Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Beräkna motorströmmen utan strömtång eller wattmeter

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Beräkna motorströmmen utan strömtång eller wattmeter

    Har du någonsin stått på fältet och funderat på hur mycket ström motorn drar egentligen när planet är i luften? Här är ett litet enkelt knap för att få reda på det.

    1. Stoppa in ett fulladat batteri i planet.

    2. Gör en normal start. I mitt fall är det 19-22s fullgas vilket ger mig en starthöjd på 160-190m.

    3. Flyg en stund. (Bara för att njuta, det påverkar inte mätningen särskilt mycket)

    4. Ladda batteriet fullt. Notera energimängden (milliamperen).

    5. Räkna ut genomsnittliga strömmen med följande formel:

    i = e*3600/t

    Där i är strömmen (i ampere), e är laddad energi (i amperetimmar), t är motortiden (i sekunder).

    Räkneexempel:

    En normal start med min Icon2 är omkring 330 mAh vilket är samma sak som 0,33 Ah. På en timme går det 3600 sekunder, så 0,33 Ah är samma sak som 0,33*3600=1188 As (amperesekunder). Den energimängden förbrukas på 19 sekunder, vilket ger 1188/19=62,5 Ampere. Uttryckt i formeln ovan:

    i = 0,33*3600/19=62,5 A

    Hur exakt är då detta?
    Det beror lite på förhållandet mellan motoreffekt och övriga energiförbrukare. I min Icon som jag nämnde ovan drar mottagare plus servon någon/några enstaka Watt i vila vilket stiger med några watt till vid servorörelser. I sammanhanget är det försumbart utom vid långa flygningar.

    Nämnas kan också att jag jämfört uträknade värden med statiskt uppmätta värden och de uträknade ligger 5-10% under de uppmätta, vilket känns ganska rimligt så metoden förefaller vara tillförlitlig.

  • #2
    Kul, den ska jag testa.
    /Nisse

    Kommentar

    Arbetar...
    X