Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Juni 2022

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Juni 2022

    Hej!'
    Nu är Maj omgången av ESU startad sedan nästan två veckor (förlåt igen för sen tråd).
    Förra månaden var jag helt allena som lämnade resultat så jag hoppas på en bättring i Juni omgången.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består i år av presentkort som gäller för 15% avdrag på ett köp.
    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motor tiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometers band räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.


    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motor tiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motor tiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av start kort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.

    Kanske denna länk till startkort funkar: https://svensktmodellflyg.org/filedata/fetch?id=18756

    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    Ställningen så här långt är som nedan.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		2022-06_1.JPG Visningar:	25 Storlek:		75,8 KB ID:		18729

    Lycka till i Juni omgången!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2022-06-16, 09:27 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Körde månadens första ESU omgång i soligt lite molnigt väder med svag termik. Var lite lurigt att hålla sig uppe tiden ut men landningarna sabbade poängen .
    Byig vind gjorde även landningarna svåra (i alla fa för mig).
    Fick endast ihop 1388p.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-06-14.JPG
Visningar:	138
Storlek:		47,1 KB
ID:		18738

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Jag fick till en elsegelutmaning ikväll. Efter en massa småskurar under eftermiddag/kväll så klarnade det upp vid åtta-tiden på kvällen och vid nio körde jag igång en ESU. Då var det blå himmel och helt vindstilla. Det myckna regnandet och den sena timmen gjorde att jag inte hade så mycket hopp om fina tider men flygningarna blev alltigenom magiska. Det fanns gott om små, väldigt svaga, varmluftblåsor som man kunde kurva i på samma sätt som igelkottar förökar sig (mycket, mycket försiktigt), och med extrem termikklaff gick det till och med att vinna någon meter emellanåt, men framförallt gick flygningarna ut på att försöka hänga så länge det gick i varje liten blåsa.

      Flygning 1: 8:01 (0:11) 0,2m = 498
      Flygning 2: 8:00 (0:14) >10m = 466
      Flygning 3: 8:08 (0:13) 0,4m = 489
      Totalt: 1453 poäng



      Pike Prestige 2Pk (normal)
      Xpower F2925/8 Windy
      Castle Creation Talon 60
      GM 11x8
      ThunderPower Rampage 3S1300-70C

      Kommentar


      • #4
        I går tidig förmiddag körde jag en ESU omgång i klart väder med stark morgon termik.
        Landade tyvärr innan 8min pga dålig timing vid inflygningarna för det var inga problem att hålla sig uppe.
        I en flygning hamnade jag i en stark blåsa och helt plötsligt tyckte jag planet såg VÄLDIGT litet ut och hade ett helsike att ta mig ned. Full kråkbloms men det fortsatte att stiga så jag fick flyga iväg åt sidan ganska långt för att komma ur.
        Kollade efter landning i Altisen som visade maxhöjd 277m!
        Fick ihop 1442p och bättrade alltså på mitt förra resultat med 54p .
        Har nu en vecka på mig att bättra på ytterligare inna jag åker iväg på semester en vecka. Tyvärr ser dock vädret inte ut att bli så bra här mer än imorgon enligt SMHI.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-06-15.JPG
Visningar:	130
Storlek:		41,0 KB
ID:		18755
        /Petrik
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #5
          Flög en ESU omgång i Tisdags morse i morgon termiken. Tyvärr kunde jag inte bättra på mitt förra resultat pga dålig timing vid landningarna så det blev bara 1429p.

          Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-06-21.JPG
Visningar:	107
Storlek:		48,3 KB
ID:		18836

          /Petrik
          Senast redigerad av petrik ; 2022-06-23, 11:06 .
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • #6
            Idag gjorde jag en ESU som för en gångs skull hade tre bra flygningar i rad. Speciellt den första flygningen blev jag väldigt nöjd med

            Flygningen gjordes vid lunchtid (japp, jag har börjat min semester ). Det var (och hade varit i flera timmar) helt mulet utan en strimma sol. Däremot var inte molntäcket jämntjockt, det varierade ganska mycket i färgen, så det skapades termik i alla fall (fast den var relativt svag). Det var nästan vindstilla med bara någon enstaka meter per sekund i grundvind, något mer i anslutning till termikblåsorna.

