Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2020

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Välkommen till Elsegelutmaningen - April 2020

    Jag får ännu en gång be om ursäkta att inlägget är försenat men nu har redan halva April omgången gått.
    Endast fyra resultat lämnades in förra månaden men jag hoppas det beror på dåligt väder och inte tappat intresse för ESU.
    Mars månadsvinnare blev AVA och utlottningan av presentkortskoden vann Airfoil.

    Grattis till er båda igen!

    Reglerna, som räknas upp en bit nedanför, är samma som förra året och är väldigt enkla. Principen är att alla tävlande flyger när – och var – de vill (förhoppningsvis inte inom flygzoner för trafikflyg). Målet är att göra tre flygningar i rad med flygtider så nära åtta minuter som möjligt. Poängen redovisas i denna tråd och varje månad utses en månadsvinnare. Efter Oktober månad är avslutad utses också en totalvinnare för året.
    Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
    I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr!
    Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.
    Utrustningsvis behövs bara tre saker (förutom plan och radio): en klocka, ett måttband och ett mål.

    Klockan för att mäta motortiden och flygtiden (brukar finnas inbyggt i de flesta sändarre). En del använder stoppur.

    Målet för att ha något att sikta på för att få landningspoäng. Här är uppfinningsrikedomen stor. Vissa använder små sandfyllda påsar, små frisbees, färgglada tallrikar och till och med ”tredje maskrosen från vänster”. Vad du använder är valfritt, så länge som målet är entydigt bestämt och identifierbart INNAN Start.
    Jag har använt en tillplattad pappers kaffemugg från OK/Q8 med lite stenar som jag tejpat ihop öppningen på i flera år nu (samma mugg) :-)

    Måttbandet för att mäta anståndet mellan flygplanets nos och centrum på målet. Ett tiometersband räcker för poängräkningen. Om du landar längre bort och är nyfiken på avståndet rekommenderas ett längre band.


    OBS! Jag vill gärna ha mått med två decimaler typ 1,35m.

    Det är allt! Så passa på du också. Ut och flyg och klocka dig själv på dina flygningar. Redovisa sedan resultatet här i tråden. Hur mycket du vill skriva om flygningen och/eller resultatet är upp till dig. Många av oss uppskattar att både att läsa och skriva långa berättelser, andra är mer fåordiga, och vissa varierar sig mellan korta och långa texter beroende på humör eller tidstillgång.

    Frågor om tävlingen passar bäst att också ställa här i tråden. Detaljfrågor om termikflygning är upp till dig själv om du vill ta i tråden eller om du vill starta en ny tråd. Men jag har i stort set ställt hur dumma frågor som helst när jag började med elsegelflyg och alltid fått bra svar av de som hållit på i många år med detta.


    Regler för "Elsegelutmaningen"

    1. Alla elseglare kan delta. En klass, oavsett spännvidd, vikt eller motorsetup.

    2. En omgång består av tre starter (= 1 omgång) i följd med samma plan inom ett 4-timmarsfönster. Du får posta hur många resultat/omgångar du vill per månad, bara den bästa omgången räknas. En omgång får avbrytas, varvid de genomförda starterna annuleras, varefter en ny omgång kan påbörjas, men denna annullering skall bestämmas innan nästa start. För att en start skall räknas som början på en omgång skall piloten innan starten bestämt sig för att detta är en tävlingsstart. Posta resultatet så fort som möjligt efter genomförd omgång, dock senast den 1:a i efterföljande månad. Resultaten från varje månadsomgång läggs ihop och summeras. Vid säsongens slut har vi en totalsegrare. Det sämsta resultatet i perioden mars-juni samt det sämsta resultatet i perioden juli-oktober kommer att strykas och ej räknas med i totalpoängen.

    3. Arbetstiden är 8 minuter, 1 poäng/sek, inklusive motortid, (480 poäng).
    Tidtagning rundas av neråt till närmaste sekund. Flygtid över eller under 8 minuter, dras av med 1 poäng/sek från maxpoäng (480 poäng).

    4. Laddning av batterier mellan omgångarna är tillåtet.

    5. Motortiden är obegränsad i varje omgång, men bara ett motorpådrag per start.
    Motortiden, liksom flygtiden, räknas från det att planet lämnar handen och rundas nedåt till närmaste sekund, dras av från maxtiden 8 minuter (480 poäng).
    Borstmotorer får göra 50 procent avdrag på sin motortid.

