Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Augusti 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Augusti 2019

    Då var vi inne i Augusti redan. Som vanligt går sommaren fort.
    Många fina resultat har redovisats och vi grattar ännu en gång Vråken (Per Ranstad) som tog hem månadssegern med sina otroliga 1522 poäng!
    Vi grattar även StefanR (Stefan Revestam) som vann presentkoden värd 100kr hos Autopartner RC denna månad.

    Målet med ESU är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv eller med lite tur i lottningen en rabattkortskod på 100kr hos Autopartner RC.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Jag skulle önska att ni angav mått med decimeter (eller åtminstone halvmeter) precision.
    Om någon skriver 2m är det då 1 - 2 meter eller 2 - 3 meter?
    Landningspoäng är ju typ 1-2 meter = 27 poäng och 2-3 meter = 24 poäng.
    Är då 2 meter 27 eller 24 poäng?




    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur medans andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i flera säsonger använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .


    För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		qr-code.png Visningar:	0 Storlek:		9,1 KB ID:		6078

    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------



    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Här är nuvarande ställning.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		2019-08_1.JPG Visningar:	0 Storlek:		159,6 KB ID:		6075
    Lycka till Alla i Augusti omgången.
    (Ber om ursäkt att det tog ett tag för tråden att komma in men jag har lite annat liv utanför ESU också )




    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2019-09-05, 20:22 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2

    Hej,


    mitt ESU resultat för augusti.
    Sista dagen på semestern en fantastisk sommardag, 26C, men väl blåsigt för Allegron och ESU. Dock mojnade det mot kvällen och vid 7 tiden var vinden svag, ca 2-3m/s.

    Förhållandena var nära nog perfekta, svaga men stabila områden med lyft och fortfarande varmt.
    Första starten, slog av motorn enligt ljudfilen kunde flyga i bra luft dock efter ca 6 min på hamnade jag i sjunk (svagt) och landade ngt kort (7s). Träffade märket perfekt, hård landning.
    Andra starten, körde motorn ngt längre, bra luft hela perioden och fick spinna bort höjd på slutet (landade 7s över) också denna gång bra på märket men inte helt perfekt.
    Tredje starten, likt andra starten men 10s över och hyggligt på märket, återigen en hård landning.
    Det visade sig senare att många hårda ESU landningar, för att pricka märket, hade fått limfogen mellan kropp och stjärtrör att släppa. Detta upptäcktes i en avslutande flygning där modellen blev ostyrbar, men den överlevde mirakulöst tack vare hög vegetation på landningsplatsen.
    Med tre mycket lyckade ESU flygningar och en räddad modell avslutades semestern. Om jag räknat rätt blev det 1529p vilket är tangerat personbästa.

    /Per


    AllegroXL (sida/höjd), 290cm/950g, 4s1050, Mega EDF, vx1:5



    1: 7min53s 14s 0,5m, 473-14+60=519


    2: 8min07s 17s 1,2m, 473-17+54=510


    3: 8min10s 18s 2,5m, 470-18+48=500


    total 1529

    Kommentar


    • #3
      Gjorde en ESU omgång igår i halvmulet väder och varierande vind. Då jag flugit Blue Phoenix några gånger i veckan så var det en elektrifierad BP jag använe, dvs Motor/sida/höjd och inga skevar eller bromsar.

      Blue Phoenix
      är lite lurig att köra för motor när det blåser och går stadigast om man gasar på ordentligt. Hittade lite blåsor men inte mycket så jag ökade starthöjden för varje flygning men klarade ändå inte 8 minuter. som tur är har man handikapp med dubbla landningspoäng med en RE seglare så poängen blev i snitt där jag brukar ligga.
      Jag har aldrig varit med om en annan seglare som kan flyga så otroligt sakta som en BP!

      Fick till totalt 1399p.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-08-18.jpg
Visningar:	199
Storlek:		76,3 KB
ID:		6274

      Hoppas kunna få till någon mer ESU omgång denna månad men det ser tight ut.

      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Hej!

        Här kommer mitt resultat för augusti som jag flög på Ripafältet 19 08 24.
        Soligt och varmt med svag vind.
        Jag flög med min "resemodell" en Multiplex Easy Star 2 som väl inte är helt optimal för ESU
        men det är kul ändå.

        1. 2:09 1,2 m 27 s motor. 129+27-27 = 129 p

        2. 4:54 3,4 m 25 s motor. 294+21-25 = 290 p

        3. 7:55 1,6 m 28 s motor. 475+27-28 = 474 p

        Summa: 893 p

        /Lennart

        Kommentar


        • #5
          Till sist kom jag ihåg och hittade även lappen.

          8,02 0,4m 17 s 478+30-17 = 491
          8,01 0,9m 15s 479+30-15 = 494
          8,02 1,7m 19s 478+27-19 = 486
          =1471

          Flygning med Pulsar 3,6m med nya mer vinklade vingstål. (Det gjorde susen)
          ("Ny" maskin på ingång)

          /Stefan

          Kommentar


          • #6
            Då var Augusti till ända och den grå hösten verkar ha kommit. Denna månad lockades endast fyra piloter att redovisa resultat.
            Hos oss har det varit en blåsig månad och en del regn. Kanske även på andra ställen i landet vilket avspeglas på inlämnade resultat.

            Den med bästa resultatet i Augusti var ännu en gång Vråken (Per Ranstad) som tog hem ännu en månadseger med 1529p och vinner äran och ett diplom som kommer med mailen.
            Vi gratulerar Vråken till Månadsvinsten.




            Jag använde "Generera slumptal" på http://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1 för att ta fram ett tal mellan 1 och 4 då vi var fyra deltagare denna månad. Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Slumptal.JPG Visningar:	0 Storlek:		44,3 KB ID:		6523

            Nummer två på listan denna månad är StefanA som vann presentkoden väd 100kr hos Autopartner RC denna månad så grattis även till StefanA!

            Ställningen efter Augusti är som följer.

            Klicka på bilden för större version  Namn:		2019-08_2.JPG Visningar:	0 Storlek:		154,5 KB ID:		6524



            Vråken fortfarande i topp tätt följd av AVA.

            (September tråden kommer nog i morgon och jag hoppas ni har överseende med detta)

            /Petrik
            Senast redigerad av petrik ; 2019-09-04, 21:52 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar

            Arbetar...
            X