Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

På begäran kortis om Vasaloppsleden

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • På begäran kortis om Vasaloppsleden

    Jag är förutom modellflygare en vandrarfreak. För 6 år sedan gick jag i Padjelanta nationalpark och nu senast Vasaloppsleden.
    Måndag den 27 Augusti hoppade jag på tåget Köping-Örebro-Borlänge. där buss via Malung tog över till Sälen. Hållplatsen jag steg av vid ligger precis intill den berömda ladan som delar starten i två filer.
    Direkt 3 km vandring med 186 höjdmeter motlut. Sedan varierande smala stigar, spång över myrar och långa sträckor i skidspåret som är brett och gruslagt.
    Etapperna var 26/8 Smågan, 27/8 Tennäng via Mångsbodarna, 28/8 Risberg, 29/8 vilodag p.g.a. åskväder (vill inte vara i skogen under ett sådant).
    30/8 till Evertsberg där jag slaggade i bygdegården. 31/8 förbi Oxberg och Gopshus, slalombacken, till Prästskogskojan några km före Hökberg. Det var nya åskväder förvarnade till nästa dag så jag ville gå kort då; 1/9 till Eldris - utan oväder. 2 September knallade jag in i Moraparken och bokade en campingstuga. Nästa dag gick jag till resecenter, hoppade på tåget hem, via Borlänge och Örebro.

    Summa ca 90 km totalt och då var längsta etappen från Evertsberg 23 km. Sov i stugor alla nätter, hade tältet med mej men hittade ingen tillräckligt plan och slät yta vis stugorna, Tältet blev kudde.

    Ryggsäcken, Fjällräven Abisko 65, vägde ca 18 kg när jag startade och nå'nstans kring 10 sista dagen. Supersommar först, senare betydligt svalare. Jag hade regnstället på i sammanlagt 10 minuter.

    Leden är fantastisk, bra märkning överallt utom på ett ställe där kartan dessutom visade fel, jag tog rätt riktning på intuition där. Från Evertsberg och in till Mora går vandringen i stprt sett hela tiden på skidspåret vilket innebär kuperad grusväg.
    Trangias lilla stormkök och frystorkad friluftsmat, varvat med nudlar och små konservburkar med kyckling, tonfisk mm. Och snabbkaffe knäckebröd baconost fruktsoppa rollokola mm.

    Vandringen överträffade alla förväntningar, solklart. Ett par bilder, den ena på ett björnspår som var större än min hand den andra från Smågan kl 6 på morgonen.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		smågan morgon.jpg
Visningar:	187
Storlek:		323,2 KB
ID:		7883
Klicka på bilden för större version

Namn:		björnspår.jpg
Visningar:	166
Storlek:		726,5 KB
ID:		7884

    "If it looks allright, it flies allright"

  • #2
    Imponerande!
    Mina knän trilskad så jag kan inte springa längre. Cykla tycker jag är tråkigt. Men när jag läser din berättelse blir jag sugen på att vandra (något jag inte gjort sen lumpen). Ska nog testa lite långpromenader i närområdet för att se vad jag tycker om det nuförtiden.

    Tack för inspirationen!

    Kommentar


    • #3
      Imponerande!
      Mina knän trilskar så jag kan inte springa längre. Cykla tycker jag är tråkigt. Men när jag läser din berättelse blir jag sugen på att vandra (något jag inte gjort sen lumpen). Ska nog testa lite långpromenader i närområdet för att se vad jag tycker om det nuförtiden.

      Tack för inspirationen!

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av StefanR Visa inlägg
        Imponerande!
        Mina knän trilskar så jag kan inte springa längre. Cykla tycker jag är tråkigt. Men när jag läser din berättelse blir jag sugen på att vandra (något jag inte gjort sen lumpen). Ska nog testa lite långpromenader i närområdet för att se vad jag tycker om det nuförtiden.

        Tack för inspirationen!
        Kan nämna att jag har bara småbitar kvar av menisken i höger knä. Dessutom kan det göra ont ordentligt i vänster höft och i fotlederna. Men när jag kommer iväg på ett sån't här litet äventyr är varje smärta som bortblåst. När jag kommer hem upplever jag en inre harmoni som nästan är berusande och det sitter i länge. Tar dessutom ofta småturer på Bruksleden här i Västmanland, då med tältet också
        "If it looks allright, it flies allright"

        Kommentar

        Arbetar...
        X