    6. Landningspoäng delas ut om landningen sker inom en tänkt 20 meters cirkel.
    Du mäter från cirkelns mittpunkt till flygplanets nos.
    Tips, skaffa ett 10-meters måttband.

    Landningspoängen beräknas enligt följande:

    Landningspoäng
    0-1 meter = 30 poäng
    1-2 meter = 27 poäng
    2-3 meter = 24 poäng
    3-4 meter = 21 poäng
    4-5 meter = 18 poäng
    5-6 meter = 15 poäng
    6-7 meter = 12 poäng
    7-8 meter = 9 poäng
    8-9 meter = 6 poäng
    9-10 meter = 3 poäng


    För plan med trekanals styrning som höjd-sida-motor, och som saknar bromsfunktion dubbleras landningspoängen.
    7. All form av telemetri och gyrostabilisering är otillåten. Enda undantaget är säkerhetsrelaterad telemetri såsom batterispänning och/eller signalstyrka. Elektroniska höjdbegränsare är däremot tillåtna.

    8. Vid resultatredovisningen skall också anges vilket plan och vilken setup som använts. Förslagsvis görs det genom att lägga in sitt plan i Modellarkivet här på forumet, eller genom att skriva en utförlig beskrivning av planet vid första starten och sedan länka till det inlägget.
    ------------ Slut på reglerna ------------


    Här kommer ett exempel på hur du kan redovisa dina starter.
    Det är bra om alla använder samma formel så att vi kan kolla att ni räknat rätt.

    Gällande nedladdning av startkort eller användandet av QR koden vi haft (om man känner att man behöver) så har jag inte fått till detta på vårt nya forum svensktmodellflyg.org ännu men jag tror jag har fått till att få in det som bilaga i detta inlägg så ni kan ta det därifrån om ni behöver.
    Själv antecknar jag i mobilen efter varje ESU omgång och för sedan in det i ett Excelark på min PC. Men jag är kanske lite nördig.



    1:a starten.
    7 min och 20 sek, landning 2 meter, motortid 30 sekunder.
    420 poäng +20 poäng +27 poäng -30 poäng = 437 poäng.

    2:a starten.
    8 min och 10 sek, landning 7,5 meter, motortid 40 sekunder.
    480 poäng -10 poäng +9 poäng -40 poäng = 440 poäng.

    3:e starten.
    8 min prick, landning 15 meter, motortid 35 sekunder.
    480 poäng -35 poäng = 445 poäng.

    Slutresultat= 430+ 440+ 445= 1315 poäng

    ------------ Slut på exemplet ------------

    Ställningen så här långt är som nedan.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-04_1.JPG
Visningar:	266
Storlek:		119,2 KB
ID:		10249


    Så häng med du också -- du kommer inte ångra dig.

    Välkomna April omgången av ESU 2020 önskar Micael Petrik!
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    Flög min första April ESU omgång idag mellan 17.00 - 19.00 Med min Top Model Astra..
    Solen sken, 2 -3 m/s och det fanns fortfarande termik kvar men ej så stark.
    Lyckades få till 1401 poäng men hoppas på fler tillfällen denna månad så jag kan bättra på det.
    Som vanligt är jag usel på landningar. Skall byta taktik. Komma in lågt med lite högre fart slå på kråkbromsen när det bara är ett par meter kvar och trycka ned den.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		2020-04-20.JPG
Visningar:	263
Storlek:		60,6 KB
ID:		10299

    /Petrik
    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
      Endast fyra resultat lämnades in förra månaden men jag hoppas det beror på dåligt väder och inte tappat intresse för ESU.
      Jag är taggad att köra ESU i sommar, men jag råkade ut för ett litet "missöde" på nyårsdagen så jag har för närvarande inget F5J-plan i flygbart skick.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		20200101_133124.jpg
Visningar:	257
Storlek:		4,79 MB
ID:		10309
      Vi ska ha klubbtävling om en vecka, så nu har jag äntligen fått tummen ur och börjat laga den. Räknar med att bli klar i tid...


      Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
      Som vanligt är jag usel på landningar. Skall byta taktik. Komma in lågt med lite högre fart slå på kråkbromsen när det bara är ett par meter kvar och trycka ned den.
      Jag tror att alla lägger upp sina landningar olika. Den metod jag själv föredrar är att anpassa inflygningen så att jag kan flyga de sista 10 sekundrarna med halv broms. Då behåller jag möjligheten att både öka eller minska farten för att landa på rätt tid och plats. Det kräver dock att spoiler-till-höjdrodermixern är intrimmad så att planet behåller samma kurs oavsett bromsens läge.

