Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Maj 2019

    Nu har Maj omgången av ESU 2019 startat för en vecka sedan (sorry om jag är sen med uppdateringarna) och det är lite kyligt just nu men jag väntar på det perfekta vädret. Om det nu finns.

    Efter att Vråken kom in i April omgången blev vi sju deltagare som har lämnat in resultat i April.
    Jag hoppas på att ännu fler skall komma in med resultat så vi blir några fler.

    Vråken (Per) gjorde inte bara sin första omgång för 2019 utan han tog även hem Aprils månadsvinst med sina 1486p.
    Vråken tar altså förutom äran hem Aprils Diplom + en precentkortskod på 100 kr hos Autopartner RC.
    Grattis Vråken !!

    Som jag skrev tidigare på forumet så fick ju inte SMFF tummen ur gällande sponsring av månadsvinster så jag fick vända mig till en hobbyhandlare jag känner som driver Autopartner RC och han tyckte det var en bra idé.

    Jag har tyvärr inte haft tid att maila runt till andra svenska handlare för att se om någon annan vill hoppa på tåget med att sponsra ESU så vi kanske kan trissa upp månads vinsten något + att man kanske kan få ett presentkort till sin närmaste handlare.

    Min enda tanke här inför nästa säsong är att, skall det vara en månadsvinst till vinnaren eller skall det lottas ut en vinst bland månadens deltagare? Vi har ju några som tävlat/tävlar mycket och är betydligt vassare än vad vanliga "söndagsflygare" någonsin kommer att bli vilket gör att vinstchanserna för en "söndagsflygare" är nästan noll. Men det är kanske något vi skall ta upp inför nästa säsong om vi får sponsorer även då. Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll, vad vet jag.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Ladda hem startkortet här, Resultatkort.pdf .

    För er som kan läsa QR-kod finns möjlighet att ladda ner startkortet direkt i telefonen.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		fetch?id=4412&d=1557232426.jpg Visningar:	0 Storlek:		11,9 KB ID:		4415


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Här är ställningen inför Maj omgången.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-05-1.JPG
Visningar:	108
Storlek:		127,5 KB
ID:		5144

    Lycka till inför Maj omgången alla!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:17 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Hej,

    det blev en ESU-omgång idag, utsökt termikväder. Mycket lyft men också tillhörande sjunk. Provade köra med ljudfil för att ha bättre koll på tiden vid landning. I början meddelas tid varje minut och i slutet varje sekund. Det behövs nog mer träning innan det fungerar bra, nu lyssnade jag mest på klockan och hade för lite fokus på flygningen.
    Första flygningen fastnade jag i ett sjunk och flög kort, dock satt landningen bra. De följande två var bra tidsmässigt, men usla på märket. Fortfarande 3s acce därav långa motortider.
    Kanske hinns ett försök till i maj.

    /Per

    AllegroXL (sida/höjd), 290cm/950g, 3s1300, Mega EDF, vx1:5

    1: 7min41s 25s 1.5m 461-25+54=490
    2: 7min52s 28s 4.5m 472-28+36=480
    3: 8min06s 29s 3.5m 474-29+42=487

    total 1457

    Kommentar


    • #3
      Hej!

      Här kommer mitt resultat för Maj som jag flög igår men har inte hunnit rapportera förrän nu.

      1: 8:01 landning 2,1 m och motor 13 s = 490p

      2: 8:03 landning 1,6 m och motor 9 s = 495p

      3: 8:01 landning 0,65 m och motor 14 s = 495p

      Summa 1480 p

      Växlande molnighet, + 16 grader C, 2-4 m/s sydvästlig vind.

      Flög som vanligt med min AVA Pro

      /Lennart

      Kommentar


      • #4
        Jag fick till en omgång igår kväll. Jag åkte egentligen ut till fältet för att prova planet efter byte av växellåda, men när jag ändå var ute passade jag på att genomföra en ESU-omgång.

        Det hade varit soligt och blåsigt under dagen, men när jag kom igång med ESU vid halvåtta-snåret hade det mojnat en del och mycket av termiken hade försvunnit. Det var däremot vansinnigt turbulent, planet hoppade emellanåt flera meter åt olika håll.

