Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2020

    Ursäkta att inlägget är försenat men nu börjar tävlingssäsongen för nu öppnar 2020-års upplaga av Elsegelutmaningen – den vänliga tävlingen där alla kan vara med.

    Äntligen är det Mars och ESU start och här är det blåsigt och regnar med +5 grader och barmark.

    Inga regeländringar i ESU (i år heller) utan vi kör som vanligt.

    Jag önskar alla lycka till med årets ESU tävling och ser fram emot många nya tävlande.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Gällande priser så var inte SMFF så intresserade av att sponsra med T-shirts som tidigare när andra hade hand om svensktmodellflyg.se men ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv skall jag försöka få till (även om jag missade flera förra året då jag inte var riktigt pigg och hade mycket annat), så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en onlinetävling som denna. Det faktum att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar eller en speciell veckodag i livspusslet.

    Visst kan man fuska med insända resultat men den enda man lurar är sig själv.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändarre). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.


    OBS! Jag vill gärna ha mått med två decimaler typ 1,35m.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Välkomna till ESU 2020 önskar Micael Petrik!

    Bifogade filer
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Hej!

    Kul att ESU är igång igen och här kommer mitt första resultat för i år med mitt nya ESU vapen.
    Kärran är en Höllein Introduction som jag flyger med tre kanaler, höjd, sida och motor. Klaffarna är inte i funktion.
    Var ute och flög den 6/3 mellan kl. 10.00 och 12.00. Vädret var soligt med svag termik och 0-2 m/s ostlig vind.

    Start #1: Tid 7:58, landning 0,95 m och 11 s. motor

    Start #2: Tid 7:59, landning 2,65 m och 12 s. motor

    Start #3: Tid 7:59, landning 2,42 m och 12 s. motor

    Poängen blir då så här om jag räknat rätt:

    478 + 60 - 11 = 527

    479 + 48 - 12 = 515

    479 + 48 - 12 = 515

    Summa 1557


    /Lennart


    En bild på kärran:


    Kommentar


    • PatrikLj
      PatrikLj Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hej," Höllein Introduction" ser fin ut, jag funderar på en sån efter många års frånvaro från flygandet. Så nu har jag många frågor? Var den lättbyggd? Har du röd klädsel på båda sidorna? Behövs inte klaffarna, du landar ju väldigt nära märket ändå? Klarar den lite mer vind också?
      /Patrik

    • AVA
      AVA Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hej Patrik, jag kan verkligen rekommendera Introduction. Modellen är riktigt lättbyggd och byggsatsen är laserskuren med väldigt bra passform på alla delar. Jag har röd transparent klädsel på båda sidor eftersom man klär båda över och undersida med samma bit klädsel. Ingen skarv i framkant utan klädseln går runt. Jag har byggt min utan klaff/broms för att kunna få högre landningspoäng, en anpassning till reglerna och sen är det kul med lite "back to basic" som det var när jag började med RC-segel i mitten på sjuttiotalet. Det gäller att komma in lågt och sakta när man ska pricklanda utan broms.
      Jag har bara flugit i svag vind än så länge men jag tror inte att den klarar vind särskilt bra. Ev. kan man ju ordna så att den går att barlasta men jag har inte tittat på det än.
      /Lennart

  • #3
    Hej på er flygare!

    Ett resultat flyget med Grafas Maxi.

    8,01min 1,38m 12s
    8,02min 1,01m 17s
    8,05min 1,13m 15s

    479 + 27 - 12 = 494
    478 + 27 - 17 = 488
    475 + 27 - 15 = 487
    = 1469p

    /Stefan

    Kommentar


    • #4
      I Lördags blev det äntligen tid att flyga en ESU omgång. Tyvärr är jag inte vidare förberedd så jag hade att välja mellan MPX EsyGlider och en elektrifierad Blue Phoenix. Jag valde Blue Phoenix .

      Solen sken och inte så mycket vind. Lite lurigt med landningarna med en BP men då den flyger så saaaakta blev det ganska skapligt ändå då RE seglare ger dubbla poäng. Termiken var däremot svår och jag tappade blåsorna ofta så det blev inga super tider.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-03-28.JPG
Visningar:	214
Storlek:		60,5 KB
ID:		9948

      Jag har varit lite osynlig på forum mm den sista tiden pga inflammerad gallblåsa och otaliga sjukhusbesök. På detta kom även att min sambo åkt in ock ut på akuten ett pga hjärtproblem. men jag uppdaterar så fort jag har tid på denna sida.

