Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2019

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2019

    Nu har Aprilomgången av ESU 2019 startat och jag hoppas på mycket sol och termik och svaga vindar.

    Kul att se att sex deltagare har lämnat in resultat trots ett blåsigt, snöigt och kallt Mars,
    Detta bådar gott för ett bra ESU 2019 efter ett par klena år med få deltagare.

    AVA (Lennart) tog hem månadsvinsten denna gång med 468 poäng vilket var bara tre poäng mer än Stefans 465 poäng.
    Lennart tar altså förutom äran hem månadens första Diplom + en precentkortskod på 100 kr hos Autopartner RC.
    Grattis Lennart !!

    Som jag skrev tidigare på forumet så fick ju inte SMFF tummen ur gällande sponsring av månadsvinster så jag fick vända mig till en hobbyhandlare jag känner som driver Autopartner RC och han tyckte det var en bra idé.

    Jag skall försöka maila runt till andra svenska handlareför att se om någon annan vill hoppa på tåget med att sponsra ESU så vi kanske kan trissa upp månadsvinsten något + att man kanske kan få ett presentkort till sin närmaste handlare.

    Min enda tanke här inför nästa säsong är att, skall det vara en månadsvinst till vinnaren eller skall det lottas ut en vinst bland månadens deltagare? Vi har ju några som tävlat/tävlar mycket och är betydligt vassare än vad vanliga "söndagsflygare" någonsin kommer att bli vilket gör att vinstchanserna för en "söndagsflygare" är nästan noll. Men det är kanske något vi skall ta upp inför nästa säsong om vi får sponsorer även då. Å andra sidan kanske det inte spelar någon roll, vad vet jag.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill. Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter oktober månadstävling är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta flygtiden. En del använder stoppur. Andra använder någon av ”tajmrarna” i radion.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har i tre säsonger användt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd men under Segel/Hang får man bra svar av duktiga flygare hur dumma frågor man än ställer. Jag vet för jag har gjort det!


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng). Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning, t.ex höjd-sida-motor eller höjd-skev-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig besrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårrt nya forum svensktmodellflyg.org ännu.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Så här är ställningen inför April omgången.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-04-1.JPG
Visningar:	111
Storlek:		123,7 KB
ID:		5146

    Välkomna till April omgången av ESU 2019 önskar Micael Petrik!
    Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:29 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Jag följer devisen "Hellre ett dåligt resultat än inget alls" och redovisar mitt försök från i söndags. Vädret var mestadels molnigt med små, rentav ynkliga, solglimtar. Vind fanns det däremot ganska gott om. Enligt väderprognosen var det 5-6 m/s i grundvind med 8-10 m/s i byarna. Riktigt, riktigt kall var den också. Usch, jag huttrade och frös hela dagen.

    Trots det ganska usla vädret fanns det en hel del termik, även om den var ganska lynnig. I första flygningen -- liksom i flera av de tre, fyra testflygningarna jag gjort innan -- hittade jag en ordentlig blåsa som tog mig upp till ca 300m innan jag gick ur den. När det var drygt två minuter kvar av första flygningen hade jag fortfarande massor med höjd kvar, så jag kunde spilla bort den på lite lek. Landningen är jag nöjd med för att vara så tidigt på säsongen och jag såg med tillförsikt fram emot nästa flygning.

    Men ack den glädje som varar. I andra och tredje flygningen hittade jag ingen termik alls. I tredje flygningen chansade jag och körde med speed-klaff för att ta mig till ett ställe där jag visste (läs: dumdristigt hoppades) att jag skulle hitta fin luft, men så blev det inte (I första flygningen därefter hittade jag däremot massor med lyft igen.)

    Resultatet blev så här:

    Flygning 1: 7:58 (0:20) 2,95m = 478 -20 +24 = 482 poäng
    Flygning 2: 5:44 (0:23) 3,44m = 344 -23 +21 = 342 poäng
    Flygning 3: 3:29 (0:20) 1,75m = 209 -20 +27 = 216 poäng
    Summa: 1040 poäng

    Kommentar


    • #3
      Fina poäng Ville!

      Är det en Altis du använder till höjdbegränsare? I så fall: är du nöjd med antizoomfunktionen? Jag har aldrig provat den funktionen , hur funkar den? Bryter den motorn, eller minskar den effekten på slutet?

      Kommentar


      • #4
        Hej!

        Här kommer ett resultat från dagens flygning.

        1. 8.00 3,1 m och 12 s = 489

        2. 8.04 4,3 m och 11 s = 483

        3. 8.01 1,1 m och 13 s = 493

        Summa: 1465

        +9 grader och soligt, växlande vind 2-5 m/s.
        Flög som vanligt med AVA Pro.

