Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Juli 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Juli 2019

    Nu har andra halvlek av ESU kommit igång och jag hoppas fortfarande på ett starkt tilltagande startfält.
    För mig har våren varit blåsig här men nu börjar semestern så då borde man hinna få många fina flygdagar förhoppningsvis.

    Juni omgången vanns av AVA Lennart som även håller ledningen.
    Grattis ännu en gång AVA!!

    Jag hoppas på fler deltagare om vädret blir bättre så vi får lära känna fler elsegelpiloter.

    Målet är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare
    vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv och en
    rabattkortskod på 100kr hos Autopartner RC.



    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .


    För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		ESU_QR.jpg
Visningar:	346
Storlek:		11,9 KB
ID:		5371

    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Här är nuvarande ställning.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-07-01.JPG
Visningar:	327
Storlek:		133,3 KB
ID:		5372

    Lycka till alla i Juli omgången.

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Tack för gratulationen.

    Jag föreslår att vi i fortsättningen lottar ut priset bland dom som flugit i resp. månadsomgång.

    /Lennart

    Kommentar


    • petrik
      petrik Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      Hur gör vi lottningen på ett rättvist sätt och så att ingen tror det fuskas?
      Senast redigerad av petrik ; 2019-07-14, 00:02 .

    • Segelvinge
      Segelvinge Kommenterade
      Redigering av en kommentar
      En lottningsmetod som eliminerar behovet av tillit och inte kostar pengar (som t.ex. https://www.random.org/draws/pricing/ ) kunde vara att ha en algoritm känd av alla som baserar sig på variabla kända saker i omgivningen som ”ingen” kan styra. Ex.:

      Ta summan av den av SMHI inrapporterade temperaturen och lufttrycket den sista dagen i månaden 12:00 GMT på fyra stycken förutbestämda orter. Alternativt utgå från senaste lottoraden eller dylikt om ovanstående är för arbetsintensivt/meckigt. Ta ett hashvärde (t.ex. sha256sum) av summan av temperaturerna och lufttrycken (konvertera till decimalt om nödvändigt) och dela med pi t.ex.. Decimalerna är nu ett tal mellan 0 och 0.9999999….

      Multiplicera decimalerna med antalet deltagare. Lägg till 0.5. Tag nu heltalet av detta och vi har månadens vinnare.

      (Vad skulle nu hashvärdet vara bra för? Jo en liten skillnad i indata ger en väldigt stor skillnad i utdata (bra i slumpsammanhang). Det är dessutom svårare att gå baklänges, t.ex. att (i ett extremt fall) försöka påverka SMHI att rapportera vissa värden. Vill man kan man vässa metoden genom att ta sha256sum av de enskilda temperaturerna (eller lottonumren) etc...)

  • #3
    Fick till ett ESU resultat vid lunch tid idag. Varmt ute och max 2m/s i vind så Top Model Astran fick stå till tjänst igen.Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-07-13.jpg
Visningar:	318
Storlek:		109,5 KB
ID:		5545
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #4
      Är det ok för er andra i ESU om vi i fortsättningen lottar ut månadspriset?
      jag tänkte att det kan sporra lite extra att komma ut till fältet och flyga.
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #5
        Hej!

        Jag tycker det blir bra om månadspriset lottas ut.

        /Lennart

        Kommentar


        • #6
          Hejsan!

          Ett resultat
          8,01 min 0,9m 10s
          479 30p -10 = 499
          8,00 min 1,9m 11 s
          480 27p -11 = 496
          8,04 0,99m 12s
          476 30p -12 = 494

          =1489
          Troligen personbästa för mig

          Pulsar 3,6m, 3s 1550mAh, motor ????? (Röd)