      /Petrik
      Senast redigerad av petrik ; 2020-04-01, 14:44 .
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #5
        G'Day....
        Knasig ESU-månad för mej denna. Höllpå för länge med vinteröversyn och sedan blåser det ju så förtvivlat och ofta.
        Skulle så småningom flyga med min fina E-Spirit men då passade det hela på att krångla så motorn stängde hela tiden av efter 9-10 sek.
        Felet upptäcktes hemma (troligen...) och efter en vända med programmeringskortet till ESC:n verkar allt vara OK nu.

        Mitt månadsresultat får bli provflygningarna med Janne Larssons lilla E-Fair som jag fick överta.
        Spännvidd 150 cm
        Flygvikt 530 gram
        Motor Turnigy 2632 1000kv, ESC Turnigy PLUSH 40 Amp propeller Aeronaut 10x6"
        3-kanalsstyrd

        Resultatet:

        Start 1: 3 min 26 sek, motor 25 sek, landningspoäng 0
        Start 2: 2 min 46 sek, motor 25 sek, landningspoäng 48 (inom 3 meter)
        Start 3: 3 min 16 sek, motor 21 sek, landningspoäng 0

        Summa 535 poäng om jag räknat rätt. Inget vidare men modellen med sina 530 gram var inte perfekt för byiga vindar den 22/3.

        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • petrik
          petrik Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Ett resultat är bättre än inget resultat i ESU.

      • #6
        Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
        G'Day....
        Knasig ESU-månad för mej denna. Höllpå för länge med vinteröversyn och sedan blåser det ju så förtvivlat och ofta.
        Skulle så småningom flyga med min fina E-Spirit men då passade det hela på att krångla så motorn stängde hela tiden av efter 9-10 sek.
        Felet upptäcktes hemma (troligen...) och efter en vända med programmeringskortet till ESC:n verkar allt vara OK nu.

        Mitt månadsresultat får bli provflygningarna med Janne Larssons lilla E-Fair som jag fick överta.
        Spännvidd 150 cm
        Flygvikt 530 gram
        Motor Turnigy 2632 1000kv, ESC Turnigy PLUSH 40 Amp propeller Aeronaut 10x6"
        3-kanalsstyrd

        Resultatet:

        Start 1: 3 min 26 sek, motor 25 sek, landningspoäng 0
        Start 2: 2 min 46 sek, motor 25 sek, landningspoäng 48 (inom 3 meter)
        Start 3: 3 min 16 sek, motor 21 sek, landningspoäng 0

        Summa 535 poäng om jag räknat rätt. Inget vidare men modellen med sina 530 gram var inte perfekt för byiga vindar den 22/3.
        Jag får det till 545 poäng och seglaren verkar vara en Motor/Sida/Höjd utan Skev vad jag förstått, eller?
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #7
          ESU MARS 2020 är slut för två veckor sedan (sorry att jag är sen igen med uppdateringen)
          Ett i mitt fall jäkligt blåsigt Mars (som verkar hålla i nu in i April) har gjort att jag inte flugit mycket.

          Endast fyra (4) resultat har kommit in för Mars månad varav AVA var bäst med sina otroliga 1557 Poäng!
          Grattis AVA till månads segern och ett diplom kommer inom kort.

          Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
          I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

          Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
          Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...aler=0&antal=1.
          Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

          Årets första vinnare av presentkortskod är ..... AIRFOIL !!
          Stort grattis även till Airfoil!

          Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_2020-03.JPG
Visningar:	133
Storlek:		57,9 KB
ID:		10176

          Ställningen efter Mars om gången är som nedan.

          Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-03_1.JPG
Visningar:	122
Storlek:		109,1 KB
ID:		10177

          Vi får hoppas vinden lägger sig så vi får många fina flygdagar.

          /Petrik

          (April tråd kommer så fort jag hinner)
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #8
            Hej!
            Då Airfoil (Jan-Olov) tyckte att han vunnit ett par gånger i rad och att han redan handlat de Flygprylar han behövde så ville han att jag lottade om Mars omgången utan honom.

            Omlottning är gjord och det blev istället Stefan Andersson som blev den lycklige vinnaren av Mars Presentkortskod hos Autopartner RC.
            Grattis Stefan!!

            Sänder koden i meddelande här på forumet utifall mailadressen jag har är utdöd.

            /Petrik
            Senast redigerad av petrik ; 2020-05-17, 00:46 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar

            Arbetar...
            X