Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Inför ElSegelUtmaningen 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Inför ElSegelUtmaningen 2020

    Hej alla glada Termikjägare!
    Nu börjar det bli dags att damma av era ESU plan för nu är det inte långt till första startomgång i ESU 2020.

    Idag gjorde jag mina första två ESU test starter för året med min TopModel Astra.Klarblå och 11 grader i solen. Första starten 20s motortid och 6m 27s med starthöjd ca 160m.
    Andra starten var en dröm. Slog av på 123m enligt Altis V4:an och hade maxhöjd 159m.
    Hittade termik direkt och fick dyka ur med full broms och landade sent på 8m 17s.
    Jäklar vilket kanonväder och nu är jag sugen på ESU start.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Namnlös.jpg
Visningar:	188
Storlek:		807,1 KB
ID:		9103

    /Petrik
    Bifogade filer
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag är också sjukt taggad på att sätta igång!

    Är det några regelförändringar inför den kommande säsongen?

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
      Jag är också sjukt taggad på att sätta igång!

      Är det några regelförändringar inför den kommande säsongen?
      Inga ändringar från mig i alla fall. Det är väl något som i så fall alla som är med och flyger ESU borde vara med och säga något om.

      Vi kan väl köra som vanligt i år och samtidigt diskuttera eventuella regeländringar under året. Jag (eller den som har något på hjärtat angående reglerna) kan starta en "ESU regeländrinndsförlag" tråd om ni vill.
      Å andra sidan gillar jag enkla regler och alla nybörjare kanske inte har lust eller pengar att köpa höjdavstängare eller liknande.
      Senast redigerad av petrik ; 2020-02-15, 22:47 .
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Hej,
        så långt som till flygning har jag inte kommit än. Tog dock ner Allegron från hyllan för inspektion förra veckan. Den ser ut att klara en ESU säsong till. Funderar på att prova någon ny propeller för att kunna minska motortiden något. Propellern jag kört med hittills är en Rasa från förra seklet. Det borde finnas något nyare med bättre verkningsgrad.
        Jag är glad om vi fortsätter med de gamla reglerna, då duger nog mitt material en säsong till.
        /Per

        Kommentar


        • #5
          Hej alla!
          Jag föreslår också att behålla reglerna som de är. Känns bra. Jag kommer att hålla mej till mina balsaseglare E-Spirit och Gentle Lady, och den nu 17 år gamla Mystery från Karel Hacker. Och så har jag ärvt en liten gullig E-Fair av en klubbkamrat som lämnat oss.

          Det ska bli kul och spännande i år också. Sedan en liten tävling i tävlingen om jag lyckas flyga 3 omgångar med var och en samma dag så de får tävla mot varandra.
          Alla är i princip flygklara för året, utom möjligen Mystery som ska få lite sprickor i glasfiberkroppen åtgärdade.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Fint flygväder idag, om än något kylig men svag vind. Flög mest motormodeller men drog iväg lilla E-Fair också. Hade inte höjdmätarelektroniken i och gjorde flera motorpådrag.
            Det var väl mest för att "flyga in mej" på modellen.
            men men...., sista motorkörningen resulterade i att jag hamnade i ett trevligt område där jag flög i åttor i över 7 minuter utan höjdförlust. Sjönk lite i ena riktningen men när jag vände upp mot vinden steg E-Fair tillbaka till utgångshöjden. D.v.s. såvitt jag kunde bedöma av hur liten den var. Termik! Troligen, det ligger en liten skogsdunge som ev. kan prestera nå'n slags hangeffekt. Och Ströbohög förstås, det som somliga betraktar som en kungagrav från tidernas begynnelse.

            ESU närmar sig, och kul var det idag

            E-Fair, några fakta:
            Balsabyggd, sidroder, höjdroder, motorkontroll
            Spännvidd 150 cm, flygvikt 560 gram
            Motor Turnigy 2632 kv1000. 3s1300 Lipo och propeller 10x8" Aeronaut. Stiger nästan lodrätt om jag vill det.
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Kul att ni är på G för denna månad drar det igång!
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
                Fint flygväder idag, om än något kylig men svag vind. Flög mest motormodeller men drog iväg lilla E-Fair också. Hade inte höjdmätarelektroniken i och gjorde flera motorpådrag.
                Det var väl mest för att "flyga in mej" på modellen.
                men men...., sista motorkörningen resulterade i att jag hamnade i ett trevligt område där jag flög i åttor i över 7 minuter utan höjdförlust. Sjönk lite i ena riktningen men när jag vände upp mot vinden steg E-Fair tillbaka till utgångshöjden. D.v.s. såvitt jag kunde bedöma av hur liten den var. Termik! Troligen, det ligger en liten skogsdunge som ev. kan prestera nå'n slags hangeffekt. Och Ströbohög förstås, det som somliga betraktar som en kungagrav från tidernas begynnelse.

                ESU närmar sig, och kul var det idag

                E-Fair, några fakta:
                Balsabyggd, sidroder, höjdroder, motorkontroll
                Spännvidd 150 cm, flygvikt 560 gram
                Motor Turnigy 2632 kv1000. 3s1300 Lipo och propeller 10x8" Aeronaut. Stiger nästan lodrätt om jag vill det.
                150cm blir litet fort när termiken suger upp den.
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar

                Arbetar...
                X