Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Tunn eller fet propp!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Tunn eller fet propp!

    Vilka fällbara proppar använder ni till era seglare?
    det finns ju de vanliga typ Aeronaut Cam och sedan finns det ju typ Hackers tunna proppar.
    HUR STOR ROLL HAR DET OM DET ÄR KOLFIBER ELLER INTE?

    aero-naut CAMcarbon 10x6 folding propeller Product description and features Folding propeller made of carbon fibers and nylon.
    Senast redigerad av petrik ; 2020-10-06, 17:11 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    CFK-Prop RFM 10 X 16   - CFK / Carbon - maximale Drehzahl /max. RPM: 13000
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Vet inte om Graupner Cam Folding-proppar finns längre men dom körde jag ofta liksom Aeronauts proppar.
      Roger

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
        Vet inte om Graupner Cam Folding-proppar finns längre men dom körde jag ofta liksom Aeronauts proppar.
        Roger
        Men vilka är bäst. De smala eller de breda?
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #5
          Det finns flera olika svar beroende på hur man tolkar frågan. Det här är min uppfattning, men jag är absolut ingen expert.

          Smal propeller jämfört med bred
          Det verkar hänga på varvtal och belastning vilken som fungerar bäst. Jag har klubbkamrater som blivit besvikna på de smala propellrarna, andra har tyckt att de är utmärkta.

          Kolfiber eller glasfiber
          En kolfiberpropeller kan göras tunnare och starkare än en glasfiberpropeller vilket påverkar propellerns verkningsgrad. Man kan alltså (teoretiskt sett) få ut högre stighastighet med en kolfiberpropeller än en glasfiberprop. De klarar dessutom (oftast) högre varvtal utan att riskera att brytas av i luften.

          Fabrikat och modell
          Det finns de som fastnat för ett visst märke och svär på att det är det bästa som finns, men min uppfattning är att det är värt att testa flera fabrikat om man vill optimera sin drivlina.

          Praktiska skillnader?
          Ja, det finns absolut skillnader. Men det är inte alltid den dyraste propellern som ger högst stighastighet eller högst planflykt. Den stora frågan är istället om skillnaden påverkar taktiken under en F5J-start. Det svaret beror till största delen på pilotens kunskap, skicklighet och förmåga att utnyttja en högre stighastighet till taktisk fördel.

          Annat att tänka på vid propellerval
          Propellern används 10-30 sekunder under en normal F5J-start. Därefter ligger den oanvänd under drygt nio minuter. Då spelar det även roll hur väl den ligger längs kroppen på planet och därmed hur stort luftmotstånd den gör. Olika fabrikat har olika form på propellern, vissa passar bättre med vissa kroppar än andra. Även spinnern, eller rättare sagt spinnerns mittstycke, spelar stor roll för hur nära kroppen propellern lägger sig. Det kan löna sig att experimentera med olika längd och form på mittstycket.

          Hur gör jag själv?
          Jag är en snåljåp så jag använder just nu spinner och propeller jag hade liggandes i lådan. Propellern är en billig Aeronaut Cam Carbon (fast man får nog leta länge för att hitta något kolfiber i den trots namnet). Mittstycket är 4mm för långt så propellern ligger inte alls längs kroppen. Det tar ca 20s att komma upp på 170-180m vilket räcker gott för mina modesta krav, då har jag 10s marginal om jag vill flyga långt bort istället för bara rakt upp. Det ökade luftmotståndet pga den dåliga passformen tror jag påverkar totaltiden mindre än ett dåligt beslut under flygningen. Jag lägger därför hellre tiden på att flyga än att optimera drivlinan (fast jag sneglar ändå på en GM-propeller och funderar på när den ska slinka in i hobbybudgeten).

          Dock ska sägas att när jag valde motor räknade jag en hel del på hela drivlinan. Vid alla såna beräkningar är eCalc (https://ecalc.ch/index.htm) en ovärderlig hjälp. Årsavgiften är under tio dollar vilket är mindre än en felköpt propeller.

          Kommentar


          • #6
            Intressant inlägg där. Jag för min del använder bara Aeronauts propellrar. Det råkade bli Aeronaut från början. Utgått ifrån att bara Aeronaut passar i deras mittstycken, men det är kanske fel?

