Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Fartreglage för framtida elsegelflyget, t.ex. F5J?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Fartreglage för framtida elsegelflyget, t.ex. F5J?

    Hej!
    Vill bara länka till intressant idé om Fartreglage för framtida elsegelflyget, t.ex. F5J?
    https://www.barcs.co.uk/forums/topic/9494-the-future-of-esc’s-for-f5j/

    /Ville
    "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

  • #2
    Mycket intressant! Dessa ESC har tydlingen varken "low voltage cutoff" eller intern BEC men det gör ju ingenting om man som jag alltid övervakar batterispänningen och gärna använder extern BEC. Tack Ville!

    Kommentar


    • #3
      Vad skulle det vara för teknologiska innovationer som nått dessa reglage, men inte vanliga?

      Mig veterligen är det ingen principiell skillnad mellan multrirotor ESC och vanliga ESC (PWM styrning i båda fall). I artikeln är det en enorm storleksskillnad mellan reglagen, men kan det möjligen bara förklaras med att det ena är gjort för 60A kontinuerligt, medan det andra är avskalat och för 60A peakström? För multirotor ä ju strömspikarna betydligt kraftigare och rimligen det man specar reglagen efter.

      Men förhoppningsvis har jag missat något

      Kommentar


      • #4
        Själv är man bara en glad användare men blir ju glad om det kan bli mindre, billigare men lika bra... Vi får lov att avvakta den "how to" som mer eller mindre utlovas.

        En helt annan fråga, helt off topic, detta med alla sändar/mottagar-protokoll som används, IBUS, SBUS och SRXL? Mina Multplex-mottagare kan ställas om till SRXL som bara verkar fungera mot diverse styrkort. Skulle gärna sett att protokollet liknade Futabas SBUS med alla dess tillbehör, med möjlighet att kunna direktstyra eller via SBUS-PWM avkodare styra vanliga servon från mottagaren. Finns det något smart sätt att använda SRXL på samma sätt som SBUS?

        /Ville

        ps.
        ...har läst denna intressanta artikeln men den ger inte de svar jag skulle vilja ha vad gäller sändar/mottagar-protokoll.
        https://oscarliang.com/pwm-ppm-sbus-...md-difference/
        ---
        Senast redigerad av Ville ; 2019-09-14, 14:01 .
        "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

        Kommentar


        • #5
          Googlade lite igår kväll och dessa reglage är specade för kontinuerlig ström. Då är frågan vad det är för teknisk skillnad som gör att de kan vara så mycket mindre(?). De jobbar med en högre pwm frekvens vet jag, men det borde resultera i mer switchförluster och snarare större storlek

          Kommentar


          • #6
            Ja, din frågeställning avseende de eventuell skillnaderna är högst relevanta, David. jag förstår inte heller detta.
            Är värmeutvecklingen i reglaget helt enkelt högre vid delgas och detta orsaken till att vanliga flygreglage är större med mera "kylmassa" ?
            Roger

            Kommentar


            • #7
              Jag har inte satt mig in i den inre funktionen av fartreglage för att kunna besvara några frågor, men jag kan i alla fall hjälpa till att ställa fler

              Det YEP-reglage som visas på bilderna i den länkade texten har 6A-BEC. Den klarar alltså att reglera 25V/60A till motorn samtidigt som den kan ge 5V/6A till servona. Inte så konstigt att den behöver kylfläns då. Om man jämför med storleken på en lös 5V/5A BEC hos Hobbyking så förefaller det som att det går åt lite kretskortsarea (och stora glättningskondensatorer) för att få till BEC-funktionen.

              Jag tittade lite hastigt på två "drone esc" och ingen av de har broms för propellern (åtminstone inte uppräknat i beskrivningen (jag har inte läst manualerna) vilket iofs är ganska naturligt eftersom broms är minst sagt onödigt på en drönare). Om jag minns rätt från elläran på gymnasiet bromsar man en elmotor genom att kortsluta lindningen på den. Men eftersom det är en annan koppling än när motorn strömmatas borde(?) det krävas ytterligare en uppsättning transistorer för att skapa den kopplingen.

              En skillnad i driftsfall för en segelflyg-esc och en drönar-esc är att på en seglare har man ofta en stor propeller, ofta "förstärkt" genom en växellåda vilket gör att motorn "ser" en väldigt stor roterande massa jämfört med de oftast ganska små propellrar som sitter på en normal drönare. Hur (eller ens om) detta påverkar konstruktionen av fartreglaget har jag ingen aning om. Är det någon annan som har koll på det?

