Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

GPS-Triangel, en spännande flygsport.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • GPS-Triangel, en spännande flygsport.

    Hej!
    Jag har tidigare skrivit en del om GPS-Triangelflygning här och på gamla Svenskt Modellflygsidan. Men eftersom utvecklingen gått framåt och det mesta jag skrev om nu är passé så börjar jag om med en aktuellare info. För den som vill tävla gäller fr.o.m. 2020 att man endast får använda Albatross app-programvara från http://www.rc-electronics.org/ tillsammans med hårdvara från https://www.flymate.ch/ och http://www.rc-electronics.org/

    Jag har valt att köpa ny utrustning, Sparrow och Finch RF från RC-Electronics. Dessa enheter är budgetvarianter, små lätta enheter avsedda för mindre modeller, typ F5J-modeller.
    RC-Electronics har också mer avancerad utrustning som används mycket i stora 1/3 skala modeller. Läs mer om utrustning och regler på https://gps-triangle.net/
    Jag vill också länka till denna sida för bra info som schematiskt visar hur det fungerar, GPS Triangle Flight & Ground Equipment Setups, Hints & Tips

    I nedanstående bild ser ni min nya utrustning, mycket små mått och mycket lätt att konfigurera. Om det fina vädret håller i sig kommer jag att premiära utrusningen i min Egida F5J-modell till helgen. Mera info kommer.

    /Ville

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Sparrow_Finch_small.jpeg
Visningar:	436
Storlek:		173,0 KB
ID:		8764
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

  • #2
    Har kört lite skrivbordstest av Albatross navigationssystem. Mycket lättkonfigurerat. Eftersom systemet kan köras fristående så behöver
    man egentligen inte ha radion igång, men jag testar i modellen för det kanske blir provflygning i helgen.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Albatross_Finch_P4000.jpeg Visningar:	0 Storlek:		143,5 KB ID:		8768
    Markstationen består av sändaren, Finch RF telemetrimottagare kopplad till surfplattan.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Sparrow_Egida.jpeg Visningar:	0 Storlek:		134,8 KB ID:		8769
    Här syns Sparrow ombordsystem med flera inbyggda sensorer; 5 Hz GPS, Vario med TEK-möjlighet, ENL - Bullernivå/ ljudnivådetektor
    som upptäcker påslagen elmotor. Till Sparrow måste man koppla in Sparrofw RF-modul för telemetri till Finch RF markmottagare.
    Systemet är FHSS - Frequency Hopping Spread System på 433MHz-bandet. ENL - Bullernivå/ ljudnivådetektor behövs också när
    flyger OLC-Triangel. GPS loggfiler, inklusive OLC loggdatafiler sparas på ett 8 GB SD-kort.
    På bilden syns också den gula,165 mm långa antennen som jag låter hänga fritt på undersidan.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Albatross_app_närbild.jpeg Visningar:	0 Storlek:		141,1 KB ID:		8770

    Närbild på Albatross-programfönster. Programfönstret kan växla mellan olika fönster; START, GLIDE, THERMAL and INFO sidor,
    och växlingen kan skötas med t.ex. 3-lägesswitch i sändaren. Det finns en hel del saker man kan ställa in, bland annat kan man
    bestämma vilka datafält som skall visas i varje fönster. Man kan ändra färg på grafikens olika delar, mm. mm.


    /Ville
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

    Kommentar


    • #3
      En stor spännande nyhet för året är den nya GPS-Triangle Light Class avsedd för mindre modeller liknande F5J. Du hittar reglerna under denna länk, GPS-Triangle Light Class.

      Klicka på bilden för större version  Namn:		GPS_Triangle_Light_Class.jpg Visningar:	0 Storlek:		124,5 KB ID:		8772

      /Ville
      "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

      Kommentar


      • #4
        Spännande Ville! Har inte läst genom allt än, men fattar inte riktigt vad det går ut på, verkar ju vara en kort triangelbana som man klarar utan något avancerad navigationssystem...?
        ​​​​​​

        Kommentar


        • #5
          Hej Johan.

