Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Juni 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Juni 2019


    Nu startar sista månaden i första halvlek av ESU 2019.

    I Maj omgången kom det in sex stycken resultat varav AVA tog hem Maj vinsten med sina 1480 poäng.
    Grattis ännu en gång AVA!!

    Jag hoppas på fler deltagare om vädret blir bättre så vi får lära känna fler elsegelpiloter.
    Målet är att lära sig själv mer om elsegel/termikflyg och att komma ut på fältet. Sedan kan man ju även vinna äran av att bli månads segrare
    vilket även inbegriper ett diplom via mail att skriva ut själv och en
    rabattkortskod på 100kr


    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf.

    För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		Startkort.jpg Visningar:	78 Storlek:		11,9 KB ID:		5006


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Här är nuvarande ställning.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-06.JPG
Visningar:	266
Storlek:		125,5 KB
ID:		5143


    Lycka till inför Juni omgången alla!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:08 . Anledning: Fel datum i Excel ark
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag var ute en stund på kvällen och fick ihop en ESU-omgång. Vädret var soligt, nästan molnfritt, 1-3 m/s sydostlig vind. Termiken minskade undan för undan, men den fanns där även om den var lynnig och svårutnyttjad. Faktiskt riktigt, riktigt, roligt väder.

    Första flygningen är jag nöjd med, bortsett från landningen. Gräset är just nu så högt på vårt fält (drygt knädjupt) att jag trodde landningsmärket låg på en annan plats än det gjorde. Nu har jag lärt mig till nästa gång att trampa gräset platt runt landningsmärket innan jag börjar flyga.

    Andra flygningen fick jag lite höjdbrist och försökte göra en kompromiss mellan att klara tiden eller klara landningspoängen. Jag borde ha satsat på att träffa märket istället för tiden. Nåja, det påstås att man lär sig av sina misstag...

    Tredje flygningen hade jag också höjdbrist och hade dessutom planerat inflygningen för dåligt så jag låg lite för nära märket. Jag trodde jag kunde "mjölka" tid genom att göra en cirkel till men flög för sakta, stallade och landade ute på bondens åker ungefär 30 m från märket. Som sagt, man lär sig av sina misstag. Nån gång. Kanske.


    Flygning 1 8:00 (0:19) 5,5m (F5J-höjd: 174m)
    Flygning 2 7:45 (0:19) 6,1m (F5J-höjd: 163m)
    Flygning 3 7:18 (0:19) >10m (F5J-höjd: 182m)

    480 -19 +15 = 476
    465 -19 +12 = 458
    438 -19 +00 = 419
    ==================
    Totalt: 1353 poäng

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
      Jag var ute en stund på kvällen och fick ihop en ESU-omgång. Vädret var soligt, nästan molnfritt, 1-3 m/s sydostlig vind. Termiken minskade undan för undan, men den fanns där även om den var lynnig och svårutnyttjad. Faktiskt riktigt, riktigt, roligt väder.

      Första flygningen är jag nöjd med, bortsett från landningen. Gräset är just nu så högt på vårt fält (drygt knädjupt) att jag trodde landningsmärket låg på en annan plats än det gjorde. Nu har jag lärt mig till nästa gång att trampa gräset platt runt landningsmärket innan jag börjar flyga.

      Andra flygningen fick jag lite höjdbrist och försökte göra en kompromiss mellan att klara tiden eller klara landningspoängen. Jag borde ha satsat på att träffa märket istället för tiden. Nåja, det påstås att man lär sig av sina misstag...

      Tredje flygningen hade jag också höjdbrist och hade dessutom planerat inflygningen för dåligt så jag låg lite för nära märket. Jag trodde jag kunde "mjölka" tid genom att göra en cirkel till men flög för sakta, stallade och landade ute på bondens åker ungefär 30 m från märket. Som sagt, man lär sig av sina misstag. Nån gång. Kanske.


