Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Oktober 2019

    Då var det dags för Oktober omgången som är den sista ESU månaden för året. Det har blivit mörkare och svårare att hitta termik.
    Endast tre resultat redovisades förra månaden vilket var lägst för året.

    Vi gratulera StefanA som tog hem September månads seger med sina 1468 poäng!
    Email med diplom för månads segern kommer (meddela mig gärna tillbaka så jag vet om det kommit fram.)
    Vi grattar även mig själv :-) som vann presentkoden värd 100kr hos Autopartner RC denna månad.

    Målet med ESU är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv eller med lite tur i lottningen en rabattkortskod på 100kr hos Autopartner RC.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur medans andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.

    Jag har i flera säsonger använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!

    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annulleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).

    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motor tiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.

    Motor tiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.

    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.

    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.


    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng

    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng


    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.

    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .


    1:a starten.

    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.

    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.


    2:a starten.

    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.

    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.


    3:e starten.

    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.

    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.


    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.


    Här är nuvarande ställning:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-09-2.JPG
Visningar:	367
Storlek:		181,0 KB
ID:		7374

    Lycka till i Oktober omgången alla!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2019-10-28, 13:26 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag är lycklig!

    Jag har köpt nytt plan, en lätt begagnad Pike Perfection LS. Jag har bara hunnit provflyga den två gånger tidigare, men idag på eftermiddagen fick jag en oväntad lucka och smet iväg hemifrån en stund.

    Temperaturen och vinden var behagliga, 12 grader varmt och nästan vindstilla. Däremot hängde regnet i luften när jag kom fram till fältet. Efter en stund slutade regnet att hänga och kom ner ganska ymnigt...

    Vid de tidigare provflygningarna hade jag missuppfattat hur inställningarna för lågspänningsskyddet på fartreglaget fungerade, så då drog fartreglaget ned gasen nästan omedelbart. Idag hade jag programmerat om fartreglaget och de nya inställningarna verkar fungera bra.

    Planet är inte helt intrimmat ännu, framförallt återstår en del mixar att fintrimma. Just nu har jag exempelvis ingen skev-till-sida-mix, för lite trottelkompensering, för lite spoilerkompensering och för litet höjdroderutslag. Men det är petitesser som får fixas under hösten.

    Senast jag var ute ägnade jag den sista halvtimmen åt att känna in planet under landningarna. Den här gången hade jag fått ordning på "tajmrarna" i radion så jag ville testa hur väl det gick att hålla sig uppe i gråvädret. Svaret är: fantastiskt! I första flygningen hittade jag svagt bärande luft efter ungefär tre minuters letande. Där kunde jag hålla mig kvar och tappade höjd väldigt långsamt. När det var en minut kvar positionerade jag mig för landningsvarvet, bromsade mig nedåt, siktar in mig på märket, men missbedömer avståndet så jag landar drygt fem meter för kort.

    Under flygning två började det duggregna, men det fanns ändå lite luftrörelser jag kunde använda för att sjunka saktare. Det räckte dock inte till full tid. Under flygning tre regnade det ordentligt men det måste ändå ha funnits stig någonstans för det var fullt med sjunk runt mitt plan. Även om jag inte fick full tid så var jag nöjd med båda landningarna :-)

    8:00 (0:14) 5,6m = 480 -14 +15 = 481
    6:30 (0:16) 0,2m = 390 -16 +30 = 404
    4:55 (0:16) 0,1m = 295 -16 +30 = 309
    SUMMA: 1194 poäng

    Med tanke på vädret var jag jättenöjd med resultatet, men eftersom jag hade en stund över, hade hunnit ladda batterierna och fortfarande var rejält flygsugen körde jag en omgång till. Jag hade iofs ingen förhoppning om att förbättra resultatet för regnet fortsatte (även om det hade mattats av till duggregn igen) och solen var på väg ned.

    Flygning fyra: wow, trots duggregn över mig blev det en glipa i molnen en bit bort och solen tittade fram i någon minut. Det räckte för att sätta fart på luften och på lovartsidan av en skogsdunge släppte det lite svagt stigande luft. Trots idogt kurvande (eller kanske på grund av alltför ihärdigt kurvande) lyckades jag inte hålla mig uppe i full tid. I mina desperata försök att "mjölka tid" kom jag för långt från märket och lyckades inte ta mig hela vägen fram utan landade drygt 16 meter för kort.

    Flygning fem: nu hade duggregnet upphört så jag passade på att torka av vattnet från ovansidan av vingen med förhoppningen att öka lyftkraft och glidtal. Jag hittade flera svaga stig som jag försökte följa med, men de blev hemskt smala vartefter min höjd minskade så det var svårt att hålla sig kvar i dem. Fick ändå till en helt godkänd flygning med en bra landning.

    Flygning sex: nu stod solen riktigt lågt och det hade varit genommulet en god stund. De ytterst svaga lyft som fanns lyckades jag inte utnyttja, men det spelade ingen roll - jag var överlycklig ändå! Att jag missade landningen rejält kunde inte förta flygglädjen. Mersmak!!!