      Kommentar


      • petrik
        petrik Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Den såg inte altför vacker ut Stefan. Du får fixa ett reservplan.

    • #4
      Hej!

      Här är mitt resultat från eftermiddagens flygningar.
      Soligt med svag växlande vind och stundtals bra termik.

      Flög med Introduction, sida, höjd och motor


      1. 7:57 2,86 m 9 motor = 516

      2. 7:59 0,56 m 8 motor = 531

      3. 8:04 > 10 m 8 motor = 468


      1. 477 + 48 - 9 = 516

      2. 479 + 60 - 8 = 531

      3. 476 + 0 - 8 = 468

      Summa 1515

      Får se om jag hinner med ett försök till i April.

      /Lennart
      Senast redigerad av AVA ; 2020-04-21, 18:58 .

      Kommentar


      • #5
        Pysslade i klubbstugan på förmiddagen och åkte ut på fältet en stund efter 13.00 men då hade alla andra redan åkt hem.
        Flög en ESU omgång med TopMModel Astran och lyckades bättra på resultatet från igår .
        Varmt och soligt och kanske 2 m/s. Det blev så varmt i solen att jag bara pallade en omgång.

        Klicka på bilden för större version

Namn:		94102444_789187334939997_7188831095138287616_n.jpg
Visningar:	224
Storlek:		1,12 MB
ID:		10353


        Klicka på bilden för större version  Namn:		2020-04-21.JPG Visningar:	16 Storlek:		62,7 KB ID:		10316

        Petrik/
        Senast redigerad av petrik ; 2020-04-22, 22:27 .
        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
        ESU deltagare och ESU administratör
        https://www.autopartner.se/

        Kommentar


        • #6
          Hej, jag är på god väg att få ett litet återfall i modellflygets värld. Körde ESU för ett antal år sedan och tyckte det var kul. Hette då Paljse som användare här om jag minns rätt. Nu har jag varit ute och testat lite med min Arthobby Sky-EV 2M som lever ännu. Jag hittade en bra timer till mobilen som jag tyckte funkade fint för ESU. Den heter "Speaking Timer Stopwatch" och finns för android. Man kan ställa in nedräkning på sekunden och hur ofta den talar om tiden som är kvar. Nu måste jag bara öva lite mer innan jag vågar mig på en riktig omgång. Härligt väder var det i alla fall och både lyft och sjunk.

          Kommentar


          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Kul att du är på väg tillbaka till både modellflyg och ESU Patrik.
            Har du varit med tidigare så sitter nog takterna i. Förväntar mig ett inlämnat resultat denna månad :-) .
            Kör hårt!

          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Var tog du vägen med April resultatet :-)

        • #7
          Sådärja, nu har jag gjort nypremiär på min Pike efter diverse reparationer. Kvällen var nästan molnfri, svag vind och ännu svagare termik.

          Resultatet blev:
          7:32 (0:17) >10m = 452 -17 +0 = 435
          7:17 (0:18) 0,47m = 437 -18 +30 = 449
          8:07 (0:20) 0,57m = 473 -20 +30 = 483
          Summa: 1367 poäng


          Den tredje flygningen var lite rolig för jag slog av motorn mitt i ett gigantiskt område med lyft. Jag kollade aldrig starthöjden, men gissar att den var ca 180m, men efter motorfrånslaget så fortsatte planet att stiga. Inget toklyft, men jag skulle gissa att jag steg ytterligare ungefär 100m innan det var dags att ta mig ner för landningen. Den missbedömde jag helt så det blev sju sekunder sent (men då är det skönt med ESU där man får landningspoäng även efter full tid ).

          Vid kvällens avslutande flygning hade solen gått ner men en klubbkompis o jag hittade fin luft över sjön som gränsar till vårt fält. Där lekte vi runt tills vi frös om fingrarna. Den flygningen blev drygt 26 minuter från 182m starthöjd. Helt jäkla underbart!!!

          Pike Perfection LS
          Flygvikt: ca 2kg
          Tenshock EDF EZ-12T
          Reisenauer Micro Edition 5:1
          Aeronaut CamCarbon 15x10
          SLS Quantum 3S-1000, 65C

          Kommentar


          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Har du redan lagat planet som såg lite visset ut på bilden ovan?

          • StefanR
            StefanR Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Ja och nej. Vänstervingen hade bara lättare skador: Ett par sprickor i ytan, framkanten intryckt på ca 3dm, delaminering mellan framkant och balk på ca 5dm, en spräckt servoram. Detta är fixat (bortsett från att jag tänkt lägga på lite mer glasfiber i framkanten, men den håller till F5J redan nu).

