Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

MFN 2019-4 "F3A is da skit"

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • MFN 2019-4 "F3A is da skit"

    Det är alltid kul att läsa artiklar med lite "kött", och i dag har det blivit tre favoriter.

    Edvard Käll skriver riktigt bra - och kul - så att man läser allt. Att svenska F3A är top(p)skit och att vi hamnade efter Finland, Norge och Danmark får vi väl finna oss i - och avslutningsstycket med att det nog inte blir någon parodi med Robert Gustavsson kan kanske kännas bittert :-)

    Tomas Leijon fick med två häftiga artiklar om "extremklasserna" hastighetsflygning och pulsjet. Speed börjar när man flyger mer än 400 km/h i planflykt. Det är definitivt ingen klass för närsynta. 614 km/h, 30G och 19 kW är definitivt inte skit.
    Pulsjet verkar vara "the shit". Tofflor, för trånga T-shirt, ölmage och eftersläckning i "hyfsad mängd" efter 130 decibel känns helt rätt!

    Det är säkert de som har andra favoritartiklar i senaste tidningen.

    /P
    www.modellflygnytt.se/mv.html

  • #2
    Patrik,

    Håller med. MFN nr4 var bra denna gång, ingen tvekan. Extra förtjust blev jag i reportaget om F3a Nostalgi på Dragis. Måste kanske också förtydliga en aning om vad Da Shit betyder. Det är alltså inte kritik på något sätt, utan det är raka motsatsen. F3a is Da Shit är alltså inget annat än beröm, och ett ganska kraftigt sådant också. Ville bara påpeka detta innan någon får för sig att tolka det negativt.

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Hej,
      "Da shit" har man ju hört talas om och visst är det ett positivt slanguttryck som i detta sammanhang har ungefär samma innebörd som "awesome eller great" dvs jättebra eller bra, utmärkt.
      Kan bara hålla med att Edvard skrivit en bra artikel om NM F3A i Finland. Men glimten i ögat. Jag var själv med och tävlande där i F3A klassen. De som vill skriva i Modellflygnytt skall vi vara rädda om. Tro det eller ej men det finns faktiskt de som tycker det är kul att skriva en artikel i MFN, jag vet att Edvard tycker om det, men man skall ha tid också.
      Kanske Edvard läser berömmet "Da shit" om NM F3A artikeln här och då hoppas jag han suger åt sig berömmet.
      I det stora hela tycker jag senaste MFN var intressant att läsa. Speciellt tyckte jag att Tomas Leijons båda artiklar (om hastighetsflygning resp. pulsjetträffen) var intressanta, det visste jag väldigt lite om själv. Tack och bock till Tomas som tagit sig tid att skriva artiklarna så vi andra fick en glimt in de dessa aktiviteter.Och om nostalgi F3A kan man ju svårligen läsa sig trött på, eller hur? Det var kul läsning, i alla fall för mig.

      /Bo
      Senast redigerad av bem ; 2019-09-28, 14:10 .
      Karlstads MFK

      Kommentar


      • #4

        Hej,
        "Da shit" har man ju hört talas om och visst är det ett positivt slanguttryck som i detta sammanhang har ungefär samma innebörd som "awesome eller great" dvs jättebra eller bra, utmärkt.
        Kan bara hålla med att Edvard skrivit en bra artikel om NM F3A i Finland. Men glimten i ögat. Jag var själv med och tävlande där i F3A klassen. De som vill skriva i Modellflygnytt skall vi vara rädda om. Tro det eller ej men det finns faktiskt de som tycker det är kul att skriva en artikel i MFN, jag vet att Edvard tycker om det, men man skall ha tid också.
        Kanske Edvard läser berömmet "Da shit" om NM F3A artikeln här och då hoppas jag han suger åt sig berömmet.
        I det stora hela tycker jag senaste MFN var intressant att läsa. Speciellt tyckte jag att Tomas Leijons båda artiklar (om hastighetsflygning resp. pulsjetträffen) var intressanta, det visste jag väldigt lite om själv. Tack och bock till Tomas som tagit sig tid att skriva artiklarna så vi andra fick en glimt in de dessa aktiviteter.Och om nostalgi F3A kan man ju svårligen läsa sig trött på, eller hur? Det var kul läsning, i alla fall för mig.

        /Bo
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5

          Hej,
          "Da shit" har man ju hört talas om och visst är det ett positivt slanguttryck som i detta sammanhang har ungefär samma innebörd som "awesome eller great" dvs jättebra eller bra, utmärkt.
          Kan bara hålla med att Edvard skrivit en bra artikel om NM F3A i Finland. Men glimten i ögat. Jag var själv med och tävlande där i F3A klassen. De som vill skriva i Modellflygnytt skall vi vara rädda om. Tro det eller ej men det finns faktiskt de som tycker det är kul att skriva en artikel i MFN, jag vet att Edvard tycker om det, men man skall ha tid också.
          Kanske Edvard läser berömmet "Da shit" om NM F3A artikeln här och då hoppas jag han suger åt sig berömmet.
          I det stora hela tycker jag senaste MFN var intressant att läsa. Speciellt tyckte jag att Tomas Leijons båda artiklar (om hastighetsflygning resp. pulsjetträffen) var intressanta, det visste jag väldigt lite om själv. Tack och bock till Tomas som tagit sig tid att skriva artiklarna så vi andra fick en glimt in de dessa aktiviteter.Och om nostalgi F3A kan man ju svårligen läsa sig trött på, eller hur? Det var kul läsning tycker jag.

          /Bo
          Karlstads MFK

          Kommentar


          • #6
            Edvard är något av ett fenomen i svensk F3A. I början var hans artiklar lite trevande. Nu har han hittat formen och är underhållande, informativ och precis lagom provocerande i sina artiklar.
            Dessutom har han konstruerat en egen F3A-moell som flyger fantastiskt bra. Han gjuter kroppen med hjälp av vakuumpump och bygger vingar i cellplast och balsa. Ett tidskrävande arbete som kräver mycket kunnande.
            Vad gäller det viktigaste, flygandet, så pekar kvalitetskurvan brant uppåt. Träning ger färdighet.
            Starkt jobbat Edvard!

            Med vänlig hälsning Anders Johansson
            Regerande Svensk Mästare i F3A.

            PS Han kan laga god mat också, den där Edvard!! DS

            Kommentar

            Arbetar...
            X