt tolkat... jag funderar på de skrivningar som finns om krav på CE-märkning av ’drönaren’. Har någon lyckats lista ut i vilken kategori man kan flyga icke CE-märkta prylar? Vilket jag tolkar att de flesta av oss gör då vi inte bara köper ReadyToFly modeller, utan faktiskt plockar ihop våra egna flygmaskiner.

                      Likaså så påverkar detta tillverkare, leverantörer och återförsäljare som då hamnar i en gråzon huruvida de skall CE-märka sina saker...något som bara de riktigt stora drakarna klara och har råd med.... typ DJi....
                      Har råkat in i detta dilemma på jobbet, där vi nu är i limbo då den Svenska tillverkaren/leverantören av ett större tethered drönarsystem inte vet hur de kan förhålla sig till CE-kraven....

                      Kommentar


                      • #27
                        Ja ett ganska snårigt regelverk men denna bild kanske förklarar en del: https://www.transportstyrelsen.se/gl...-ts-200609.pdf

                        Kommentar


                        • #28
                          Tänk att modellflyg kan göras så komplicerat... Man får nog beundra EU-byråkraterna - eller....
                          Roger

                          Kommentar


                          • #29
                            Avsikten är nog inte att komplicera modellflyg. Man vill se till att alla tusentals transportdrönare som kommer att fara över oss inom några år fungerar ihop med övriga världen. Modellflyget råkar komma ivägen för dessa regler tyvärr

                            Kommentar


                            • #30
                              Det var nog knappast drönare från "kreti och pleti" som ligger till grund för detta. Det är betydligt mer organiserat av vänsterinriktade miljömuppar framför allt i England.
                              https://www.etc.se/klimat/dronare-at...ska-aktivister
                              https://www.expressen.se/nyheter/rap...e-pa-heathrow/
                              Och naturligtvis innebär det nya regelverket att man får bukt med detta...
                              Senast redigerad av Gasman ; 2020-06-16, 10:50 .
                              //Mange

                              www.strangnasmodellflygare.se

                              Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                              Endast döda laxar flyter medströms...

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X