          Med vänlig hälsning
          Stefan

          Kommentar


          • #7
            Hej,

            en juli ESU-omgång att rapportera.
            Mycket goda ESU förhållanden, en solig sommardag med svaga vindar, några ms från syd på kvällen ca 1 m. Fortfarande tillräckligt med värme för att genera svaga lyft över stora områden. Idealiskt väder för ESU flygning.
            Första starten körde jag 15s motor, det gav mer än tillräcklig för att glida tiden ut i lyftområdena. På slutet fick jag spinna bort ganska mycket höjd inför landningen.
            Andra starten samma motortid, första 5 min gick fint då kom ett område kallare luft komma in vilket gjorde att lyftet försvann och jag kom i tidsnöd. Jag lyckades ta mig till lite bättre luft och kunde landa allt landa på -15s/1,5m.
            Tredje starten ökade jag motortiden till 18s för att inte landa kort. Denna flygning blev som den första dvs bra luft och spinn på slutet. Landning +7s/1,8m.
            Sammantaget, tre jämna starter utan större misstag under mkt goda förhållanden. Strategi: bra väder, fokusera på märket och gärna oklippt på fältet.

            /Per


            AllegroXL (sida/höjd), 290cm/950g, 4s1050, Mega EDF, vx1:5


            1: 8min03s 15s 2,5m 477-15+48=510

            2: 7min45s 16s 1.5m 465-16+54=503

            3: 8min07s 18s 1,8m 473-18+54=509


            total 1522

            Kommentar


            • #8
              Hej,
              jag tycker det är en bra ide att lotta ut månadsvinsten.
              /Per

              Kommentar


              • #9
                Mitt resultat från igår. Vädret var soligt med enstaka moln. Temperatur ca 25-30C. Vind 0-2 m/s S-SO. Väldigt gott om termik så jag fick bromsa mig ner varje gång, men lyckades ändå bli sen i varje landning . ESU-flygningarna gjordes i tre-snåret på eftermiddagen men fortfarande klockan halv nio på kvällen var det inga problem att flyga mer än 10 minuter från 170m starthöjd.

                Flygning 1: 8:03 (0:20) 3,8m = 477 -20 +21 = 478
                Flygning 2: 8:06 (0:20) 0,7m = 484 -20 +30 = 484
                Flygning 3: 8:08 (0:20) 13,4m = 472 -20 +0 = 452
                Summa: 478+484+452=1414 poäng

                Modell: Satori från Aer-o-tec (3,6m, 2,4kg)
                Motor: Tenshock EDF TS-EZ1520 - 11T - 4pol 3880KV
                Växellåda: Reisenauer Micro Edition 5:1
                Propeller: Aeronaut 15x10
                ESC: YEP 60A
                Batteri: SLS Quantum 3S/1000mAh 65C/130C


                För övrigt håller jag med de föregående skribenterna om att eventuella månadsvinster bör lottas ut. På frågan från Petrik om hur man gör lottning på ett rättvist sätt så att ingen tror att man fuskar (hmm, jag lyckas inte citera en kommentar, är det någon annan som lyckats med det?) så har jag ett enkelt svar: Man litar på tävlingsledaren!

                Kommentar


                • #10
                  Om vi säger att deltagarlistans översta namn är nummer ett så är vi nu sju deltagare.
                  Skulle det duga om jag använder denna slumpgenerator för att generera ett nummer med.
                  Jag kan ju försöka filma och lägga ut dragningen om ni vill-
                  http://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal.JPG
Visningar:	237
Storlek:		150,6 KB
ID:		5814
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • petrik
                    petrik Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Tänkte mest att om det skulle råka sig så att jag själv vinner så skall det se lite seriöst ut.
                    Å andra sidan kan jag ju fuska då dragningen inte är live i realtid.

                • #11
                  Hej,

                  Här är mitt resultat för Juli som jag flög på Ripafältet 19 07 25.

                  1 till 3 m/s, soligt och +25 grader.