    6:41 (0:16) >16m = 401 -16 +0 = 385
    7:37 (0:16) 0,7m = 457 -16 +30 = 471
    6:23 (0:18) >25m = 383 -18 +0 = 365
    SUMMA: 1221


    När jag summerade resultatet visade det sig att andra omgången faktiskt var bättre än den första. Klart oväntat och mycket uppmuntrande.


    Pike Perfection LS
    Flygvikt: 1988g
    Tenshock EDF EZ-12T
    Reisenauer Micro Edition 5:1
    Aeronaut CamCarbon 15x10
    SLS Quantum 3S-1000, 65C

    Kommentar


    • #3
      Hej!

      Det verkar som jag har fått tre poäng för mycket i sammanställningen för September.
      Ska vara 1464 istället för 1467.

      /Lennart

      Kommentar


      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Fixat nu. ett litet skrivfel. Sorry!!

    • #4
      Ursprungligen postat av AVA Visa inlägg
      Hej!

      Det verkar som jag har fått tre poäng för mycket i sammanställningen för September.
      Ska vara 1464 istället för 1467.

      /Lennart
      Skall kolla det!
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #5
        Helt plötsligt blev det kanonväder i Söndags och solen sken, kanske 4 -5 m/s men det enda jag hade till hands var min MPX Easy Glider.
        Flög mellan ca 10.00 - 12.30 0ch det märktes att termiken kom mer på slutet. Jag fick kämpa mycket men lyckades hålla mig kvar ganska bra. Ibland genom att bara stå still med planet och balansera i motvinden. Min Easy Glider har ett bra drag i motorn så 10s är en bra bit över 200m (i optimala fall utan kraftig vind och med vertikalt stig bortåt 25m/s).
        Denna gången fick jag nog mina enda två landningar någonsin (vad jag kommer ihåg) under 1 meter

        Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-10-13.jpg
Visningar:	376
Storlek:		58,4 KB
ID:		7171
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #6
          Tjix!
          Nej, varken Augusti eller September blev det någon ESU för mej. Jag gav mej på att vandra Vasaloppsleden, alla 90 km i stället. Underbart!
          Men Oktober fick jag ihop en vända Denna gång med en elkonverterad Gentle Lady. Jag har knappt flugit den alls innan. två skapliga starter men som vanligt dyker jag ur för tidigt så jag maxar aldrig (nästan).Före start nr 3 så dog den lilla termik som fanns den dagen och det blev bara 4 min 3 sek. Här är resultatet:

          Flygning 1: 6 min 57 sek, motortid 77sek, landning 0 poäng (vete fasen vad som egentligen hände där faktiskt, skyller på ovana med kärran)
          Flygning 2: 7 min 18 sek, motortid 33 sek, landning < 3 meter
          Flygning 3: 4 min 3 sek, motortid 58 sek, landning <9 meter.

          Det ger om jag räknat rätt 990 poäng.
          Lite data om modellen:
          Goldbergs Gentle Lady , flygvikt ca 780 gram. Styrning sidroder, höjdroder, motor
          Motor Mega 16/15/6 inrunner, med Aeronaut 8x5" fällbar prop. Strömförbrukning ca 12 13 Ampere
          ESC... det vet jag faktiskt inte
          Batteri 3s 1300 mAh
          Sådär 170-180 watt/kg

          Ganska säker på att jag fått ihop över 1300 poäng med "gamla Bettan" E-Spirit. Man måste ju experimentera lite också och testa andra grejor.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #7
            Hej!

            Här kommer mitt resultat för Oktober som jag flög med min Daidalos 19 10 18.

            Halvklart, +10C och 2-3 m/s sydvästlig vind.

            Flygning 1: 7:59, landning 1,2 m och motor 19 s = 487

            Flygning 2: 6:34, landning 0,2 m och motor 17 s = 407

            Flygning 3: 7:59, landning 1,8 m och motor 25 s = 481

            Summa 1375

            /Lennart

            Kommentar


            • #8
              Hej,
              till slut blev det en esu-omgång i oktober för mig. Höstväder, dock hyggligt.
              /Per

              Allegro XL, 290 cm, 950 g, 4s1050, sida-höjd.

              Resultat

              1. 8.05 18s 4,5m. 475-18+36=493

              2. 7.36. 22s 8.5m. 456-22+12=446

              3. 7.53 18s 9.5m. 473-18+6=461

              total. 1400

              Kommentar


              • #9
                ESU 2019 är nu avslutad (sorry att jag är sen med avslutet).
                Oktober tog slut för 8 dagar sedan och likaså gjorde ESU 2019.
                Om jag nu räknat fel någonstans så ber jag om ursäkt. Nedan info gäller tills någon protesterar!
                Totalt har sju piloter deltagit frekvent första halvan och mer glest andra halvan vilket kan bero på vädret.
                Oktober månads vinnare blev Vråken (Per Ranstad) med 1400 poäng.
                Totalvinnare ESU 2018 är även det Vråken (Per Ranstad) med 8874 poäng efter två strykningar och Vråken hade även årets högsta månadspoäng på 1529 vilket var i Augusti.
                Nu snackar vi trippel vinst så ett TRIPPEL STORT GRATTIS till Vråken (Per Ranstad)!