              /Stefan

              Kommentar


              • #8
                Hej!
                Bra synpunkter Stefan. Ja, det återstår som sagt att se vad som presenteras i "how to" om drönarreglagen.

                Som svar på min egen off-topicfråga om sändar/mottagar-protokoll, (seriella protokollen) så tänker jag inte på de stora strömhanteringssystemen från t.ex. Power Box Systems eller för den delen Multiplex egna Wingstabi. Nej, jag tänker på de måttmässigt små sbus-prylarna från t.ex. Futaba och FrSky. Jag har grunnat på detta många gånger och får väl konstatera att endast Futaba och FrSky har såna prylar. Tycker det är synd att inte fler har utvecklat liknande, små grejor som skulle kunna användas i trånga segelflygkroppar.

                Jag köpte en gammal Weatronic BAT60 och med den radion kan jag binda upp till 3 mottagare för samma modell och som inte behöver vara förbundna med kablar så där finns nästan ingen begränsning på servoantal, mixningar mm. Väldigt enkelt att använda och väldigt smart må jag säga.

                Jaja, nu väntar jag med spänning in drönarreglagens how to...

                /Ville
                Senast redigerad av Ville ; 2019-09-15, 16:07 .
                "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                Kommentar


                • #9
                  En möjligen viktig skillnad mellan reglage för multikopter respektive flygplan kan vara att multikopterreglagen nästan alltid sitter i propellerblåset och därmed har mycket bra kylning.

                  Kommentar


                  • #10
                    Något revolutionerande tekniklyft på fartreglagen har jag inte hört talas om. Skulle tro att förklaringen som sagt är mindre marginaler (kortare livslängd?), krav på bra kylning och avsaknad av funktioner som broms och BEC.

                    Kommentar


                    • #11
                      Offtopic igen!

                      Har hittat denna hyfsat måttmässigt/prismässigt powerbox, X10+ Channel Expander från XtremePower Systems. Den klarar Multiplex SRXL och flera andra seriella protokoll.
                      Funderar om jag ska testa den i min numera exprimentkärra, Vladimir´s Graphite D-Box. Eftersom jag i mina segelkärror ofta monterar mottagarna långt ifrån andra elprylar brukar de i regel hamna otillgängligt bakom vingen så jag kan nog kanske få nytta av denna pryl. Det bästa är om man kan begrava den i vingen, då blir det väldigt smidigt med kabeldragningen.
                      Förmodar att det finns ännu billigare "kinaprylar" att hitta, men dem tänker jag inte forska efter såvida inte någon tipsar mig...

                      /Ville
                      Senast redigerad av Ville ; 2019-09-20, 12:59 .
                      "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                      Kommentar


                      • #12
                        Jag använder denna "dekoder" i vingen på min elseglare (fyra servon) https://www.frsky-rc.com/product/sbus/
                        Funkar till FrSky men enligt uppgift kompatibel med Futaba S-Bus.

                        Kommentar


                        • #13
                          Jo, FrSky-grejorna funkar bra, provade lite grann själv när jag hade FrSky. Att använda powerboxar och Futabaliknande bus-system är lite både och i F5J-seglare. Kan både vara smidigare eller krångligare beroende på. Principen med powerboxar och x-bussystem är lockande men de har nog inte fått något större genomslag i våra segelflygklasser. Däremot är de vanliga i storseglare och större motormodeller. Om jag ska omkonfigurera någon segelkärra så är det bara av ren nyfikenhet, lite roligt vinterpyssel, vem vet, det kanske visar sig vara riktigt bra. Jaja, ska grunna lite till över detta...

                          /Ville
                          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                          Kommentar


                          • #14
                            Hej.
                            Nu är how to-dokumentet publicerat som pdf-fil. Ja, det är bara att studera, kolla länken, testa och se...
                            "Fartreglage för framtida elsegelflyget, t.ex. F5J"

                            /Ville
                            "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                            Kommentar


                            • #15
                              Fick hem denna igår:
                              https://hobbyking.com/en_us/dys-aria...3-6s-opto.html
                              Idag har jag kört den på skrivbordet och den funkar direkt ur kartongen om jag ger den 1000µs till 2000µs pulstid. Bromsfunktionen är på och det verkar som den även bromsar då man snabbt minskar "gasen". Ska kolla programmering när jag får hem en Arduino.
                              För övrigt upptäckte jag att på grund av tullhantering och moms från HK blir den billigare att köpa från RCFlight:
                              https://www.rcflight.se/visaprodukt....32-3-6s-32-bit
                              Senast redigerad av pernstig ; 2019-10-08, 13:08 .

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X