                  #1. 7:59, 0,7m 7 s motor = 479 +30 -7 = 502
                  #2. 7:58, 1,2m 7 s motor = 478 +27 -7 = 498
                  #3. 7:57, 1,2m 10s motor = 477 +27 -10 = 494

                  Summa: 1494

                  Flög som vanligt AVA Pro


                  /Lennart

                  Kommentar


                  • #12
                    Hoppas ni ursäktar om det tar några dagar innan Juli tråden avslutas och Augusti tråden kommer upp.
                    Jag är på semester ute i vårt avlånga land och är inte så bekväm med långa texter och bild urklipp mm på en Samsung platta. Kanske gör ett försök ikväll om jag hinner med.
                    Bada och sitta i solen med en pilsner ha företräde just nu.

                    /Petrik
                    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                    ESU deltagare och ESU administratör
                    https://www.autopartner.se/

                    Kommentar


                    • #13
                      Äh inget att förlora, men egentligen blev det för mycket besök av styvbarn med ungar i Juli för någon riktig ESU-attack. Dessutom hängde jag på mej 17 kg ryggsäck och knallade runt på Bruksleden några dagar (för att vila upp mej ).

                      Det känns ändå fel att inte rapportera in något resultat så jag lägger in det som egentligen var trim- och justerflygningar med Gentle Lady:

                      1:a start 4 min 54 sek, motor 42 sek, landning 12 meter = 0 poäng
                      2:a start 6 min 5 sek, motor 36 sek, landning 9 meter = 12 poäng
                      3:e start 2 min 16 sek, motor 42 sek, landning 13 meter = 0 poäng
                      Totalpoäng 687.

                      Modell: Goldbergs Gentle Lady, en seglare jag fick på köpet när jag skaffade vingen till den som jag tänkte använda på Sophisticated Lady.
                      Jag har m.a.o. inte brytt mej om att skrämma upp henne i några häftigare prestanda.

                      Motor Mega 16/15/6. ESC Schulze Future 11.30 och propeller 8x5" Aeronaut. Acken samma som E-Spirit 3s 1300 LiPo.
                      Motorn drar bara ca 13-15 Ampere i den här konfigurationen.
                      "If it looks allright, it flies allright"

                      Kommentar


                      • #14
                        Så var Juli omgången av ESU 2019 avklarad och vi är inne i andra halvan av tävlingen.
                        Sju resultat inrapporterade denna semestermånad men tyvärr inga nya deltagare.
                        Jag vet flera som flyger elsegel men jag vet tyvärr inte varför de inte vill flyga ESU.

                        Denna Juli månad var det Vråken (
                        Per Ranstad) som tog hem månadssegern med sina otroliga 1522 poäng!

                        Grattis Vråken! Om jag får din mailadress så kommer ett diplom i PDF format att skriva ut.

                        Jag anser att gruppens beslut varit att vi i fortsättningen skall lotta ut present koden värd 100kr hos Autopartner RC (Sorry Vråken).




                        Jag använde "Generera slumptal" påhttp://dataverktyg.se/slumptal#min=1...aler=0&antal=1 för att ta fram ett tal mellan 1 och 7 då vi var sju deltagare denna månad. Man har det nummer som är ens rad i resultatlistan.


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Screenshot_20190803-233650_Samsung Internet.jpg Visningar:	0 Storlek:		117,9 KB ID:		6022
                        Denna första dragning så blev slumptalet som genererades ETT (1) så det blev StefanR (Stefan Revestam) som vann presentkoden värd 100kr hos Autopartner RC denna månad så grattis även till StefanR. (om du har kvar samma email adress som förra året så kommer en presentkortskod dit)

                        Ställningen ser efter Juli slut ut så här.


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		2019-07-2.jpg Visningar:	0 Storlek:		126,5 KB ID:		6023
                        Vråken ligger i topp straxt före AVA men fältet är tätt.

                        Skall försöka hinna få in Augusti tråden i morgon (kom just hem från semestern).

                        /Petrik
                        Senast redigerad av petrik ; 2019-08-08, 00:28 .
                        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                        ESU deltagare och ESU administratör
                        https://www.autopartner.se/

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X