Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Ja, tyckte först att Elsegelutmaningen kändes bekant, men kom faktisk ihåg idag att det var jag och Ville som startade detta för ca 11 år sedan... Jo, detta med minnet är bra men kort....

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Då får vi hoppas att du blir med igen Johan.
      Jag tycker det är ett bra sätt att komma ut och träna sig på elsegelflyg och så har man lite att disskutera om och ställa frågor till de mer rutinerade på forumet.
      Kul ibland när man hälsar på en annan klubb och träffar de man bara sktivit med på forumet.

      /Petrik

    • Ville
      Ville Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hej Johan!
      Kul att höra från dig. Det är bara att ladda inför nästa säsong.
      /Ville

  • #17
    Tack killar! Jo, har precis fixat mig en beg elseglare så man kommer igång lite, så inte helt omöjligt att jag hänger på nästa omgång...

    Jo, en fråga, den ursprungliga "X5j extreme" körde med "utetemp" poäng för uppmuntra vinterflygning... Något för elsegel utmaningen... Eller slår det fel, typ Norrland vs Skåne..
    ​​​​​​

    Kommentar


    • #18
      Utetempen fanns med i Elsegelutmaningen tidigare, men togs bort för fem, sex år sedan. Jag har för mig (men är för lat för att dubbelkolla i gamla inlägg) att den allmänna uppfattningen vid det tillfället var att den inte tillför något. Vi har ju flera gånger haft trådar där vi diskuterat olika tänkbara förändringar av ESU (t.ex. införa höjdavstängning och/eller höjdmätning), men hittills har den allmänna uppfattningen varit att det är bättre att hålla reglerna så enkla som möjligt för att uppmuntra fler att deltaga.

      Några förändringar som har införts är bl.a. att motortidsrabatten för borstade motorer tagits bort och att landningsbonusen dubblats för höjd-sida-motor-seglare. Personligen tycker jag att det är sunt att ta upp en regeldiskussion varje år inför nästa säsong för att utvärdera de befintliga reglerna och debattera eventuella nya förändringar.

      Kommentar


      • Johan Lindell
        Johan Lindell Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Ok, är nog som du skriver att temppoäng inte tillför så mycket... Jo, kikade på en sån där "höjdavstängning" igår, kostade väl runt 500 spänn +frakt... Gillar idén med att begränsa starthöjden, men om man kör tävlingar utan loggad starthöjden, alltså bara motor avstängning vid x meter gynnar det dom med extrem setup... Har man tex ett motorstig på tex 40m/sek når man bra mycket högre av bara farten efter avstängning jämfört med en "slö" setup...

        Och att börja köra F5j loggar med redovisningen blir nog lite väl dyrt och komplicerat för söndagsflygaren....

      • AVA
        AVA Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Det stämmer att temperaturpoängen togs bort för ett antal år sen men 50% rabatten för borstmotorer finns kvar.
        Sen tycker jag att vi ska hålla ESU så enkel som möjligt utan utrustning för höjdavstängning.

      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Billigaste höjdavstängaren jag hittat är CAM Height Limiter som jag tror är den modell dee använder i elsegeltävlingen på våren i Köpingsklubben Jordfräsarna.
        https://www.hyperflight.co.uk/produc...=&sortby=&qty=

    • #19
      Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
      Stort GRATTIS Per till den välförtjänta segern!!

      Hatten av även för AVA och Petrik som var de enda som lyckades få ihop resultat under samtliga månader!

      Slutligen ett stort TACK till Petrik för att du organiserat tävlingen i år igen!





      Wow, det låter häftigt! Berätta mer! Gick du hela sträckan i en följd, eller tog du en delsträcka per helg? Hur är underlaget, är det väg eller skogsstig?

      /Stefan
      Hoppla! Såg inte detta förrän idag...
      Skriver en kortis om Vasaloppsleden i Off Topic för att inte "förstöra" elsegeltråden.
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #20

        Kommentar


        • #21
          Snygg modell!

          Endast första delen av bildtexten var läsbar på min surfplatta. Kan du kopiera in hela texten här i tråden?

          Kommentar


          • #22
            Tackar Stefan! Jo, rent hemmabygge! Spännvidd ca 160cm flygvikt med 3s lipo 325g. Setupen med 3s är fördagen ca 300watt, fick till en bättre propp idag.. Men skulle dessa nästan 1000w/kg visa sig slött pallar denna lilla 35 grams 2500kv motor bortåt 800w ???? Nåja, förhoppningsvis test flygning i slutet på veckan..

            Kommentar


            • #23
              Då var ovanstående el-seglare provflugen! Flög riktigt fint, men märks att det verkligen är en lättvinds seglare.... Jodå, blev ett jävla drag i setupen!! Med halvkall ack räckte det med ca 5-6 sek motor för nå flyghöjd för dagen, verkar ju lovande!

              Kommentar


              • #24
                Va kul att det gick bra! Grattis!

                Fördelen med ESU är ju att man kan välja flygdag, så om du lyckas tajma in några lättvindsdagar kan nog den där maskinen bli farlig :-)

                Vilka roderytor har du på den?
                Senast redigerad av StefanR ; 2020-01-07, 17:23 .

                Kommentar


                • #25
                  Tack Stefan! Jo, tyvärr har det varit lite väl blåsigt för denna lättvindare, men så fort jag flugit in mig på den lär det bli ESU! Roderytorna på V stabben är ca 22x3cm x 2

                  Kommentar


                  • #26
                    Ser jäkligt fint ut planet. Men en riktig lättviktare .
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X