            Den första flygningen var även dagens första flygning. Jag stegade fram till startpunkten, skannade av omgivningen lite hastigt, men såg inget som kunde vara till någon hjälp. Jag drog på fullgas och kastade iväg planet. Efter sju sekunder ser jag en flock svalor rakt i färdvägen. Jag drog snabbt av gasen och gled fram till området de pilade fram igenom. Och mycket riktigt! Det var en termikblåsa där! Den var varken särskilt stor eller särskilt stark, men den var å andra sidan inte turbulent heller så det var bara att göra lugna, jämna cirklar med ca 20m diameter. Först hände nästan ingenting, men efter några varv började planet stiga. I början var det knappt märkbart, sedan övergick det i ett mjukt och konstant stig. En liten stund hade jag sällskap av en rovfågel (troligen samma som kom fram och gjorde rote-flygning igår kväll) som passade på att hänga i samma blåsa. Resten av flygningen blev helt odramatisk, det var bara att följa med blåsan uppåt tills det var dags att komma ned och landa. Inflygningarna funkade ganska bra idag men alla tre gångerna studsade nosen upp så att planet inte stannade utan gled en bit förbi märket.

            Vid flygning två såg jag inga svalor så jag körde motorn lite längre för att vara på den säkra sidan. Hittade ett stort område med lyft nästan direkt så denna flygning var om möjligt ännu mer odramatisk.

            Vid flygning tre hände nästan ingenting alls. Jag hittade inte ett enda ordentligt lyftområde, bara svaga rörelser som dämpade sjunkhastigheten en stund. Jag lyckades inte klamra mig kvar full tid utan landade 14 sekunder för tidigt. Det var bra träning att flyga mjukt och snålt men det var inte särskilt rolig flygning.




            Flygning 1: 7:57 (0:07) 1,50m = 497 (102m starthöjd)
            Flygning 2: 7:55 (0:12) 1,80m = 490 (155m starthöjd)
            Flygning 3 7:46 (0:11) 1,10m = 482 (141m starthöjd)
            Totalt: 1469 poäng



            Under den senaste månaden har jag flyttat tyngdpunkten längre fram för att få planet att gå stadigare i hög fart för tidigare har det varit lite vingligt när jag försökt förflytta mig mellan blåsor i stark vind med mycket barlast. Jag har även ökat på skevroderdifferentialen för att få planet att gå mjukare och rakare in i kurvorna. Ökningen av skevroderdiffen gjorde dock att det blev lite trögt att få runt planet in i blåsan så jag har även bytt till vingstål med större vinkel, 8 grader istället för 6 grader. Nu flyger hon som en dröm! Jag är vansinnigt nöjd med planet och ka verkligen rekommendera det.


            Pike Prestige 2Pk (normal)
            Xpower F2925/8 Windy
            Castle Creation Talon 60
            GM 11x8
            ThunderPower Rampage 3S1300-70C

            Kommentar


            • #7
              Juni omgången är nu avslutad sedan en vecka tillbaka.
              Endast två resultat inlämnade denna månad (vilket gör mig orolig för ESUs överlevnad),
              Månadens vinnare blev StefaR med sina 1469p. GRATTIS StefanR!

              Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort men med lite annat upplägg.
              Detta år består presentkortet av aatt man får 15% på ett helt köp. Så ju dyrare du handlar desto högre blir vinsten och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

              Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
              Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...=0&antal=1.
              Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

              Månadens vinnare av presentkortet via lottning blev även det StefanR. GRATTIS IGEN Stefan!

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_20220709.jpg
Visningar:	60
Storlek:		239,5 KB
ID:		18946


              Ställningen är som följer:

              Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-06-2.JPG
Visningar:	44
Storlek:		118,7 KB
ID:		18947

              Lycka till i Juli omgången alla!

              /Petrik
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar

              Arbetar...
              X