Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Har SMFF fått storhetsvansinne!!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Har SMFF fått storhetsvansinne!!

    Nu vill man ta betalt av klubbarna för medlemmar som kanske inte finns.
    Klipp från den länkade sidan nedan.
    "Från och med 2020 kommer förbundet att i mars månad fakturera 80% av förra årets medlemsavgifter och i oktober kommer en avstämning att genomföras mot totalt registrerade medlemmar under året varav resterande medlemsavgifter faktureras, enligt årsmötesbelutet 2019.
    HOPPAS ALLA VÄGRAR!
    DE VET JU INTE ENS OM KUBBEN KOMMER ATT FORTSÄTTA VARA SMFF ANSLUTEN ELLER HAR BYTT TILL RCFF.


    Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
    ESU deltagare och ESU administratör
    https://www.autopartner.se/

  • #2
    De flesta lär väl ha betalat till klubben i mars så kassören kan betala in det han anser rimligt.
    Jag kan knappast tänka mig att det kan bli några problem.
    Att preliminärdebitera 80% känns nog som en vettig genväg i stället för att behöva skicka många fakturor allt eftersom klubbarna registrerar nya medlemmar.
    SMFFs faktureringssystem är kanske "mindre smidigt" . Och medlemsregistrering i IOL har man ju hört rykte om...
    .
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      SMFF försöker att optimera sina kostnader och minska administration för klubbarna. Det du föreslår är ju helt kontraproduktivt om att VÄGRA. VÄGRA innebär att du med ditt förslag som du propagerar för kommer att sänka förbundets ekonomi och vem går det ut över jo medlemmarna. Utan intäkter inget förbund och ingen verksamhet som du och vi andra kan dra nytta av.
      SMFF jobbar konstant på att få de bästa villkoren för bredd flyget.

      Ett litet tips till dig läs på din klubbs och förbundets stadgar så kan du själv se vad som kan hända....


      Mvh //Bengt

      Kommentar


      • #4
        Känns för mig som att klubbarna fortsättningsvis skall agera bank åt SMFF vilket inte känns bra. De allra flesta företag fakturerar faktisk "förbrukning" och utgår inte ifrån vad kunden handlat tidigare. Märklig förändring i mina ögon. Visst överlever vår klubb detta men jag kan inte säga att det är ett steg i rätt riktning för SMFF.
        Roger

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
          Känns för mig som att klubbarna fortsättningsvis skall agera bank åt SMFF vilket inte känns bra. De allra flesta företag fakturerar faktisk "förbrukning" och utgår inte ifrån vad kunden handlat tidigare. Märklig förändring i mina ögon. Visst överlever vår klubb detta men jag kan inte säga att det är ett steg i rätt riktning för SMFF.
          Roger
          Håller med. Preliminära debiteringar ska inte accepteras godvilligt.

          /Ville
          "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

          Kommentar


          • #6
            Minnet är kort!! SMFF gjorde detta på och under en lång period under 1990-talet ända in på 2000-talet då var det inget problem. Jag tycker att alla som har synpunkter ska komma till Förbundsmötet och passa på att se till att det blir så bra som möjligt. Tyvärr så kan inte detta media ännu påverka besluten på mötet det kan endast de närvarande delegaterna göra. Kom på mötet och utveckla förbundet det kan ju leda till något bättre.
            Mvh //Bengt

            Kommentar


            • #7
              Vet inte hur det fungerar med medlemsregistreringen och fakturering av medlemsavgifter. Men en sak vet jag och det är att om jag skulle vara nyinvald kassör, (ovetande om 2019 årsmötesbeslut) så skulle jag inte betala in några avgifter till SMFF för medlemmar som inte betalt in medlemsavgift.
              Nu finns det tydligen ett årsmötesbeslut taget i ärendet, och det går kanske inte att kringgå men man ska definitivt protestera om man tycker det är galet.

              Sen har vi Bengt´s smyghot, "Ett litet tips till dig läs på din klubbs och förbundets stadgar så kan du själv se vad som kan hända...."

              Bara det uttalandet gör att ni ska protestera högljutt.

              /Ville

              "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

              Kommentar


              • #8
                Får lågga några ord i ärendet...

