Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2022

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2022

    Hej i vårsolen!
    Nu är det hög tid att ladda batterierna och ut och flyga Mars omgången av ESU 2022.
    Gjorde ett par första flygningar för en vecka sedan i solsken för att göra vår premiär.
    Idag flög jag min första ESU omgång 2022 och det fanns termik så det räckte. Lite ringrostig efter vintern men det blev an skaplig omgång ändå (mitt resultat kommer senare i tråden).

    Jag önskar alla lycka till med årets ESU tävling och ser fram emot många nya tävlande.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Gällande priser så ställer Autopartner RC upp med sponsring även i år men med lite annat upplägg. Istället för en fast summa får man 15% på ett köp. Dvs ju större köp ju högre blir vinsten.

    Utrustningsvis för ESU behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motor tiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag använder fortfarande en tillplattad pappers mugg med lite stenar i som jag tejpat ihop öppningen på.

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    OBS! Min tidigare önskan att ha mått med två decimaler typ 1,35m skippar vi och kör en decimal.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som då saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av Resultatkort.pdf eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    (snälla påpeka om jag skriver fel någonstans så jag kan rätta)


    Välkomna till ESU 2022 önskar Micael Petrik!
    Bifogade filer
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Då kommer även mitt första resultat fluget i solsken och svag vind mellan 14.00 - 16.00 idag 2022-03-04.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-03-04.JPG
Visningar:	210
Storlek:		36,6 KB
ID:		18158
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Då är årets ESU-premiär avklarad för mig! Vädret var soligt och nästan molnfritt men lite blåsigt, 5-9 m/s enligt prognosen. Det gjorda att blåsorna var ganska smala och förflyttade sig snabbt, men när man väl träffade rätt steg det fort. Jag tycker det är jättekul väder att flyga i för det blir så påtagligt om man gör rätt eller inte.

      Det var även ESU-premiär för min nyinköpta Pike Prestige och jag är VÄLDIGT nöjd med hur den beter sig, den är väldigt lättflugen och går precis dit man styr utan att ha några olater för sig. Eftersom det var lite blåsigt idag hade jag tänkt stoppa in den största barlastvikten (500g) men det visade sig att någon av servokablarna är ivägen så den gick inte att skjuta hela vägen bak till normalpositionen. Det fick bli mittenvikten (300g) istället. Det funkade bra men var emellanåt lite i underkant för planet gick emellanåt nätt och jämnt framåt med normalklaff (och inte särskilt fort med distansklaff heller).

      I flygning ett fick jag sällskap av två ormvråkar. Vi delade blåsa en stund innan jag tyckte jag kom för långt ned i lä och fegade ur, de fortsatte i blåsan och steg till åtminstone 400m. Det är fascinerande att se hur skickliga de är på att hitta centrum på blåsan och hålla sig kvar där.

      I flygning två kände jag hur det blev vindstilla runt omkring mig när jag kommit halvägs upp i starten. Jag svängde runt och cirklade runt lite längre ned i lä. Och mycket riktigt! Efter typ 10 sekunder kommer blåsan och ger kanonlyft. Det är inte så ofta jag lyckas läsa mig till var jag ska leta, så när det väl sker är det underbart. Däremot lyckades jag bara hitta några småblåsor därefter och klarade inte att flyga full tid men jag är nöjd ändå

      Under flygning tre släppte blåsa efter blåsa vid skogsdungen i lä så det vara bara att hoppa från den ena till den andra.När det var 1:30 kvar hade jag åtminstone 250m höjd så det blev lite stressigt att komma ned men det gick bra.

      Flygning 1 8:00 0:17 2,20m (171m starthöjd) = 480 -17 +24 = 487
      Flygning 2 7:39 0:17 1,30m (179m starthöjd) = 459 -17 +27 = 469
      Flygning 3 7:54 0:17 1,70m (180m starthöjd) = 474 -17 +27 = 484
      Totalt: 1440


      Pike Prestige 2Pk (normal)
      Xpower F2925/8 Windy
      Castle Creation Talon 60
      GM 11x8
      ThunderPower Rampage 3S1300-70C

      Kommentar


      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Jäklar vad höga starthöjder du har Stefan.
        Jag flyger ju i och för sig en TopModel Astra på 2.15m och jag tycker den blir liten redan på 150m.
        Min högsta höjd när jag kollade Altisen efteråt var 157m och det var efter en blåsa!
        /Petrik

      • StefanR
        StefanR Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Höjderna är relativt normala F5J-höjder utifrån det väder som rådde. Jag hade kanske kunnat starta 10 meter lägre, men eftersom det bara hade gjort en poängs skillnad per flygning tyckte jag inte att det var någon idé att chansa.