                Ställningen blev som nedan.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-10-2.JPG
Visningar:	340
Storlek:		163,8 KB
ID:		7508

                Som vanligt lottar vi ut månadsvisten MEN jag tog ett eget beslut att även Vråken (Per Ranstad) skulle få en vinst som totalvinnare.
                Jag använde "Generera slumptal" på http://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1 för att ta fram ett tal mellan 1 och 5 då vi var fem deltagare denna månad. Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

                Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_Oktober.JPG
Visningar:	278
Storlek:		48,3 KB
ID:		7509

                Grattis till den utlottade presentkortskoden på 100kr från Autopartner RC till airfoil (Jan Olof Stenberg)!
                Ännu ett grattis till presentkortskoden på 100kr från Autopartner RC till Vråken (Per Ranstad) för månadsvinsten.
                Presentkortskoder kommer till er båda i mailen eller via meddelande på svenskt modellflyg (beroende på om jag har er email adress eller inte).

                Jag tackar så väldigt mycket för ESU året 2019 och att jag har haft förtroendet att få administrera tävlingen även om det varit lite si och så med att göra inläggen i tid (som vanligt kommer livet ivägen ibland) och om ingen misstycker gör jag det gärna även nästa år.

                När det gäller priser så vill jag tacka Pelle på Autopartner RC i Torshälla som ställt upp med presentkortskoder.

                Jag hoppas ni alla kommer tillbaka till ESU 2020 och att vi lyckats locka med nya modellflygare.

                /Petrik.
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #10
                  Hej!

                  Grattis Per till segern, starkt fluget, och ett stort tack till Petrik som sköter ESU så bra.

                  Jag hoppas att vi kan fortsätta nästa år och även att vi kan få med fler deltagare.

                  /Lennart

                  Kommentar


                  • #11
                    Wow!
                    Vann jag månadslotten! Häftigt!
                    Kommer väl till pass när jag nu ska snygga till mina elseglare under vintern. Får jag bara puffa lite för att min gamla e-postadress jost207(a)koping.net inte fungerar längre.
                    Den som är registrerad här på svensktmodellflyg är det korrekta.

                    Nu i vintermörkret blir det analys av modellernas prestanda och lite uppgraderingar. Målet för 2020 är redan satt; Resultat alla månader och inget under 1100 poäng.
                    "If it looks allright, it flies allright"

                    Kommentar


                    • petrik
                      petrik Kommenterade
                      Redigering av en kommentar
                      Jag har ingen aning hur jag kommer åt medlemmars mailadresser på forumet eller om man kan sända mail via forumet som man kunde tidigare.
                      Jag bifogade en PDF med rabattkoden i ett meddelande här på forumet. Säg till om det strular.
                      Senast redigerad av petrik ; 2019-11-11, 23:06 .

                  • #12
                    Stort GRATTIS Per till den välförtjänta segern!!

                    Hatten av även för AVA och Petrik som var de enda som lyckades få ihop resultat under samtliga månader!

                    Slutligen ett stort TACK till Petrik för att du organiserat tävlingen i år igen!



                    Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
                    Tjix!
                    Nej, varken Augusti eller September blev det någon ESU för mej. Jag gav mej på att vandra Vasaloppsleden, alla 90 km i stället. Underbart!
                    Wow, det låter häftigt! Berätta mer! Gick du hela sträckan i en följd, eller tog du en delsträcka per helg? Hur är underlaget, är det väg eller skogsstig?

                    /Stefan

                    Kommentar


                    • #13
                      Hej.
                      Det är bara att falla in in i hurraropen till vinnaren. Och självklart tack till Petrik som arrangör.
                      Tyvärr räckte inte mina egna insatser så långt, men det blir ju en nästa säsong och då ska ni få kämpa...

                      /Ville
                      "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                      Kommentar


                      • #14
                        Ursprungligen postat av Ville Visa inlägg
                        Hej.
                        Det är bara att falla in in i hurraropen till vinnaren. Och självklart tack till Petrik som arrangör.
                        Tyvärr räckte inte mina egna insatser så långt, men det blir ju en nästa säsong och då ska ni få kämpa...

                        /Ville
                        Det känns nästan omöjligt att komma i närheten av StefanA, AVA eller Vråkens poäng men jag tänker fortsätta att försöka.
                        /Petrik
                        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                        ESU deltagare och ESU administratör
                        https://www.autopartner.se/

                        Kommentar


                        • #15
                          Hej alla! Trevligt se att elsegel utmaningen fortfarande rullar på! Börjar väl smyga igång mitt modellflygande igen, så kanske hänger på någon omgång framöver... Mvh Johan

                          Kommentar

                          Arbetar...
                          X