Håller just på att göra de sista installationerna på min F5J seglare. Kolfiberkropp och kolfibervingar. Fundrar på var jag bäst drar ut mottagarantennerna? Enklast vore att dra ut de på varsida av kroppen strax framför/under vingen. Någonting att tänka på när man väljer placering? Risk för att vingar "skuggar" mottagningen..? Höjd-och sidroderservon är placerade i bakkroppen, akter om vingen om det har betydelse.
Meddelande
Minimera
Inget meddelande ännu.
Antennplacering..?
Minimera
X
-
Det finns många teorier om hur antennerna ska sitta men det finns mycket mindre faktaunderlag som visar att det spelar någon roll
Mina antenner tenderar att komma ungefär på samma ställe som dina. Om man ska vara petig så bör man se till att inte någon av antennerna kan ligga dikt an mot kroppen för då fungerar den (kroppen) som ett jordplan och skärmar antennen. Ett populärt sätt att åstadkomma det är med hjälp av "hajtänder" (http://www.servorahmen.de/2-4-GHz-Antennenschutz/). På några plan använder jag istället tunn krympslang som (okrympt) går ända från mottagaren till några centimeter utanför kroppen. Krympslangen får då dubbla funktioner: både skydda antennen mot skav och slitage, dels fjädrar den så att antennen står rakt ut från flygkroppen. Kanske inte helt idealiskt ur aerodynamisk synvinkel men den förlusten tycker jag att enkelheten i arrangemanget är värd. Stora fördelen mot hajtänderna är att det inte är något som fastnar när man stoppar in flygkroppen i skyddsfodralet eller (på de plan som saknar skyddsfodral) i bakluckan på bilen.
Beträffande "skuggning" av antennerna så kan det ske - åtminstone teoretiskt. I praktiken är det sällan som planet flygs med konstant vinkel mot sändaren, så även om båda antennerna skulle skuggas ett ögonblick torde någon av dem komma fram ur skuggan så fort att man aldrig hinner märka det.
-
-
Bosse - tror dessutom att jag läst att den skall ha längre räckvidd än motsvarande (föregångaren) med externa antenner. Om inte minnet sviker helt (vilket det kan göra) så är denna mottagare försedd med nån form av "antennkrets" från TI - vill jag minnas.
Roger
Kommentar
-
Bosse: Om du tittar noga på en antenn så ser du att de yttersta centimetrarna har en annan form (åtminståne på Multiplex-mottagare). Det är det som är själva antennen, resten är bara förlängningssladd. De där två centrimetrarna kan lika gärna utföras som en lång ledare på mönsterkortet, det blir precis samma funktion.
Fördelen med att ha antennen på mönsterkortet är att det inte är några sladdar som kan komma ikläm eller skavas sönder (jag tror att jag fått byta antenn på minst fem mottagare pga detta).Nackdelen är att det inte går att använda mottagaren i ett plan med kolfiberkropp (fast alla andra material funkar utmärkt).
Kommentar
-
En antennfråga till.... håller på att göra iordning en gammal Escape F3J kärra och ändra radio från en 35 MHz anläggning till modernare variant (2,4 Ghz). Gamla 35 Mhz antennen har gått invändigt i kroppen och ut i ena stabbhalvan och det har ju fungerat utan problem. Kan jag anta att det är ok att låta 2,4 Ghz antennerna gå invändigt också? Osäker på material i kroppen, tror att det är bara glasfiber och kevlar, ingen kolfiber men osäker. P g a att den har en avtagbar noskon som täcker hela nosen + ballaströr bakåt är det svårt att dra ut antennerna i sidan av kroppen, att dra antennerna invändigt skulle gör allt så mycket enklare!
Kommentar
-
Ursprungligen postat av richardk Visa inläggEn antennfråga till.... håller på att göra iordning en gammal Escape F3J kärra och ändra radio från en 35 MHz anläggning till modernare variant (2,4 Ghz). Gamla 35 Mhz antennen har gått invändigt i kroppen och ut i ena stabbhalvan och det har ju fungerat utan problem. Kan jag anta att det är ok att låta 2,4 Ghz antennerna gå invändigt också? Osäker på material i kroppen, tror att det är bara glasfiber och kevlar, ingen kolfiber men osäker. P g a att den har en avtagbar noskon som täcker hela nosen + ballaströr bakåt är det svårt att dra ut antennerna i sidan av kroppen, att dra antennerna invändigt skulle gör allt så mycket enklare!
Om det är en Escape from Euromodell så tror jag kroppen är glasfiber och kevlar och dessa material blockerar inte 2,4 GHz signalerna, det viktigaste är att försöka, så långt det är möjligt, att få antennerna i 90 ° vinkel till varandra. Sen ska man i möjligaste mån montera dem så långt ifrån fartreglage, motorbatterier/kablar som möjligt. I mina kolfiberkärror brukar jag i regel montera min mottagare under/bakom vingen och ta ut antennerna bakom vingen, men som sagt, om kroppen är gjord av glasfiber/kevlar så kan man i regel ha antennerna på insidan i kroppen.
Det vore bra om du kunde visa en bild av interiören av kroppen, då blir det enklare att svara på din fråga. Och som Ken1 skriver, gör räckviddsprov och se om det verkar ok.
/Ville"Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"
Kommentar
Kommentar