            Högervingen har jag inte ens börjat på. Jag har istället utgått från en skrotad vinge jag fått av en klubbkompis. Den saknade framkant helt på ca 25cm (hade använts som reservdel) och hade på ett annat ställe ett djupt jack från framkanten in till balken från en winchlina. Där har jag byggt en ny framkant som jag klätt med tjock (200g/dm2) kolfiber, flyttat servon, stötstänger och servoramarna från den trasiga vingen till den nya. Återstår en del spackling och målning.

            Kroppen på bilden är en F3J-kropp som jag inte har börjat laga ännu, F5J-kroppen stod hemma vid olyckstillfället och var alltså oskadd. Däremot visade det sig idag att höjdroderhornet hade böjt sig i smällen (det är samma fena och stabbe till båda kropparna) så höjdrodertrimmet var felaktigt.

            Själva smällen var ett rent pilotfel. Jag har (hade) två F3J-plan, en Icon-2 som jag haft ett tag och en relativt nyinförskaffad Pike Perfection. Båda planen är för trånga för telemetrimottagare så jag hade inte stenkoll på batterispänningen. Numera vet jag att Pike:n drar MYCKET mer ström än Iconen för jag kan köra Iconen flera timmar innan jag ens behöver ansluta batterimätaren. Efter drygt två timmar var batteriet i Pekn slut. Den orkade gå in i zoomen vid en gummirepsstart men orkade inte dra i höjdrodret för att gå ur den, så det blev störtdykning från ca 130m höjd rakt ned i leran. Det var tur att det inte var tjäle i marken för då hade det inte funnits en enda återanvändbar del på planet. Nosen satt ända upp till vingroten i leran så inbromsningen var relativt försiktig, men kroppen gick ändå av på fem ställen och höger vingbalk på tre. Både kropp och högervinge är lagbara men de ligger en bit ned i reparationskön.

        • #8
          Hej alla!
          Mitt Aprilresultat kommer efter helgen. Nu en önskan till Petrik: Jag råkade vinna lottningen för Mars. Jag vann också sent i höstas.
          Nu är det så att jag nyligen handlade hos Autopartner och har inget behov av prylar på länge. Så efter en tids moget (?) övervägande vill jag att Du lottar om och utesluter mej om jag råkar vinna igen under 2020.
          "If it looks allright, it flies allright"

          Kommentar


          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            OK. Jag lyder (om jag kommer ihåg).

        • #9
          Hej alla!

          Nu har jag äntligen gett mig in i ESU-tävlandet. Aprilvädret har inte varit så bra för flygandet, men jag har i alla fall fått ihop en omgång.
          1: 5,25 16s motor 1,35m =336
          2: 7,47 19s motor 9,10m =453
          3: 7,06 20s motor 0,55m =436
          Summa: 1225
          Rätta mig om jag har räknat fel.

          Modell är en BabaJaga, 2m E-RES
          motor HobbyWing 2205 coptermotor med 9x4,5" prop
          batteri 2s 900mAh Hyperion

          /Per

          Kommentar


          • petrik
            petrik Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Jag får din flygning nr 2 till 451p.
            467-19 + 3 = 451p Eller är det jag som inte kan räkna :-)

        • #10
          Hej Per, kul att du har börjat flyga ESU.
          /Lennart

          Kommentar


          • #11
            Ursprungligen postat av pero Visa inlägg
            Modell är en BabaJaga, 2m E-RES
            motor HobbyWing 2205 coptermotor med 9x4,5" prop
            batteri 2s 900mAh Hyperion
            Du får jättegärna berätta hur du tycker att BabaJaga flyger! Jag har en som ligger på byggbordet och väntar (och där har den legat orörd i över ett år ) så jag skulle gärna höra lite positivt som kanske kan få mig att sätta igång med den igen.