      Flygning 1 8:00 (0:19) 5,5m (F5J-höjd: 174m)
      Flygning 2 7:45 (0:19) 6,1m (F5J-höjd: 163m)
      Flygning 3 7:18 (0:19) >10m (F5J-höjd: 182m)

      480 -19 +15 = 476
      465 -19 +12 = 458
      438 -19 +00 = 419
      ==================
      Totalt: 1353 poäng
      Knädjupt gräs på fältet!
      har ni ingen gräsklippare i klubben?
      Å andra sida bromsar det fort jämfört med vårt släta fält????
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg

        Knädjupt gräs på fältet!
        har ni ingen gräsklippare i klubben?
        Å andra sida bromsar det fort jämfört med vårt släta fält????
        I arrendet ingår att ägaren klipper "gräset" (vad heter hö medan det fortfarande växer?) 1-2 ggr/år och har rätt att samla in det till ensilage. Det brukar bli klippt under andra halvan av juni, men det har hänt att gräset då blivit midjedjupt på sina ställen. Jag brukar iofs klippa en ruta för landningsträning med min grästrimmer men har inte gjort det ännu. I ärlighetens namn är det bara under 2-3 veckor/år som gräslängden är ett problem. Förra årets torra sommar gjorde dessutom att gräset aldrig kom igång att växa efter sommarklippningen så det var behagligt kort ända fram till slutet av maj i år.

        Fördelar med långt gräs:
        • Planet stannar direkt vid landningen, risken att det ska glida på piloten är försumbar.
        • Det är lite mer förlåtande vid dåliga landningar än att trycka ner spinnern i betonghård lera.
        • När mina barn var yngre tyckte de det var jättekul att leka kurragömma på fältet. Bara springa rakt ut och sedan kasta sig raklång så var man borta....

        Nackdelar med långt gräs:
        • Planet stannar direkt vid landningen, det känns ibland som att vingarna ska slitas av kroppen.
        • Det är svårare att få riktig precision i landningen för gräset kan vara olika tätt/styvt för höger- resp. vänstervinge.
        • Landar man ute på fältet (typ mer än trettio meter från sig själv) kan man behöva ta med sig radion när man hämtar planet, för ibland behöver man vicka på spaken för att höra planet och därmed lokalisera det.
        • Tappar man en vingbult -- eller till och med en insexnyckel -- kan det vara hopplöst att försöka hitta den i gräset.
        • Winch- och gummirepslinor går långsammare pga friktionen i det höga gräset.
        Kort sagt: gräset på fältet är inte helt idealiskt men man vänjer sig vid det och i klubben tycker vi att arrangemanget fungerar tillräckligt bra (fast jag erkänner att jag blir avundsjuk när jag ser filmer från utländska fält där landningsbanorna påminner om golfgreener ).

        Kommentar


        • #5
          Det verkar ju helt omöjligt att flyga normala motorkärror på det fältet - flyger ni bara segel ?
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Japp, bara segel. Fast å andra sidan startar vi med både handkast, elmotor, gummirep och winch.

            Kommentar


            • #7

              Hej,


              en ESU-omgång blev det idag, svaga vindar och heltäckt. Det gick att hitta relativt stora områden med svagt lyft, lätt-fluget ESU-väder. Kortare motortider tack vara 4s acc. Körde vidare med ljudfil, ny med mindre prat. De två första starterna gick mkt bra, 1500 p hägrade. I tredje starten missbedömde jag landningen helt, kom in för högt och med för hög fart, avbröt strax före märket för att spara modellen och landade långt bort dock med en hel model. Med tid till eftertanke kunde jag fått ett bättre resultat genom att ta ett varv till på lågan, landat nära märket men kanske 10-15 s över tiden.
              Hoppas på fler ESU-försök i juni.


              /Per


              AllegroXL (sida/höjd), 290cm/950g, 4s1050, Mega EDF, vx1:5


              1: 7min45s 14s 1.2m 465-14+54=505

              2: 8min01s 15s 2.5m 479-15+48=513

              3: 8min02s 15s +20m 478-15+0=463


              total 1481

              Kommentar


              • #8
                Per, jag är imponerad av dina jämna och höga resultat! Respekt!


                Jag lyckade förbättra mitt juni-resultat igår, fast bara lite grann. Vädret var soligt, molnfritt och nästan vindstilla. Termiken var ganska lurig och lynnig, väldigt svår att "greppa" på låg höjd, ordentlig hiss när man väl fick tag på den.

                Jag inledde dagen med ett par riktigt fina flygningar följt av rena katastrofer som undanröjde varje tanke på ett vettigt ESU-reultat, så när jag fick 7:17 tänkte jag att den här omgången kör jag klart. Även om tiden inte var lysande var jag väldigt nöjd med landningen.