          I korta ordalag går det ut på att flyga så många varv runt triangelbanan som möjligt inom 20 minuters arbetstid. Utan denna typ av utrustning blir det väldigt svårt att verifiera hur manga varv man flugit. Att flyga triangel är inte så lätt som det kanske kan se ut.
          En ännu svårare variant av triangelbaneflygning är OLC- Triangel, samma typ som fullskalasegelflyget flyger, där varje varv måste avslutas på samma eller högre höjd än starthöjden för det första varvet. Man kan använda denna utrustning även för OLC-Triangel.

          Ett alternativ till ovanstående utrustning som också är billigare som passar mycket bra för OLC-Triangel, som också kan användas för vanlig GPS-Triangelflygning, dock inte tillåten i tävlingssammanhang är grejor från iMSB, Avancerad RC telemetri display. Detta system är anpassat för iOS operativsystem. iMSB systemet är betydligt billigare. Man använder i huvudsak SM-Modellbau´s GPS-logger 3 som huvudkomponent och systemet jobbar över radions 2,4 GHz returkanal. Jag har flugit med det ganska mycket och det fungerar bra.

          /Ville
          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • #6
            Hej, blev lite nyfiken på detta nu. Det gamla forumet verkar vara borta så det Du skrivit där kunde jag inte hitta, om det inte finns lagrat någon annanstans.
            Kanske har jag för små flygplan, mina 2-meters elseglare har kanske inte kapacitet för den extra vikten.
            Får surfa runt lite och se vad som passar Spektrumradio och en androidplatta. För nyfiken är jag.
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Hej Airfoil.

              Inga problem, dina 2-meters elsegelkärror kommer klara vikten galant för de grejor jag skriver om. Huvudkomponenten Sparrow ombordmodul väger 15 gram, sen väger Sparrow RF-modul med antenn kanske 5 gram så det är inget problem. Priset då? Ja, det är ju inte superbilligt men inte alltför betungande heller. Den enklaste och billigaste grundutrustningen av RC-Electronics prylar som du måste köpa är ca: 3000 kronor. Sen måste du ha en Androidtelefon eller surfplatta med rekommenderat Android 8 operativsystem.
              Tyvärr om man vill tävla i GPS-Triangel "Light" klassen" så är minsta spännvidden 2700 millimeter, men det betyder ju inte att du inte kan flyga GPS-Triangel likafullt.

              Faktiskt lite förvånad att inte fler vill testa denna gren, för det är hur spännande och lärorikt som helst att flyga triangelbana. Dessutom behöver man inte nödvändigtvis vara ett helt gäng för att flyga, man klarar sig hyfsat bra ensam. Jag flyger nästan alltid ensam, man får prova lite försiktigt i början och inte titta för mycket på skärmen för risken finns alltid att man tappar bort flygplanet i lufthavet, men med lite träning funkar det "ganska" bra.

              Om man satsar på den mer avancerade utrustningen från RC-Electronics Snipe och Raven enheterna så ska det tydligen vara relativt enkelt att flyga enbart med talelemetri-guidning eftersom den också är utvecklad på ett finurligt sätt för talelemetri-guidad navigering. Man behöver dock kunna se på skärmen vid t.ex start av ett heat.

              Tyvärr har jag inte kunnat testa min utrustning än för det är ju full vinter och ganska kallt. Men snart kommer våren och då ska det bli flyga av. Jag har monterat prylarna i min Egida F5J-kärra, 3,65 meter, den väger ca: 2100 gram och kommer att passa alldeles utmärkt för "Lightklassen".

              Kolla också in det alternativa navigationsystemet från iMSB som jag länkat till i tidigare inlägge. Mycket smart system även det, dock inte godkänt för tävlingar i GPS-Triangel, men ett väldigt smart system anpassat för iOS-operativsystemet.