                Jag var inte heller medveten om den här ändringen, möjligen hade jag argumenterat lite om jag varit på Förbundsmötet.
                Det står i mötesprotokollet att 85% ska faktureras, och jag hade nog kämpat för en lägre procentsats, kanske 65-70%

                Läser man protokollet så ser man också att det står att det kan bli kreditering, och det innebär ju att ingen klubb får betala för medlemmar som inte finns.

                Håller nog med McRegor om att klubbarna i viss mån får vara "bank" åt SMFF men det bekymrar inte mej särskilt. Lägger hellre min energi på att hitta nya medlemmar till klubben.
                Och det finns ett par andra saker jag vill klaga lite på men det tar jag inte upp här.
                "If it looks allright, it flies allright"

                Kommentar


                • #9
                  Hej Ville

                  Intressant att du anser en uppmaning till att läsa stadgar är ett hot. Uppfattar jag dig rätt att demokratiska beslut inte ska gälla när det handlar om Modellflyg och att besluten som fattade på ett förbundsmöte är sådana som man inte ska följa. Handlingarna till mötet finns publicerade och alla medlemmar kan ta del av dessa och alla medlemmar kan och har rätt att deltaga på förbundsmötet och alla har yttrande rätt. Rösträtt tillfaller de som av sin klubb är utsedda ombud. Om man vill förändra så finns det alltid möjlighet att lägga motion till förbundsmötet och i stadgarna står det att dessa ska ha inkommit senast den 7 januari aktuellt förbundsmötes år. Då kan man påverka beslut och väcka debatt på förbundsmötet.
                  Hoppas verkligen att få se dig på nästa förbundsmöte i Stockholm på Scandic Alvik den 22 mars 2020 för att diskutera SMFF framtid.

                  Vad ska man protestera emot att jag ber någon att läsa stadgarna eller ska man protestera emot att förbundsmötet har fattat ett beslut som inte alla gillar eller ska man protestera mot uppmaningen till stadgebrott eller ...
                  Mvh //Bengt

                  Kommentar


                  • #10
                    Nej, SMFF har inte fått storhetsvansinne, men kanske lite mer ansvarstagande för medlemmarnas pengar.
                    Tidigare år vi fakturerat i februari, april, juni och i augusti vilket har tagit åtskillig timmar av ideellt arbete och även resurser från kansliet som vi medlemmar betalar för, till detta tillkommer allt strul med felaktiga registreringar vilket orsakar krediteringar, påminnelser m.m.
                    Då det visat sig att de flesta klubbar registrerat mer än 85% av sina medlemmar under 1:a kvartalet så blir det väldigt liten skillnad för de flesta.
                    Nu fakturerar vi i slutet av februari med 30dgr netto för att klubbarna ska hinna få in sina medlemsavgifter, tidigare var det i mitten av februari med 20dgr vilket gör
                    att många t.o.m betalar senare. Det är nog så att SMFF har agerat bank år klubbarna än tvärtom, i genomsnitt har nog medlemsavgifterna legat minst ca 2 månader hos klubbarna innan de kommer in till SMFF.
                    I oktober(efter 1 oktober gäller 15-mån medlemskap så dessa faktureras nästa år) skickar vi ut faktureringsunderlag med årets medlemmar och justerar mellanskillnaden i ny faktura/kreditnota. Är det så att någon klubb får problem är det bara att höra av sig så löser vi detta, svårare än så är det inte.
                    Att SMFF skulle ha fått storhetsvansinne tycker jag nog låter lite småsint.

                    Förbundskassören.

                    Kommentar


                    • #11
                      Vissa som vill bli medlemmar kanske tänker att om jag inte flyger eller är på klubben behöver jag inte betala. De betalar i Maj - Juni när de börjar flyga.
                      Är det ett tvång att vara medlem från sista Mars?
                      Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                      ESU deltagare och ESU administratör
                      https://www.autopartner.se/