            Jag har helt ovetenskapligt laborerat lite med olika långa mittstycken t.ex med en spinner för 42 mm mittstycke har jag testad med 47 mm och 52 mm. Tycker mig märka att stiget blir kraftigare med de större. Strömstyrkan ökar i alla fall.

            Dessutom i ett par fall ligger propellern bättre längs nosen med ett snäpp större mittstycke. Speciellt min Hacker Mystery där 40mm spinner är rätt men med 42mm mittstycke skar propellerbladet ofta in mellan kroppen och canopyn vid motorstart. Jag bytte till 47mm och då var det problemet löst. Dessutom ligger bladen bättre i infällt läge. Nu finns Mysteryn ute vid klubben, men jag tor att den har Aeronauts vita 9.5" x 5" de bladen är väl mittemellan smala och breda.

            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
              Intressant inlägg där. Jag för min del använder bara Aeronauts propellrar. Det råkade bli Aeronaut från början. Utgått ifrån att bara Aeronaut passar i deras mittstycken, men det är kanske fel?
              Det finns, så vitt jag vet, två olika "standarder" på fällbara propellrar: 6mm hals och 8mm "hals", alltså måttet på den del av propellern som sticker in i mittstycket, mätt längs med skruvhålet. De allra flesta har 8mm men framför allt de mindre storlekarna kan ibland vara 6mm. Jag har flera gånger varit tvungen att fila ned halsen för att jag haft 6mm-spinner till 8mm-propp.

              Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
              Jag har helt ovetenskapligt laborerat lite med olika långa mittstycken t.ex med en spinner för 42 mm mittstycke har jag testad med 47 mm och 52 mm. Tycker mig märka att stiget blir kraftigare med de större. Strömstyrkan ökar i alla fall.
              När man använder ett större mittstycke så ökar man diametern på propellern vilket man inte alltid tänker på. Jag har för mig att jag läst någonstans att tillverkarnas diameterangivelse bara gäller vid en speciell "standardlängd" på mittstycket, men jag kommer inte alls ihåg vilken längd det är.

              Ursprungligen postat av Airfoil Visa inlägg
              Dessutom i ett par fall ligger propellern bättre längs nosen med ett snäpp större mittstycke. Speciellt min Hacker Mystery där 40mm spinner är rätt men med 42mm mittstycke skar propellerbladet ofta in mellan kroppen och canopyn vid motorstart. Jag bytte till 47mm och då var det problemet löst. Dessutom ligger bladen bättre i infällt läge. Nu finns Mysteryn ute vid klubben, men jag tor att den har Aeronauts vita 9.5" x 5" de bladen är väl mittemellan smala och breda.
              Grattis! Att få till längden på mittstycket så att propellern ligger dikt an mot kroppen tycker jag mest påminner om svartkonst. Jag har ofta bara fått propellern att ligga dikt i ena änden och sticka ut i den andra :-(

              Kommentar


              • #8
                Nosen på Mystery är inte direkt konisk utan har svängd mantel. Då spretade bakdelen på propellerbladen ut ganska långt för anliggning mot kroppen var nära motorspantet. Med det större mittstycket hamnade anligget längre bak och bladet fälldes in bättre mot kroppen.

                men jag måste rätta mej själv lite. Var ute vid klubben ett ärende och passade på att kolla. Mysteryn har 42 mm mittstycke och Aeronaut Cam Carbon 12x6,5". Det löste också canopyproblemet
                Lilla Terry S har samma konfiguration men 8x5" storlek.

                Sedan finns det ju Aeronaut mittstycken med lite sneda hål borrade, jag har +2,5°, 0°, -2,5° och -5°. De ökar resp minskar stigningen. Jag har nog aldrig använt och testat men det finns onekligen en hel del experimentmöjligheter. Med dagens telemetriteknik kan man nog göra en hyfsat bra undersökning med de olika varianterna
                "If it looks allright, it flies allright"

                Kommentar


                • #9
                  Och så tackar jag Dej Stefan för den excellenta länken. Vill inte kapa denna tråden så jag lägger upp en ny med en bild från första försöket.
                  "If it looks allright, it flies allright"

                  Kommentar

                  Arbetar...
                  X