              /Ville
              Senast redigerad av Ville ; 2020-02-07, 21:55 .
              "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

              Kommentar


              • #8
                Airfoil - http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp
                Roger

                Kommentar


                • #9
                  Hej, tack Roger! Välkommen till Köping och vinter()meeting nästkommande lördag
                  "If it looks allright, it flies allright"

                  Kommentar


                  • mcregor
                    mcregor Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Jodå, om jag är i stan vilket tyvärr inte är helt säkert så dyker jag upp.
                    Vi hörs
                    Roger

                • #10
                  Hej igen! Har snurrat runt lite på nätet nu. Intressant iofs att jag råkar ha RC-Electronics Altimter #2 basic i en av elseglarna. Snipe och Finch är alltså markstationerna varav Finch bara går mot Ipad, eller? Snipe funkar mot Android. Jag har ju Spektrumradio så i mitt fall skulle det behövas Sparrow, RF-modul, Snipe och Albatross... dyrt.
                  Så tittade jag in på Flymate, som jag tydde det så kommer man undan med 599€ för allt utom mjukvaran som kan vara Albatross. IMSB verkar inte vara något för mej, just nu i alla fall.
                  (Intressant också att Flymate skickar med en OTG-kabel för inkoppling till plattan. Den kanske kan få min lilla Mobius actionkamera att visa film på plattan eller telefonen.)

                  Men jösses! Våren är här. Myrorna har vaknat. I huvudet alltså....
                  "If it looks allright, it flies allright"

                  Kommentar


                  • #11
                    Hej Airfoil.
                    Jag måste rätta dig lite. RC-Electronics utrustning är ett Android-baserat system. Systemet jobbar i huvudsak över 433MHz men kan med Jeti användas över 2,4GHz-bandet.
                    Kolla mitt första inlägg där du ser den billigaste utrustningen förutom att jag har extrautrustat med Tek-sensor och en extra Smart Switch-kabel för OTG.

                    Läs mer om hur systemet fungerar genom att klicka på "Connection possibilities of GPS triangle units / sets" på manualsidan, ladda ner den mycket bra pdf-filen, https://www.rc-electronics.eu/wp-con...ns-options.pdf


                    Glöm inte bort att läsa på den Engelska sidan på BARCS https://www.barcs.co.uk/forums/topic...ps-hints-tips/

                    På facebookgruppen "GPS-Triangle CONTEST Eurotour" finns en hel del att läsa.

                    Helt rätt, Flymate är nog ett bra alternativ också. Jag vill åter igen slå ett slag för iMSB för den som använder Apple-iOS och inte har för avsikt att tävla. Som sagts, ett mycket smart system.

                    /Ville
                    Senast redigerad av Ville ; 2020-02-08, 13:52 .
                    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                    Kommentar


                    • #12
                      Spontant tycker jag att det verkar rätt dyrbart om man bara vill testa och se om det är nåt som intresserar. Så jag gissar att den initiala kostnaden kommer att avhålla många som kanske skulle kunna tänka sig denna gren. Bara mina tankar dock.
                      Roger

                      Kommentar


                      • #13
                        Så är det Roger, ganska dyrt om man bara vill prova på. Och samma är det med många fler grenar också. De flesta som hållit på med modellflyg ett tag är medvetna om hur kostsamt det kan bli om man absolut vill vara konkurrensmässig rent materiellt, vare sig man tävlar eller ej. Jag har länge trott att F5J skulle bli en riktigt snabbväxande sport, likt F3J en gång var, men nej, så är det inte. Somliga kanske hävdar att vi ska ge det lite tid, och det måste vi göra, men någon braksucccé blev inte F5J hos oss. I Sydeuropa där man kan flyga större delen av året är det alltid lättare att få många följare i olika flygsporter, det gäller även för GPS-Triangel-flygsporten.

                        För egen del blev jag ganska less att alltid vara ensam på fältet och flyga hål i luften, höll nästan på att lägga av helt. Men så hittade jag denna utmanande sport som ger massa nya roliga utmaningar, spännande teknik med mera. Man behöver inte bara vara intresserad av segelygplan för att flyga GPS-Triangel. Jag kan till och med tänka att teknologin skulle kunna gå att använda för Pylon-racing också, eller andra discipliner.

                        /Ville
                        Senast redigerad av Ville ; 2020-02-09, 18:34 .
                        "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X