                      Kommentar


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Lennu52 Visa inlägg
                        Nej, SMFF har inte fått storhetsvansinne, men kanske lite mer ansvarstagande för medlemmarnas pengar.
                        Tidigare år vi fakturerat i februari, april, juni och i augusti vilket har tagit åtskillig timmar av ideellt arbete och även resurser från kansliet som vi medlemmar betalar för, till detta tillkommer allt strul med felaktiga registreringar vilket orsakar krediteringar, påminnelser m.m.
                        Då det visat sig att de flesta klubbar registrerat mer än 85% av sina medlemmar under 1:a kvartalet så blir det väldigt liten skillnad för de flesta.
                        Nu fakturerar vi i slutet av februari med 30dgr netto för att klubbarna ska hinna få in sina medlemsavgifter, tidigare var det i mitten av februari med 20dgr vilket gör
                        att många t.o.m betalar senare. Det är nog så att SMFF har agerat bank år klubbarna än tvärtom, i genomsnitt har nog medlemsavgifterna legat minst ca 2 månader hos klubbarna innan de kommer in till SMFF.
                        I oktober(efter 1 oktober gäller 15-mån medlemskap så dessa faktureras nästa år) skickar vi ut faktureringsunderlag med årets medlemmar och justerar mellanskillnaden i ny faktura/kreditnota. Är det så att någon klubb får problem är det bara att höra av sig så löser vi detta, svårare än så är det inte.
                        Att SMFF skulle ha fått storhetsvansinne tycker jag nog låter lite småsint.

                        Förbundskassören.
                        Jag tycker inte det låter "småsint" att inte betala för medlemmar som inte finns i klubben. De är inte medlemmar förrän de betalat sin medlemsavgift.
                        Skulle det vara ok om COOP eller ICA gjorde likadant med sina medlemmar och begärde in 80% av vad de handlat för året innan redan i Mars.
                        Känns underligt att detta ens är lagligt.
                        Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                        ESU deltagare och ESU administratör
                        https://www.autopartner.se/

                        Kommentar


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Bengt Visa inlägg
                          Hej Ville

                          Intressant att du anser en uppmaning till att läsa stadgar är ett hot. Uppfattar jag dig rätt att demokratiska beslut inte ska gälla när det handlar om Modellflyg och att besluten som fattade på ett förbundsmöte är sådana som man inte ska följa. Handlingarna till mötet finns publicerade och alla medlemmar kan ta del av dessa och alla medlemmar kan och har rätt att deltaga på förbundsmötet och alla har yttrande rätt. Rösträtt tillfaller de som av sin klubb är utsedda ombud. Om man vill förändra så finns det alltid möjlighet att lägga motion till förbundsmötet och i stadgarna står det att dessa ska ha inkommit senast den 7 januari aktuellt förbundsmötes år. Då kan man påverka beslut och väcka debatt på förbundsmötet.
                          Hoppas verkligen att få se dig på nästa förbundsmöte i Stockholm på Scandic Alvik den 22 mars 2020 för att diskutera SMFF framtid.

                          Vad ska man protestera emot att jag ber någon att läsa stadgarna eller ska man protestera emot att förbundsmötet har fattat ett beslut som inte alla gillar eller ska man protestera mot uppmaningen till stadgebrott eller ...
                          Vad jag vet har vi heller aldrig fått information INNAN förbundsmötet om vad som skall avhandlas vilket vi borde få.
                          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                          ESU deltagare och ESU administratör
                          https://www.autopartner.se/

                          Kommentar


                          • #14
                            Ursprungligen postat av petrik Visa inlägg
                            Jag tycker inte det låter "småsint" att inte betala för medlemmar som inte finns i klubben. De är inte medlemmar förrän de betalat sin medlemsavgift.
                            Skulle det vara ok om COOP eller ICA gjorde likadant med sina medlemmar och begärde in 80% av vad de handlat för året innan redan i Mars.
                            Känns underligt att detta ens är lagligt.
                            Jag säger som Ingemar Stenmark. Det är svårt att förklara för dom som inte förstår...

                            /Ville

                            "Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan"

                            Kommentar


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lennu52 Visa inlägg
                              ..........Är det så att någon klubb får problem är det bara att höra av sig så löser vi detta, svårare än så är det inte.
                              ......
                              Förbundskassören.
                              Det är ju inte så svårt om man nu får problem att få in avgifterna från medlemmarna.
                              www.modellflygnytt.se/mv.html

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X