Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välommen till ElSegelUtmaningen - Juni 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välommen till ElSegelUtmaningen - Juni 2020

    Då är Juni omgången av ESU 2020 startad sedan en vecka tillbaka.
    Jag är själv ganska feg och bekväm av mig och vill ha svaga vindar och strålande sol när jag flyger så detta omväxlande blåsiga väder gillar jag IKKE .



    Jag hoppas på en bra Juni månad som bjuder på annat än regn som jag har hos mig nu.
    Det är snart semestertider och vi hoppas den bedrövliga Corona tiden snart skall vara till ända.
    .
    Vi fick grattaAVA Lennart ännu en gång till förra månadens topplacering.
    Vi gratulerar även vår nye deltagare PatrikLj till vinst i presenkortslottningen för Maj månad.



    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.

    I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr!

    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.
    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändare). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.




    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.

    OBS! Jag vill gärna ha mått med två decimaler typ 1,35m.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng

    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------

    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.


    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    För den som vill använda vårat resultatkort finns det bifogat som fil i detta inlägg.

    Inför Juni omgången ser ställningen ut som följer:

    Klicka på bilden för större version  Namn:		2020-06-1.JPG Visningar:	0 Storlek:		139,2 KB ID:		11169


    Lycka till i Juni omgången!

    /Petrik
    Senast redigerad av petrik ; 2020-06-06, 17:42 .
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Hej, kom ut idag i nästan vindstilla och fina ulliga moln

    Tyvärr hittade jag inte tillräckligt med lyft i andra omgången men i de andra fick jag dyka rätt mycket för att begränsa tiden.
    Landningarna blir bättre och bättre. Plan: Art Hobby Sky-EV

    7:57 15s 2:47m = 480-3-15+24=486
    6:30 11s 3.33m = 390-11+21=400
    7:59 15s 1.67m = 480-1-15+27=491
    summa 486+400+491= 1377

    Får duga så länge, hoppas på fler tillfällen i juni!

    /Patrik

    Kommentar


    • #3
      Det har varit blåsigt och när det inte varit det har jag inte haft tid men ikväll blev det dags.
      Min första ESU omgång denna månad flögs 2020-06-17 mellan 17.00 - 19.00.
      Klantade mig med starten i andra och fick en djup dipp och tappade säkert 30 meter och sedan var det svårt att hitta termik.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-06-17.JPG
Visningar:	177
Storlek:		68,1 KB
ID:		11319

      Med lite tur hinner jag få till en bättre omgång innan jag på Lördag åker till en stuga i skogen en vecka
      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
      ESU deltagare och ESU administratör
      https://www.autopartner.se/

      Kommentar


      • #4
        Ett fantastiskt väder idag med lagom stora vita moln, svag vind och termik överallt.
        Landningarna sitter dock inte ännu, dålig bromsverkan gör att det blir hög fart in mot landningen.

        7:56 13s 2.39m => 480-4-13+24 = 487
        7:59 13s 3.42m => 480-1-13+21 = 487
        8:01 15s 6.9m => 480-1-15+12 = 476
        Summa: 487+487+476 = 1450 poäng

        Det tar sig!

        Glad midsommar på er!
        Senast redigerad av PatrikLj ; 2020-06-18, 13:31 .

        Kommentar


        • #5
          Så har jag äntligen fått till en ESU-omgång. Det blev i morse (midsommarafton) mellan kl 8 och 9. Solen lyste från en klarblå himmel, vinden var nästan obefintlig, temperaturen var behagligt shorts-lagom.

          Inledningsvis fanns det gott om termik, men den blev lynnigare och mer svårfångad ju högre solen kom upp på himlen. När jag åkte hem vid elva-tiden var den riktigt svår att greppa om man var under ca 150m.

          Jag är nöjd med de två första flygningarna. Inför den tredje borde jag ha kört lite mer på säkerhet och startat lite högre (starten var på 114m), men det får jag se som en lärdom.

          Flygning 1: 8:00 (0:14) 6,45m
          Flygning 2: 7:39 (0:12) 1,34m
          Flygning 3: 4:43 (0:10) 1,34m

          480 -14 +12 =478
          459 -12 +27 =474
          283 -10 +27 =300
          Summa: 1252

          Pike Perfection LS
          Flygvikt: ca 2kg
          Tenshock EDF 1520 EZ-12T
          Reisenauer Micro Edition 5:1
          Aeronaut CamCarbon 15x10
          SLS Quantum 3S-1000, 65C

          Kommentar


          • #6
            Kanonväder igår och jag gjorde tre ESU omgångar mellan ca 10.00 - 13.30. Första omgången skrotade jag då sista starten gick illa och jag fick en djup dipp och tappade för mycket höjd så jag gick ned och landade direkt. Omgång två gick skapligt med 1399p men då vädret var bra ville jag flyga mer så jag startade omgång tre.
            Jag har lite svårt att hålla tiden och med Astran kan man inte gå fort ned för då börjar vingarna fladdra. Fick i alla fall till en omgång med över 1400p så jag var nöjd.
            Det var fint stig och när jag skulle ur och slog full kråkbroms gick det ändå att kurva uppåt med full broms.

            Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-06-18.JPG
Visningar:	167
Storlek:		61,4 KB
ID:		11345
            Blir nu borta från flyget en vecka tyvärr.
            Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
            ESU deltagare och ESU administratör
            https://www.autopartner.se/

            Kommentar


            • #7
              Midsommar på er.
              Flyget 18/6 kl 16-17

              7,59 min 1,03 m 11 sek
              479 27 -11 = 495
              7,59 min 1,28 m 7 sek
              479 27 -7 = 499
              8,01 min 1,47 m 10 sek
              479 27 -10 = 496
              =1490

              Flyget med Maxa.

              Stefan A
              Senast redigerad av Stefan Andersson ; 2020-06-20, 06:27 .

              Kommentar


              • #8
                Hej,

                Att det ska vara så svårt att få till tre bra flygningar i rad...
                I alla fall blev det en lugn och termikfri kväll 15/6 med Baba Jagan:
                6.42, 22 sek, 0,75m = 410
                6.45, 21 sek, 0,25m = 414
                6.51, 25 sek, 1,05m = 415 Summa 1239

                /Per O

                Kommentar


                • #9
                  Hej!

                  Här kommer mitt ESU-resultat för Juni som jag flög mellan kl. 9.00-11.00 idag 25/6.
                  Soligt med helt molnfri himmel, 0-1 m/s växlande vind och +26 C.

                  Började bra med två fina flygningar på 531 och 522 poäng men i den sista fick jag bara ihop 394 poäng tyvärr.

                  Gjorde ett nytt försök som då blev så här:

                  7.58, 0,33m 10 sek = 528
                  7.59, 2,29m 11 sek = 516
                  7.54, 1,23m 13 sek = 515

                  Summa 1559

                  Flög som vanligt med min Introduction "ESU Edition" utan broms/klaff, endast sida/höjd/motor.

                  /Lennart

                  Kommentar


                  • #10
                    Här kommer mitt Juniresultat, fluget med Mibo Cyclone 3.85m, 28/6 i blåsigt väder men med sol och termik.

                    8.01, 0,8m 9 sek = 500
                    7.59, 1,8m 9 sek = 497
                    7.59, 0,6m 9 sek = 500

                    1497poäng

                    mvh

                    Pelle

                    Kommentar


                    • #11
                      Dags att avsluta Juni omgången om än en vecka för sent. Semester på annan ort och markarbeten har snott fritid tyvärr.
                      Visst har det varit några fina dagar och kvällar men jag tycker fortfarande det varit blåsigt här hos oss.
                      Men hela sju stycken resultat har registrerats in så några har i alla fall flugit.

                      Att stoppa AVA Lennart verkar omöjligt då han ännu en gång tog hem månadssegern med hela 1559 poäng men tätt följd av Pelle_V med sina 1497 poäng.
                      Grattis ännu en gång till AVA Lennart !!

                      Tittar man på halvtidspoängen så leder AVA Lennart även där med 4631p följd av Stefan Andersson med 4442p.

                      (Vill nog till en regeländring för att stoppa AVA Lennart)

                      Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
                      I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

                      Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att de t kanske kan locka nya piloter som inte är så rutinerade att de ligger i toppskiktet varje månad..
                      Lottningen görs liksom förra året med "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...aler=0&antal=1.
                      Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

                      Juni vinnare i utlottning av presentkortskod (sänt i meddelande här på forumet) är denna månad StefanR !!
                      Stort grattis även till StefanR!

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Slumptal_2020-06.JPG
Visningar:	71
Storlek:		53,1 KB
ID:		11552

                      Ställningen är som nedan.

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-06-2.JPG
Visningar:	69
Storlek:		138,1 KB
ID:		11553

                      NU GÄLLER DET ATT SATSA HÅRT INFÖR SISTA HALVAN AV ESU 2020!

                      (Juli tråd kommer så forta jag hinner med.)

                      /Petrik
                      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                      ESU deltagare och ESU administratör
                      https://www.autopartner.se/

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X