        I omgång 2 hittade jag en blåsa jag följde med långt ner i lä. Den var ojämn och svår att hålla sig kvar i, vilket i kombination med turbulensen gjorde att jag inte lyckades stiga så mycket som jag hoppades. Efter ett tag var jag otäckt långt bort, slog i distansklaff och styrde hemåt, väl medveten om att jag var för lågt och för långt bort för att komma ända hem. Men då hittade jag en blåsa till och hade exakt samma förfarande en gång till. Och sen ytterligare en gång! Men tredje gången jag styrde hemåt hittade jag ingenting, så då fick jag traska en bit för att hämta planet. Jag var iofs rätt nöjd ändå -- det är inte så ofta jag lyckas hitta blåsor på hemvägen :-)

        Flygning 1: 7:55 (0:19) 1,96m (F5J-höjd: 169m)
        Flygning 2: 5:42 (0:18) >50m (F5J-höjd: 164m)
        Flygning 3: 7:53 (0:22) 1,91m (F5J-höjd: 168m)


        475 -19 +27 = 483 poäng
        342 -18 +0 = 324 poäng
        473 -22 +27 = 478 poäng
        ======================
        Totalt: 1285 poäng

        Kommentar


        • #5
          Maj gick åt helsefyr, rent ut skrivet. När det var bra väder var jag uppbokad på annat. Hur hade man tid att jobba egentligen? Nåväl jag har lovat mej själv att ha resultat varje månad i år, så jag drog ut så fort regnet slutat. Blev förstår urusla tider - men jag flög.
          1:a start: 3min. 55 sek, motor 26 sek och landning 0
          2:a start: 5min 43 sek, motor 30 sek , landning 0 ( en decimeter utanför.10-metersgränsen)
          3:e start: 3min 10 sek, motor 30 sek, landning 36p. (4,5 meter ifrån märket)


          718 poäng om jag räknat rätt. Resultatet är egentligen oviktigt, jag tog mej ut och flög!

          Hade ställt höjdavstängaren på 170 meter och där någonstans var molnbasen Flög som vanligt min 2-meters balsaseglare E-Spiri
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Håller med om att Maj inte var en bra månad. Här blåste det mycket de flesta dagarna.
            Tvingade ut mig på fältet sista dagen i blåsten men hittade lite termik. Dock inte så mycket att jag klarade att flyga full tid.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-05-31.JPG
Visningar:	204
Storlek:		77,5 KB
ID:		4983

            Skall räkna klart och komma med månadsresultat och ny tråd för juni så fort jag kan.
            Senast redigerad av petrik ; 2019-06-02, 23:57 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #7
              Ett för min del blåsigt Maj tog slut för fyra dagar sedan och Maj innebar för mig även mest lagande och bytande av trasiga servon och väldigt lite flyga. Lyckades få till en ESU omgån i sista stund i alla fall. Inga stora poäng men ändå bättre än noll.
              Trots vädret (som kanske var bättre på andra ställen än hos mig) så blev sex resultat inrapporterade.

              Denna månad var det AVA som tog hem segern (igen) med sina otroliga 1480 poäng och får Maj diplomet + ännu en rabattkod för 100kr hos Autopartner RC som varit vänliga nog och sponsrat ESU detta år. AVA Lennart har även totalledningen med sina 4413 poäng.
              GRATTIS AVA till Maj vinsten.

              Ställningen är nu som nedan efter Maj omgången:

              Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-05-2.JPG
Visningar:	110
Storlek:		137,1 KB
ID:		5145


              Vi grattar ännu en gång AVA Lennart till Maj vinsten!
              Nu hoppas vi att Junivädret bjuder på fina flygdagar med mycket termik.

              /Petrik
              Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:18 .
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar


              • #8
                Hej,

                Jag får tacka för gratulationerna och tack Petrik för att du har ordnat mer priser, jättekul!

                Vi får hoppas på bättre väder i Juni, det verkar som att jag lyckades pricka in en av dom få dagarna
                i Maj med fint flygväder.

                /Lennart

                Kommentar

                Arbetar...
                X