            Kommentar


            • pero
              pero Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Jag tycker att den flyger bra och harmoniskt. Bättre än en del andra i samma klass...Dvs den har inga hyss för sig som man måste parera. Den tål ju inte så mycket vind. Men den väger inte mer än 467g med batteri och altis, så det förklarar en del. Jag har inte provat med barlast.
              Skulle jag bygga en till skulle jag förlänga bakkroppen några cm för att få den stabilare i girplanet. Andra liknande plan har större stabbe och fena.
              /Per

          • #12
            Här är mitt Aprilresultat. Det blev en riktigt strulig vända. Som vanligt fegade jag ur för tidigt och därför "bara" 5-minutersflygningar de två första. Sedan hände något som jag inte kan förklara. E-Spiriten störtdök gång på gång, enligt grafen 11-12 m/s, fullt höjdutslag räckte inte men med fullt höjdtrim därtill gick det att landa. Kontroll tyngdpunkt och kontroll radiofunktion där höjdservot drog upproder ett par sekunder och därpå till mittläget när jag anslöt acken, sändaren på hela tiden, efter några prov upphörde det och jag slängde ivär för en test. Då var allt som det ska igen.
            Kastade iväg för 3:e flygningen och motorn stängde av på ca 180 meter. Ooops! Vänster vinghalva pep iväg rakt upp! Termik. Rejäl. Svängde runt och strax - högervingen samma sak. Wow! Där är blåsan. Rundsväng och in i den.. Nänä. Det såg ut som om modellen körde på ett plaströr. Bara studs. Nytt försök. Samma sak. Blåsan ville inte ha in E-Spirit där. Resultat bara 3 minuter. Det blåste ganska kraftig nordvind så det var kallt om fingrarna också.
            Gav upp och flög motor resten av dagen.

            Nr 1; Flygtid 5min 1sek, motortid 30 sek Landning ca 12 meter. 271 poäng
            Nr 2, Flygtid 5min 51 sek. Motortid 37 sek. Landning ca 9,55 meter 320poäng
            Nr 3, Flygtid 3min 30sek, motortid 37 sek. Landning 14-15 meter. 173 poäng
            Summa summarum: 764 poäng, vilket är 227 poäng bättre än Mars.
            "If it looks allright, it flies allright"

            Kommentar


            • #13
              Hej igen.
              Ett resultat när jag till sist hittade lappen.

              7,59 min 1,62m 15s
              479 27 -15 = 491
              7,59 min 0,80m 11s
              479 30 -11 = 498
              8,00 min 1,33m 16s
              480 27 -16 = 491
              = 1480

              Flyget med Grafas Maxi.

              Försökte några dagar senare en kväll med Maxan och ha kortare motortider men alltid är det någon flygning som misslyckas.

              Flyg väl
              Stefan

              Kommentar


              • #14
                Även denna månad är inlägget försenat så nu är vi redan inne i Maj omgången.
                Denna månad har vi fått tillskott i vår lilla ESU skara av Pero som flyger en BabaJaga, 2m E-RES seglare.


                AVA var bäst även i April med sina otroliga 1515 Poäng!
                Grattis AVA till månads segern och ett diplom kommer inom kort.

                Sponsringen kommer även i år från Pelle på Autopartner RC och består även i år av presentkort om än i något annorlunda upplägg än förra året.
                I år är presentkorten på 200kr och gäller året ut men gäller endast vid köp för minst 500kr! Detta är vad jag lyckat få till och hoppas att det är ok.

                Vi fortsätter som förra året med att lotta ut presentkorten för att inte samma person skall få allt + att det kanske kan locka nya piloter som inte är så duktiga ännu.
                Lottningen görs liksom förra året med
                "Generera slumptal" på https://dataverktyg.se/slumptal#min=...aler=0&antal=1.

                Man har det nummer som är ens placering i resultatlistan räknat uppifrån gällande månad.

                April vinnare i utlottning av presentkortskod (sänt i meddelande här på forumet) är vår nye deltagare..... PERO !!
                Stort grattis även till Pero!


                Klicka på bilden för större version  Namn:		Slumptal_2020-04.JPG Visningar:	0 Storlek:		40,7 KB ID:		10802

                Ställningen efter April är som följer.

                Klicka på bilden för större version  Namn:		2020-04_2.JPG Visningar:	22 Storlek:		108,9 KB ID:		10840

                Vi hoppas Maj blir en månad med fina flygdagar.
                /Petrik
                (Maj tråd kommer så fort jag hinner)
                Senast redigerad av petrik ; 2020-06-06, 16:21 .
                Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                ESU deltagare och ESU administratör
                https://www.autopartner.se/

                Kommentar


                • #15
                  Hej Petrik och tack för gratulationen!
                  Kul att vi har blivit fler som flyger ESU.
                  Verkar dock som att StefanR:s resultat för April inte kom med i resultatlistan.
                  /Lennart

                  Kommentar


                  • petrik
                    petrik Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Fasen att jag missade det. Det är sådär när man sitter trött mitt i natten och pysslar med detta.
                    Bra att du påpekade så jag kan fixa det.
                Arbetar...
                X