Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2021

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - Mars 2021

    Hej i vårsolen!
    Nu är det äntligen ESU start. Igår satt jag på fältet i T-shirt och blev helt röd i ansiktet av solen och termik fanns det så till och med min EasyGliger klarade 7.58 från ca 150m..
    Jag gjorde min första ESU omgång idag men det var inte lika bra termik som igår (mitt resultat kommer senare i tråden).

    Jag önskar alla lycka till med årets ESU tävling och ser fram emot många nya tävlande.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    Gällande priser så var inte SMFF så intresserade av att sponsra med T-shirts som tidigare när andra hade hand om svensktmodellflyg.se men ett diplom i pdf-format som vinnaren får skriva ut själv skall jag försöka få till, Så ingen av oss är med i tävlingen för pengarnas skull. Däremot är det väldigt roligt att tävla i en onlinetävling som denna. Det faktum att man själv kan välja när man vill tävla gör att tävlingsformen passar även dem som har arbets- eller familjeförhållanden som gör det svårt att få in heldagstävlingar eller en speciell veckodag i livspusslet.
    Visst kan man fuska med insända resultat men den enda man lurar är sig själv.
    Diskussion med Autopartner RC om sponsring med priser även i år pågår.

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    OBS! Min tidigare önskan att ha mått med två decimaler typ 1,35m skippar vi och kör en decimal.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som då saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    (snälla påpeka om jag skriver fel någonstans så jag kan rätta)


    Välkomna till ESU 2021 önskar Micael Petrik!
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Här kommer årets första ESU resultat.
    Jag var i bygglokalen vid Ekeby fältet hela förmiddagen och avslutade med en ESU omgång. Inte den bästa omgången jag gjort men ändå ett resultat att börja med.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-03-01-1.JPG
Visningar:	185
Storlek:		36,6 KB
ID:		14915

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Hejsan. En mulen lördag fm med solen som tittade fram ibland. Inte lätt att få ihop några tider när kl var 10,30Termiken blev bättre runt lunch.
      Verkar vara bra drag i Pulsarens motor så det känns som det blir höga starthöjder. Inställningen av kråkbromsen finns det mer att hämta.
      Men landningarna kan man inte klaga på. Begriper inte hur jag lyckades så bra med landningarna. Någon gång så ska man lyckas. Bara att hoppas det håller i sig.
      Sen ska man försöka hitta termiken lättare. Någon som har några bra tips?

      7,59 min 0,65m 14 s
      479 30 -14 = 495
      7,58 min 0,45m 16 s
      478 30 -16 = 492
      7,59 0,6 m 17 s
      479 30 -17 = 492

      = 1479 p

      Pulsar 3,6m

      Mvh Stefan

      Kommentar


      • #4
        Hej svejs!
        Om det var kalasväder någon dag så hade jag förhinder. Annars skulle det inte ha varit kalasväder den dagen.
        Så i mitt fall får det blir årspremiären med Janne Larssons E-Fair. Det var ju egentligen inget annat än test om något behöver åtgärdas.

        1: 3min 18 sek, motor 23, landning 7,8 m från märket = 18 p., summa 193 poäng
        2: 3min 135 sek, motor 35 sek, landning 6,6 meter = 24 poäng, summa 204 p.
        3: 4 min 40 sek, motor 27 sek, landning 4,5 meter = 36 poäng, summa 289p.
        Det ger 686 poäng.

        Och typiskt nog så flög ett gäng måsar i termik idag i regnet ute på fältet. jag var där för att kolla läget.
        Flygplansdata:
        Spännvidd 150 cm
        Flygvikt 541 gram
        Motor Turnigy 2632 1000kv, ESC Turnigy Plush 40 A, ackar 3s 1300 mAh och propeller Aeronaut 9,5x5 fällbar
        Styrning sidroder, höjdroder, motor

        Klicka på bilden för större version

Namn:		e-fair.jpg
Visningar:	124
Storlek:		32,9 KB
ID:		15441

        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar


        • #5
          Hej,
          Mars bjöd väl inte på så mycket bra väder. Åtminstone inte när jag hade tid att flyga.. Men jag fick i alla fall ihop en hyfsad omgång.

          1: 7min 46 sek, motor 17 sek, landning 2,8 m = 24 poäng.,summa 473 poäng
          2: 7min 48 sek, motor 16 sek, landning 1,3 m = 27 poäng, summa 479 poäng.
          3: 6min 42 sek, motor 15 sek, landning 4,5 m = 18 poäng, summa 405poäng.
          totalt 1357 poäng.


          Modellen är ny för året:
          En förstorad BabaJaga med influenser från Bubble Dancer och Ava.
          Spännvidd 320 cm, vikt 1050 g
          Motor Xpower 2919-10 med 11x4 propeller och 3 cell 1000 mAh batteri
          Hembyggd vinge med köpt kropp och en Supra stabbe och Ava fena.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		IMG_0274.JPG
Visningar:	231
Storlek:		5,61 MB
ID:		15477
          Nu får vi se vad aprilvädret har att erbjuda.
          /Per O
          Bifogade filer

          Kommentar


          • #6
            ESU MARS 2021 är slut för en vecka sedan och det var i mitt fall jäkligt blåsigt Mars som verkar hålla i sig nu in i April så jag har inte gjort något ESU försök denna månad.

            Kul att se ett par nya seglare i ESU och PEROs hopplock verkar flyga bra så han blir nog farlig i år.

            Bara fyra (4) resultat har kommit in för Mars månad varav Stefan Andersson var bäst med sina 1479 Poäng!
            Grattis Stefan Andersson till månads segern och ett diplom kommer inom kort.

            Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

            Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
            Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...aler=0&antal=1.
            Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

            Årets första vinnare av presentkortskod är ..... PETRIK !!
            Sorry men så kan det gå ibland!

            Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_2021-04-07.JPG
Visningar:	80
Storlek:		42,5 KB
ID:		15538

            Ställningen efter Mars om gången är som nedan.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		2021-03_1.JPG
Visningar:	71
Storlek:		99,2 KB
ID:		15539

            Vi får hoppas vinden lägger sig så vi får många fina flygdagar.

            /Petrik

            (April tråd kommer så fort jag hinner)

            Lycka till!!
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar

            Arbetar...
            X