Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Träningstävling F5J lördag 24/7

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Träningstävling F5J lördag 24/7

    Välkommen på träningstävling i F5J på Toppfältet lördag 24:e juli.

    Sista anmälningsdag tisdag 20:e juli.

    Anmälan till: stefan@revestam.se, 070-6188250

    Plats: Toppfältet (Vallentuna / Norra Stockholm)

    Startavgift: 50 kr/person

    Briefing: 9.00 Första start: 9.30


    Vid briefing bestäms när sista omgången senast påbörjas men gissningsvis hinner vi med 6 omgångar och är klara före kl 18.

    Tävlingen körs med så många på start som möjligt vilket innebär att alla piloter måste vara beredda på att vara tidtagare/medhjälpare.

    Inga lag, inga finaler utan så många omgångar som möjligt där alla möter alla och hjälper alla enligt lottad startordning. Tempot under tävlingen kommer vara relativt lugnt och om möjligt (hänger på antalet anmälningar) kommer vi lotta tre startgrupper (vilket gör att man är ledig var tredje flygning och har gott om tid att fika och snacka med de andra deltagarna).

    I och med att det är en träningstävling som inte ingår i Tornado-cupen har jag svårt att tänka mig ett bättre tillfälle för dig som vill prova på tävlingsformen F5J: lugn och avslappnad stämning, gott hopp om bra väder, och många erfarna och hjälpsamma piloter som gärna hjälper nybörjare komma igång med tävlandet. Passa på!


    Tävlingsregler enl. FAI - F5J med följande lokala tillägg/förtydligande:

    1. Omstart av motor får ske. Detta ger 0 poäng i omgången. Höjdmätaren måste efteråt indikera omstart av motor (oavsett vilken höjd det sker på)

    2. Deltagare ska efter genomförd flygning själv på ett enkelt sätt kunna visa vilken höjd som gäller. Arrangören kommer inte kunna tillhandahålla utrustning för detta. Kontroll av uppnådd F5J-höjd sker i samband med mätning av landningspoäng.

    ----

    Det rekommenderas att ta med sig möjlighet att kunna ladda sina batterier under tävlingens gång, alternativt ha med sig flera laddade batterier.

    Uppehåll för lunch, ca 45 minuter, är inplanerat.

    Tävlingslicens är inte nödvändigt för denna träningstävling, däremot är SMFF-medlemskap ett krav för all flygning på Toppfältet.


    Välkommen!!!

    /Stefan

  • #2
    Lördagens träningstävling är inställd pga för få deltagare.

    Jag har väntat in i det längsta på att det ska bli tillräckligt många deltagare för att genomföra tävlingen, men i går kväll tog jag beslut om att ställa in den. Vi kunde möjligtvis blivit fem personer men det är (minst) en för lite för att det ska bli meningsfulla flygningar.

    Vi kommer istället att ha en träningsdag. Jag lägger ut banor och ordnar ljudanläggning precis som på vanlig tävling. De som känner sig redo annekterar ett landningsmärke och startar på signalen. Antingen egen tidtagning eller ta hjälp av annan deltagare (för att få samma upplevelse som under en tävling) allt efter personliga önskemål. Egen poängräkning och gott om tid att analysera flygningen tillsammans med de övriga deltagarna.

    Om DU har lust att prova F5J-formatet under totalt avslappnade former är detta ett utmärkt tillfälle. Ingen som helst stress. Genomgång av regler och taktik enligt önskemål. Obegränsad tillgång till tips, råd, intrimningshjälp, etc, etc. Ingen anmälan eller deltagaravgift. Enda kravet är att du är SMFF-medlem (kan lösas genom att gå med i Team Tornado vid ankomst, kostar 395kr/år)

    Jag kommer vara på plats från ca kl 9 och startar högtalaren när folk känner sig redo för en flygomgång.

    För eventuella frågor: kontakta mig på stefan@revestam.se eller på 070-618 82 50.

    /Stefan

    Kommentar

    Arbetar...
    X