        /Lennart

        Kommentar


        • #5
          Gjorde en ESU omgång i Lördags i soligt och varmt men blåsigt väder. Pga Topmodel Astran är för klen för blåsigt väder och att jag inte hunnit gjort premiär med Electran så fick det bli skum ankan Multiplex Heron som flög denna min första April omgång.
          Det var bra med termik så inga problem att hålla sig uppe men som vanlig har jag svårt att veta när det är dags att gå ner och som vanligt dåliga landningar men jag fick till 1369p.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-04-20.JPG
Visningar:	264
Storlek:		106,7 KB
ID:		4014

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #6
            Hej,

            esu-suget har kommit tillbaka. AllegroXL från 2017 har fått en översyn och är redo för flygning. Ännu är det ju några dagar kvar i april, kanske hinns det med en omgång.

            /Per

            Kommentar


            • #7
              Hejhej,
              Bra ESU-väder idag, men det fanns ingenting som kunde tipsa om var termiken fanns; Inga måsar, vråkar och inga små fina cumulus, bara spridda cirrusmoln så det var svårt tyckte jag.
              Hursomhelst det gick riktigt bra för mej - här är resultatet:

              1:a flygtid 8:05, motortid 26 sek, landning 15 meter från märket (jodå det var utlagd idag) Poäng 475-26+0 = 449
              2:a flygtid 6:56, motortid 28 sek, landning inom 5 meter från märket. Poäng 416-28+36 = 424p. (3-kanalsstyrning ger dubbel landningspoäng)
              3:e flygtid 5:44, motortid 24 sek, landning mitt på märket. Poäng 344-24+60 = 380.
              Om jag räknat rätt blir det 1253 poäng. Mycket nöjd med det! Nog det bästa jag presterat någonsin.

              Sista flygningen var jag på väg mot långt över 7 minuter men ramlade ur det lilla lyft som var. Slog dessutom personligt rekord i stående längdhopp när jag insåg att jag stod på gula plattan när E-Spiriten kom farande.

              Editerat: Nej, det är inte mitt personbästa resultat, jag hade 1290 poäng i Maj 2016. Fortfarande ett rekord att slå
              Senast redigerad av Airfoil ; 2019-04-30, 08:34 . Anledning: Har kollat resultaten från gamla SMF-sajten
              "If it looks allright, it flies allright"

              Kommentar


              • #8
                Hej,

                det blev en ESU-omgång för mig idag. Vädret var bra för lätta maskiner, nästan vindstilla och svaga lyftområden (och ändå svagare sjunk).
                Sol på morgonen och heltäckt på förmiddagen. Hittade ett område över en skogskant där man kunde flyga på 'noll' läänge.
                Kul att vara igång igen.

                /Per

                AllegroXL (sida/höjd), 290cm/950g, 3s1300, Mega EDF, vx1:5

                1: 7min46s 28s 1.5m 466-28+54=492
                2: 7min51s 29s 1.2m 471-29+54=496
                3: 7min56s 32s 1.8m 476-32+54=498

                total 1486

                Kommentar


                • #9
                  God morgon!
                  En mulen dag med vind blev det mycket bättre än jag trodde. Motorn slogs av runt 175-185m. Ändrade lite i inflygningen till sista landningen & som alltid blir det inte bättre. Mer träning så.

                  8,00 2,3m 18s
                  480 24p -18 = 486
                  8,02 1,6m 19s
                  478 27p -19 = 487
                  7,56 3,9m 19s
                  476 21p -19 = 478
                  =1451p

                  Grafas Maxi

                  /Stefan

                  Kommentar


                  • petrik
                    petrik Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Din flygning 2 får jag till 486p och inte till 487p..
                    8,02 1,6m 19s = 478 + 27p - 19 = 486 (du eller jag som räknat fel)

                • #10
                  Då var Aprilomgången av ESU 2019 avslutad. Månaden har haft lite varierat väder men många fina dagar med bra termik (i alla fall hos oss).

                  Nu är vi sju (7) stycken deltagare då Vråken (Per) kom in i leken och inte bara gjorde sitt första resultat för 2019 med 1486p utan även tog hem månadsvinsten med före förra månadsvinnaren AVA (Lennart) som hade 1465p.
                  Vi säger Grattis till Vråken och ett diplom + en presentkortskod på 100 kr hos Autopartner RC kommer på mail om du meddelar din email via "Meddelande" här på forumet

                  Så här ser ställningen ut efter April omgången.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		2019-04-2.JPG
Visningar:	107
Storlek:		132,3 KB
ID:		5147

                  Vi grattar ännu en gång Vråken till April vinsten!
                  Vi andra får satsa lite hårdare och hoppas på nästa månad .

                  /Petrik
                  Senast redigerad av petrik ; 2019-06-17, 12:30 .
                  Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                  ESU deltagare och ESU administratör
                  https://www.autopartner.se/

                  Kommentar


                  • #11
                    Tack för gratulationerna!
                    Med en rejäl skopa tur gick ju april bra, den sista och enda dagen som var möjlig för mig bjöd på idealiskt ESU-väder.
                    I maj ska jag öka till 4s acce för att minska motortiden, kanske går det att putsa ngt på resultatet.
                    /Per

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X