Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välommen till ElSegelUtmaningen - September 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välommen till ElSegelUtmaningen - September 2020

    Nu är hösten här och vi är snart inne i det hemska vintermörkret,
    Augusti har som vanligt hos oss bjudit på mest blåsigt väder.

    AVA Lennart vann ännu en gång månadsvisten i Augusti och StefanR fick vinst i presenkortslottningen.
    Stort grattis till dem båda.


    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
    I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr!

    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.
    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.
    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.

    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)
    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg).
    Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    OBS! Angående landningsmått så behövs nog inte två decimaler utan det räcker nog med en.

    Det är allt!
    Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.
    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.

    ------------ Regler för "Elsegelutmaningen" ------------
    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.
    Landningspoängen beräknas enligt följande:
    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng
    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.

    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.

    ------------ Slut på reglerna ------------

    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.
    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.

    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    För den som vill använda vårat resultatkort finns det bifogat som fil i detta inlägg.

    Inför September omgången ser ställningen ut som följer:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		2020-08_2.JPG Visningar:	0 Storlek:		132,7 KB ID:		12562

    Lycka till i September omgången.

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2020-09-29, 21:40 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Konstigt väder idag. Grått över hela himlen och ca 2m/s - 3m/s men ändå stig på vissa ställen typ över vårat träsk .
    Fick till 1421p med Astran.

    Klicka på bilden för större version  Namn:		220-09-15.JPG Visningar:	0 Storlek:		102,3 KB ID:		12367

    Ingen annan som fått till någon omgång ännu?

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Hej,
      I lördags fick jag till några hyfsade flygningar. Som vanligt med BabaJagan.
      8 min 00 sek 22 sek motor 7,9 m = 467
      7 min 58 sek 25 sek motor 0,8 m = 483
      6 min 00 sek 24 sek motor 2,0 m = 360 Summa 1310

      @Petrik: Jag saknar mitt augusti-resultat i tabellen. Det skickades samtidigt med Juli-resultatet 5/8

      Eftersom vädret var vackert igår kväll så kommer här även ett preliminärt augusti-resultat.
      Flugit en lugn kväll 4/8:
      7.48 18s 7,1m = 459
      7.42 19s 2,9m = 467
      7.45 17s 0,4m = 478
      Summa 1404

      Flugit med e-res Baba Jaga

      Hälsningar Per

      Kommentar


      • #4
        Hej!

        Här är mitt resultat för September:

        1. 8:00 1,03 m 13 s

        2. 8:02 1,87 m 11 s

        3. 7:58 1,07 m 14 s


        1. 480 + 27 - 13 = 494

        2. 478 + 27 - 11 = 494

        3. 478 + 27 - 14 = 491

        Summa 1479

        Flög den här gången med min gamla trotjänare AVA Pro.

        /Lennart
        Senast redigerad av AVA ; 2020-09-29, 19:29 .

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av pero Visa inlägg
          Hej,
          I lördags fick jag till några hyfsade flygningar. Som vanligt med BabaJagan.
          8 min 00 sek 22 sek motor 7,9 m = 467
          7 min 58 sek 25 sek motor 0,8 m = 483
          6 min 00 sek 24 sek motor 2,0 m = 360 Summa 1310

          @Petrik: Jag saknar mitt augusti-resultat i tabellen. Det skickades samtidigt med Juli-resultatet 5/8

          Eftersom vädret var vackert igår kväll så kommer här även ett preliminärt augusti-resultat.
          Flugit en lugn kväll 4/8:
          7.48 18s 7,1m = 459
          7.42 19s 2,9m = 467
          7.45 17s 0,4m = 478
          Summa 1404

          Flugit med e-res Baba Jaga

          Hälsningar Per
          Jag har lagt in ditt Augusti resultat nu.
          Ber om ursäkt att jag missade det och nu blev du ju inte heller med i lottningen av presemtkortskod i Augusti!!
          Svårt att ändra nu men känner du att det blev för fel så kan jag stå för en kod.

          /Petrik
          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
          ESU deltagare och ESU administratör
          https://www.autopartner.se/

          Kommentar


          • pero
            pero Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Tack för det!
            Jag är med i septemberlottningen, det räcker för mig.
            /Per

        • #6
          Idag blev det riktigt trevligt väder och jag lyckades hyfsa till september-resultatet lite.
          Så här blev det:

          Flugit en lugn kväll 30/9

          7.53 27s 0,8m = 476
          7.35 27s 1,8m = 455
          7.00 27s 0,9m = 423
          Summa 1354

          Flugit med e-res Baba Jaga

          Hälsningar Per

          Kommentar


          • #7
            Hejsan.
            Flyget 30/9 på em i solen.

            8,01 1,17m 13s
            8,00 1,80m 15s
            7,59 0,42m 14s

            479 + 27 -13 = 493
            480 + 27 -15 = 492
            479 + 30 -14 = 495
            =1480

            Maxa

            Mvh
            Stefan

            Kommentar


            • #8
              September omgången är slut och mörkret sänker sig över Sverige. Dagarna blir korta och snart återstår bara helger att flyga årets sista ESU omgång ute på för de som arbetar.
              4st resultat kom in för september omgången och denna månad fick AVA Lennart med sina 1479p fick se sig slagen av Stefan Andersson med sina 1480p (en enda ynka poäng.
              Vi gratulerar Stefan till månads segern och ett diplom att skriva ut kommer i mailen eller som meddelande i detta forum.

              Månadens utlottning av Presentkortskod på 200kr vans denna månad av Pero.
              Grattis även till Pero!

              Kommer i mail eller via detta forum.


              Ställningen är som följer.

              Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-09_2.JPG
Visningar:	70
Storlek:		142,0 KB
ID:		12685

              Bara en enda ynka månad kvar av ESU 2020 så satsa hårt nu och lycka till!

              /Petrik
              Senast redigerad av petrik ; 2020-10-06, 20:10 .
              Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
              ESU deltagare och ESU administratör
              https://www.autopartner.se/

              Kommentar

              Arbetar...
              X