Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

F5J, en fråga.

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • F5J, en fråga.

    G'Day...
    Hittade en tävling i F5J i Phoenix Arizona på Youtube. Vad som direkt slog mej var att det var högst moderata stigprestanda på modellerna, t.o.m mina 2-meters balsaklossar stiger brantare.
    Därav följer en fråga till er Experter: Har stigprestanda ingen betydelse i F5J?
    Emotser gärna en "populärbeskrivning" av reglerna.
    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Om du hade ställt frågan för tre-fyra år sedan så hade svaret varit "Nej, det räcker att planet kommer upp på önskad starthöjd på de tillgängliga trettio sekundrarna." men numera är svaret lite mer komplext.

    Lite förenklat så säger F5J-reglerna att motorn får köras i maximalt trettio sekunder. I planet skall det finnas en enhet som mäter flygplanets höjd och visar den högsta höjden som planet har haft från att motorn slogs på till tio sekunder efter att motorn slogs av. Denna höjd används för att beräkna de straffpoäng som piloten erhåller för starten, det är 0,5 poäng i "straff" för varje höjdmeter i starten (vilket alltså motsvarar en halv sekunds tidsavdrag från flygtiden).

    Från början använde då folk strategin att bestämma sig för vilken starthöjd de trodde sig behöva för att kunna flyga full tid (10 minuter), räknade ut hur många sekunder motorn behövde köras för att ta sig upp till den höjden, körde motorn (på fullgas) i så många sekunder och fortsatte sedan att glidflyga.

    Därefter blev det "vanligt" att använda en trelägesbrytare för motorn. När man kommit upp på önskad starthöjd slog man om brytaren till mittenläget. Det var då inställt på att köra motorn på "tomgång", dvs såpass mycket att planet håller sin nuvarande höjd, men inte så mycket att det stiger och råkar komma upp på för hög höjd. Det sistnämnda blir ett större problem när man närmar sig 200m för där sker en brytpunkt så att varje höjdmeter över 200m ger 3 poäng i avdrag vilket är alldeles för kostsamt för att vara konkurrenskraftigt. Anledningen att man vill köra på tomgång istället för att slå av motorn är att om motorn få gå de fulla 30s så är det "bara" 9:30 som planet behöver glidflyga.

    Med de ovanstående strategierna räcker en motoreffekt som tar upp planet på full starthöjd på, säj, 20-25s, då har man ändå lite marginal för att flackare stigbana om man istället vill ta sig långt från startpunkten för att leta termik.

    Tillverkningen av F5J-plan har gjort stora framsteg de senaste åren och tillverkarna klarar numera av att bygga plan som ligger på den undre tillåtna gränsen (om jag minns rätt är det 12 g/dm2), vilket innebär ca 1100g för en flygklar 4m-seglare. Samtidigt har batteritekniken gått framåt så idag går det att få tag på batterier som kan leverera hög effekt utan att väga särskilt mycket.

    Det har gjort att ytterligare en strategi har utmejslats: full gas upp till den lägsta höjd du tror dig kunna hitta tillräckligt med termik för att flyga fullt (typiskt 10-50m), ned till tomgång för en stunds avsökning av luften för att se om du hittar något lyft. Om du hittar lyft, slå av motorn och försök håll dig kvar i lyftet utan att stiga (då ökar ju straffpoängen) tills 10s efter motoravstängningen har passerats. Om du däremot inte hittar lyft under tomgångskörningen, dra på fullt för att ta dig upp så långt du kan innan motortiden är slut.

    De moderna lätta planen använder ofta oväxlade inrunners som drivs lååångt utanför tillverkarens specifikationer (vilket de oftast klarar eftersom tiden med maxeffekt är så kortvarig). Det är inte ovanligt med mer än 500W in i motorn, vilket ger stighastigheter runt eller över 20 m/s. Eftersom man på tävling inte har något emot att byta batterier ofta så väljs ofta batterier som räcker till en flygning med lite marginal för en kortare nödstart av motorn. Storlekarna 3S-850 och 4S-650 är ganska vanliga (i mina relativt tunga plan på över 2kg använder jag 3S-1000 vilket räcker för två fulla starter och en nödstart).

    Men det ska sägas: det är inte alla piloter som kan/vill/klarar att använda dessa strategier. Jag själv har inte börjat med tomgångskörning ännu, jag kör motorn i 15-20 sekunder för att komma upp på en trygg starthöjd, typiskt 160-180m, och försöker glidflyga så länge som möjligt därifrån. Den metoden förefaller vara ganska vanlig bland oss som inte aspirerar på mästerskapsbucklorna...

    Kommentar


    • #3
      Tackar tackar....
      Oj,det är allt en del att tänka på. Ska ta och titta på tuben igen och kolla noga på hur planen beter sig.