                Flygning 2 var jag uppe och vände på ca 300 meters höjd (har inte kollat Altisen ännu så mätt med ett okalibrerat ögonmått), kunde leka med lite högfartspassager på vägen ner, men hamnade ändå i tids- och höjdnöd inför landningen och landade för kort.

                Vid tredje flygningen lossnade en ordentlig blåsa lite på sidan om min inflygning när jag hade 15s kvar. Vinden gick från 1 m/s motvind till 4-5 m/s sned motvind på några sekunder, planet tvärstannade i luften och sjönk rakt ner. Jag hade varken höjd eller sinnesnärvaro nog för att hinna slå över från termik- till speedklaff för att ta mig ur situationen, så det blev ett snöpligt slut på omgången. Men det är många dagar kvar i juni...


                Flygning 1 7:17 (0:18) 0,4 m (169m starthöjd)
                Flygning 2 8:00 (0:19) 6,5 m (164m starthöjd)
                Flygning 3 7:55 (0:18) >15 m (168m starthöjd)


                437 -18 +30 = 449
                480 -19 +12 = 473
                475 -18 +0 = 457
                ============
                1379 poäng


                Satori från Aer-o-tec. Mycket, mycket reparerad och väger nu flygklar 2405g.
                Tenshock EDF TS-EZ1520 12T 3560kV med Reisenauer 5:1 växellåda
                Aeronaut CamCarbon 15x10
                SLS Quantum 3S-1000, 65C/130C

                Kommentar


                • #9
                  Lyckades få till en ESU omgång i Lördags i strålande sol och kanske 2m/s. Termiken var lite lurig att hitta men när jag fann den steg det plötsligt snabbt och högt och jag fick duka ur med full kråkbroms i varje flygning. Jag har fortfarande svårt med att lära mig hur högt jag är och hur lång tid det tar att komma ned och som vanligt är jag usel på att landa.
                  Jag fick i alla fall till ett resultat.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-06-16.JPG
Visningar:	255
Storlek:		48,7 KB
ID:		5161


                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
                    [...] Termiken var lite lurig att hitta men när jag fann den steg det plötsligt snabbt och högt och jag fick duka ur med full kråkbroms i varje flygning. Jag har fortfarande svårt med att lära mig hur högt jag är och hur lång tid det tar att komma ned [...]
                    Jag tror att vi skulle kunna ha en hel tråd som bara handlar om hur man tar sig ned från hög höjd på ett bra sätt! För min egen del (som oftast flyger med kompositseglare) så är jag för otålig att dyka med kråka. Dessutom har jag några gånger råkat ut för att planet fortsatt stiga -- trots full kråka -- ifall termiken varit mycket kŕaftig. Jag brukar slå i normal- eller speedklaff och dyka ner och göra ett par fly-by (mest för att jag gillar att höra ljudet ). Fast ibland planar jag ut för tidigt och får svårt att hinna ner till landningen, ibland planar jag ut på för låg höjd och landar för tidigt. Om det finns några bra tips tar jag mycket tacksamt emot dem, annars antar jag att det är med detta moment som med så många andra: träna, träna, träna... (Även om det ibland känns tröstlöst att resultatet inte förbättras...)

                    Hur gör ni som flyger sprygel- eller skumplan? Vad funkar generellt, vad är väder- eller situationsberoende?

                    Kommentar


                    • #11
                      Hej,

                      så här brukar jag göra. På hög höjd, ner till ca 50 m, spinner jag. Jag justerar utslagen så att fulla utslag ger en väl kontrollerat spinn/spiral. På så sätt har jag alltid en säker utgång som inte riskerar modellen och som kan användas även när modellen blivit svår att se. Modellen blir också lättare att se då den omväxlande visar undersida och ovansida.
                      På lågan, under 50 m utan broms, tycker jag att snäva cirklar med hög bankning på konstant höjd är effektivt. Dyk och bygg upp fart, kurva ut farten, är du på lagom höjd gå för landning annars upprepa proceduren.

                      /Per

                      Kommentar


                      • #12
                        Tjena,
                        Jag som inte har skevroder på modellen svänger ut mot blå himmel, där är det oftast sjunk, ibland trycker jag dykroder och håller andan så inte vingen går av. Men idag var det "drakbroms" d.v.s hålla upp modellen mot vinden och hålla lite höjdroder så den stod still, då dalade den fint och snyggt (men tyvärr lite för fort). Nåväl fick till en omgång i alla fall. Det blåste byig nordanvind 5-7 m/s.