        Storleksmässigt tycker jag inte att det är några svårigheter att se planet, det är ju trots allt nästan dubbelt så stort som ditt (390 cm). Den största svårigheten tycker jag är när jag flyger rakt emot mig på låg höjd eftersom profilen är så tunn att det blir väldigt lite exponerad yta. Därför flyger jag ofta lite zick-zack när jag flyger hemåt efter att ha följt en blåsa ned i lä.

        Med detta sagt så är ett av målen för mig själv att lära mig starta lågt i år. Förhoppningsvis kommer jag att komma ned under 100m som medelstarthöjd under årets tävlingar (både F5J och ESU), men det kommer krävas en hel del träning för att nå dit. Fast det är ju det som är kul - att sätta mål och sedan träna för att nå dem :-)

    • #4
      Hej!
      Jag lyckades bättra på min tid från 4:de Mars med hela 6p igår .
      Flygning mellan 16.00 - 17.00 i soligt väder och svag vind.

      Klicka på bilden för större version  Namn:		2022-03-07.JPG Visningar:	0 Storlek:		37,5 KB ID:		18188
      /Petrik
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #5
        Idag var det molnfritt med väldigt byig vind. Medelvinden var inte jättestark, gissningsvis 3-5 nära marken, men momentanvinden pendlade från vindstilla till ca 8m/s. Nära mark var det ganska kyttigt så landningarna var tidvis "spännande". Det fanns gott om härlig vårtermik som emellanåt var väldigt stark, emellanåt försvann helt. Kort sagt: jättekul!

        Jag flög två ESU-omgångar idag, men i den första omgången misslyckades jag helt i tredje flygningen. I andra omgången hade jag stoppat i 300g barlast för att få lite mer driv och då blev det personbästa någonsin

        Flygning 1: 7:54 (0:13) 2,8m (132m starthöjd) = 474 -13 +24 = 485
        Flygning 2: 8:00 (0:13) 0,3m (133m starthöjd) = 497 -13 +24 = 497
        Flygning 3: 7:57 (0:15) 1,5m (170m starthöjd) = 489 -15 +27 = 489
        Totalt: 485+497+489 = 1471


        Pike Prestige 2Pk (normal)
        Xpower F2925/8 Windy
        Castle Creation Talon 60
        GM 11x8
        ThunderPower Rampage 3S1300-70C

        Kommentar


        • #6
          Hej,
          Här kommer mitt resultat för mars, fluget 8/3

          7 min 58 s, 19 s motor, 1,3 m landning = 486 p
          3 min 40 s, 19 s motor, 0,7 m landning = 231p
          7 min 48 s, 23 s motor, 1,2 m landning = 472p

          Summa 1189 p

          Fluget med Baba Jaga Competition, en 2 meters E-RES med en Hobbywing 2205/1800kV och en 7x4 prop och 3 cell 550mAh.

          Per O

          Kommentar


          • #7
            ESU MARS 2022 är slut för en vecka sedan och jag hann få till två ESU omgångar och bättrade på mitt resultat med hela SEX poäng i den sista .

            Endast tre piloter har lämnat in resultat denna månad vilket är synd men det kan ju bero på att vädret vari minst sagt ostadigt, i alla fall här i Eskilstuna (just nu ligger lite snö kvar som kom härom dagen och det skall visst komma mer på Torsdag.

            Av de tre resultat som har kommit in för Mars månad var Stefan Revestam bäst med sina 1471 Poäng!
            Grattis Stefan till månads segern och ett diplom kommer i mailen.

            Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort men med lite annat upplägg.
            Detta år består presentkortet av aatt man får 15% på ett helt köp. Så ju dyrare du handlar desto högre blir vinsten .på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

            Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
            Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...=0&antal=1.
            Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

            Årets första vinnare av presentkortskod är ..... PERO !!
            Grattis PERO till presentkorts vinsten! (kommer i chatten här på forumet)

            Klicka på bilden för större version  Namn:		Slumptal_2022-04-06.JPG Visningar:	0 Storlek:		179,2 KB ID:		18395

            Ställningen efter Mars om gången är som nedan.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		2022-03-1.JPG
Visningar:	57
Storlek:		146,8 KB
ID:		18485

            Jag hoppas snön försvinner fort och att vi får många fina flygdagar.

            /Petrik

            (April tråd kommer så fort jag hinner)

            Lycka till!!
            Senast redigerad av petrik ; 2022-04-21, 07:32 .
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar

            Arbetar...
            X