      Följdfråga då, det innebär att efter varje start så ska höjdmätaren läsas av? Tolkar jag Dej rätt så är det dessutom inget krav i reglerna att motorn ska stängas av på 200 meters höjd, utan det är mer i pilotens intresse att inte drabbas av jätteavdrag för höjden. Skulle i så fall min gamla fina RC Altimeter#2 godkännas? Den slår av motorn på inställd höjd eller inställd tid, och kan avläsas efter flygning med hjälp av en bärbar PC med windows operativsystem.
      "If it looks allright, it flies allright"

      Kommentar


      • #4
        Kort svar, skriver på mobilen.

        Reglerna säger att elektronikenheten SKA stänga av efter 30 sekunder OM INTE piloten stängt av tidigare. Däremot FÅR enheten inte slå av på en förinställd höjd, det anses vara pilotens skicklighet att bedöma höjder som ska belönas.

        Det finns en lista över vilka enheter som är tillåtna. Från mobilen lyckas jag dock inte hitta den. Men eftersom höjden ska läsas av innan planet flyttas efter landningen så kan det vara lite bökigt med PC-baserad avläsning.

        Edit: Här är listan över godkända enheter: https://www.fai.org/sites/default/fi...ist_180829.pdf
        Senast redigerad av StefanR ; 2020-10-26, 21:27 . Anledning: Hittade länk till listan över FAI-godkända enheter för höjdavläsning.

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
          Kort svar, skriver på mobilen.

          Reglerna säger att elektronikenheten SKA stänga av efter 30 sekunder OM INTE piloten stängt av tidigare. Däremot FÅR enheten inte slå av på en förinställd höjd, det anses vara pilotens skicklighet att bedöma höjder som ska belönas.

          Det finns en lista över vilka enheter som är tillåtna. Från mobilen lyckas jag dock inte hitta den. Men eftersom höjden ska läsas av innan planet flyttas efter landningen så kan det vara lite bökigt med PC-baserad avläsning.

          Edit: Här är listan över godkända enheter: https://www.fai.org/sites/default/fi...ist_180829.pdf
          G'Morrn...
          Jaha ja. Överst i listan finns min lilla apparat godkänd i dokumentet AMRT001, och det har jag hittat och laddat ner. Behöver bara ett FXJ Programming Card så fixar det sig utan PC.

          Mina elseglare är verkligen inga högkompetenta F5J-modeller, men det lockar liiite grand att ändå vara med i en tävling. Jag hade ju en F3K, Fireworks III, ett tag och deltog i en tävling i den absoluta vissheten att sistaplatsen var vikt för mej. Det var jädrigt roligt att vara med. Alltid kul att flyga ihop med likasinnade vare sig det är klubbkamrater som blåser förbi pilotrutan i snygga lågpass eller våra RC-Segeltävlingar

          Tillägg den 28/10:
          Nu har jag hittat Facebookgruppen och undrar över flygtiden, det står arbetstid 10 minuter och 15 minuter i fly-off omgången. Är det samma sak som flygtiden?
          Senast redigerad av Airfoil ; 2020-10-28, 15:20 .
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
            Mina elseglare är verkligen inga högkompetenta F5J-modeller, men det lockar liiite grand att ändå vara med i en tävling.
            Klart att du ska vara med !! Man lär sig mycket mer under en tävlingsdag än man gör på många månaders harvande på egen hand. På svenska tävlingar är det vanligast att man lottar vem som är tidtagare till respektive pilot i varje omgång. Det innebär att man emellanåt har någon av de bästa piloterna som tidtagare/medhjälpare, något jag lärt mig oerhört mycket av. Dessutom är man själv emellanåt tidtagare åt de bästa piloterna och då ser man på nära håll hur de tänker och agerar. Lärorikt!

            Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
            Tillägg den 28/10:
            Nu har jag hittat Facebookgruppen och undrar över flygtiden, det står arbetstid 10 minuter och 15 minuter i fly-off omgången. Är det samma sak som flygtiden?
            Ja, nästan. Flygtiden är den tid ditt flygplan är i luften och alltså den tid som noteras på score-kortet. Arbetstiden är det tidsfönster du har på dig att flyga inom. Eftersom motorn inte får startas innan arbetstiden öppnas (vilket görs medelst tut i en högtalare) och planet inte får släppas/kastas innan motorn är igång så är den bästa teoretiska flygtiden 9:59 eftersom flygtiden avrundas nedåt till närmaste hela sekund. I praktiken är en tid över 9:55 att anse som en mycket bra tid och i svenska förhållanden är det oftast (alltid?) mer lönsamt att träna på att starta lägre än att landa precis innan slutsignalen. Tilläggas kan att man bara får bonusen i form av landningspoäng om planet landat innan slutsignalen (hörs signalen är man för sen) så man kan förlora nästan en minut (50 poäng är max landningsbonus) på att landa en tiondels sekund för sent.



            Kommentar

            Arbetar...
            X