                        resultat:
                        1:a 7 min 35 sek, motortid 22 sek, landning 42 poäng (inom 4 meter) = 475 p.
                        2:a 7 min 13 sek, motortid 25 sek, landning 36 poäng (inom 5 meter) = 444 p.
                        3:e 7 min 11 sek, motortid 24 sek, landning 0 poäng (ca 25meter ifrån märket) = 407 p.

                        Vilket betyder 1326 poäng, och nytt personligt rekord. Det hade blivit än mer, uppemot 1400 om jag lyckats vända upp kärran mot vinden i sista landningen. Nu blev det lite far och flyg, den bara dansade iväg och i det läget väljer man ju att låta den gå i stället för att riskera att ha sönder den..
                        Konstaterar också att motortiden är kortare trots högre höjd inställd på avstängaren, har bytt propeller från 8x5" till 9x5,5" (eller om det är 9,5"x5).

                        Kul, kul!
                        "If it looks allright, it flies allright"

                        Kommentar


                        • petrik
                          petrik Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Nästa gång vill vi ha mått i meter med minst en decimal på landningen. :-)

                      • #13
                        Hej!

                        Idag var det ju sista chansen att få till ett resultat för Juni så jag åkte ut tidigt och gjorde första starten kl. 9 på morgonen.
                        Kände att det var bra luft och startade rakt i termiken. Körde motorn 6 sekunder och flög 8:03 med en fullpoängslandning.
                        Fick ihop 501 poäng men tyvärr gick det sämre i andra flygningen som bara räckte till 5 minuter.
                        Då var det bara att börja om från början igen så mitt resultat för Juni blev som följer.

                        1:a 8:00, motor 8 sek, landning 1,4 m = 499 p.
                        2:a 8:01, motor 9 sek, landning 1,8 m = 497 p.
                        3:e 7:55, motor 12 sek, landning 2,4 m = 487 p.

                        Summa 1483 p.

                        Halvklart och 1-3 m/s sydväst.

                        Flög som vanligt med AVA Pro.

                        /Lennart

                        Kommentar


                        • #14
                          Då var det dags för halvlek i ESU 2019.
                          Hittills inte så många deltagare som jag hoppats på men många fina resultat.
                          Själv tycker jag även denna månad varit blåsig och börjar ledsna på all hård vind här.

                          Månadsvinsten för Juni togs även denna gång hem av AVA (Lennart) med hans 1483p så vi får ännu en gång gratulera Lennart för hans fina resultat.
                          Vråken kom som god tvåa med 1480p och StefanR som trea med 1379. Det är tight i toppen.

                          Totalt efter första strykning ligger AVA i topp följd av Vråken som tvåa.

                          Så här ser resultaten ut i halvtid.

                          Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-06-02.JPG
Visningar:	223
Storlek:		167,6 KB
ID:		5366
                          Vi grattar ännu en gång AVA Lennart till månadsvinsten och Juni diplomet + ännu en rabattkod för 100kr hos Autopartner RC som varit vänliga nog och sponsrat ESU detta år.

                          Nu börjar semestern (6 veckor i alla fall för mig) så jag hoppa på bra flygväder så jag kan få ett resultat även för Juli månad.

                          Lycka till alla!

                          /Petrik
                          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                          ESU deltagare och ESU administratör
                          https://www.autopartner.se/

                          Kommentar


                          • #15
                            Hallå, kan du berätta mer om din turnering? Jag skriver en blogg om olika intressanta och obskyra turneringar för tjänsten https://writingmetier.com/thesis-writing-help/. Jag behöver turneringsregler och några intressanta historier. Även några personer att intervjua. Kan du hjälpa mig på något sätt?
                            Senast redigerad av baylisjae ; 2021-09-05, 15:20 .

                            Kommentar


                            • petrik
                              petrik Kommenterade
                              Redigering av en kommentar
                              Du kan se reglerna i översta inlägget. Då jag inte känner de flesta personligen så får du kanske ta kontakt med dem via detta forum för intervju.
                              Jag är inte säker på vem som startade ElSegelUtmaningen men den har nog pågått i tio år med varierat antal deltagare.
                              Detta är väl egentligen inte en tävling utan mer en utmaning mot sig själv för att komma ut och flyga oftare och för att lätra sig mer.
                              Det kan ju även vara ett enkelt insteg för de som sedan vill börja tävla på riktigt.

                              /Petrik
                          Arbetar...
                          X