Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Det K-märkta ljudet av hammare och spik.....en spaning....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Det K-märkta ljudet av hammare och spik.....en spaning....

    Tap-tap-tap-tap-tuc-toc......Tap-tap-tap-tap-tuc-toc.....Tap-tap-tap-tap-tuc-toc......
    Hammarslagen genljöd över nejden när trappor byggdes, vindskivor byttes, osv osv.....
    Det hördes ganska långt, och det var ett ganska trevligt - nästan hemtrevligt - tecken på fredlig mänsklig närvaro och aktivitet inom hör-radien.
    Idag är det alldeles tyst, när vi glidit in i skruvdragarnas, bitsens och de självborrande skruvarnas tidevarv.....
    En gång i tiden var ljudet av hammare och spik en självklar del av ljudlandskapet......och när det nu tynat bort och nästan försvunnit, upptäcker jag att jag faktiskt saknar det.....
    Har folk helt slutat med att spika ihop saker....?

    /Bosse
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-07-27, 07:15 .
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Bosse,

    Jag tror den egentliga förklaringen kan finnas i en mer exakt beskrivning av ljuden

    typ

    Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-aaaaaaaj!!

    Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-faaaan också!

    Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-satan!!

    Är nog där vi kan hitta förklaringen.

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg

      Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-aaaaaaaj!!

      Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-faaaan också!

      Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-satan!!

      Douglas
      Det gäller att träffa huvudet på spiken.
      Eller på skruven.

      När jag var så där runt 8 år så var jag väldigt frågvis.
      När snickarna slog in skruvarna med hammare så frågade jag vad spåret i skallen var till för?
      Det är om man ska ha ut dom........


      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #4
        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
        Tap-tap-tap-tap-tuc-toc-satan!!
        Är nog där vi kan hitta förklaringen.
        Jojo.....allt har förvisso sina avigsidor...fast svordomarna hördes nog inte lika långt som hammarslagen (förutom de egna svordomarna förstås...)

        Men "nymodigheterna" är heller inte helt befriade från frustrationsfaktorer, t.ex. i form av styvmoderligt behandlade batterier, som tar hämnd genom att inte vara redo när dom borde.....

        /Bosse

        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
          När snickarna slog in skruvarna med hammare så frågade jag vad spåret i skallen var till för?
          Det är om man ska ha ut dom......
          Jag minns att jag en gång fick svaret att "det är den amerikanska metoden"......och så var det ursäktat.....

          /Bosse

          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg
            Tap-tap-tap-tap-tuc-toc......Tap-tap-tap-tap-tuc-toc.....Tap-tap-tap-tap-tuc-toc......
            Hammarslagen genljöd över nejden när trappor byggdes, vindskivor byttes, osv osv.....
            Det hördes ganska långt, och det var ett ganska trevligt - nästan hemtrevligt - tecken på fredlig mänsklig närvaro och aktivitet inom hör-radien.
            Idag är det alldeles tyst, när vi glidit in i skruvdragarnas, bitsens och de självborrande skruvarnas tidevarv.....
            En gång i tiden var ljudet av hammare och spik en självklar del av ljudlandskapet......och när det nu tynat bort och nästan försvunnit, upptäcker jag att jag faktiskt saknar det.....
            Har folk helt slutat med att spika ihop saker....?

            /Bosse
            En träffande spaning eller kanske en där du slog huvudet på spiken? Det enda som jag egentligen kan lägga till till ljudbeskrivningen är ekot som ibland liksom hamnar i motfas när hammaren är lyft mitt emellan slagen.

            Mitt bidrag till ljudlandskapet i kategorin bonka och slå är mestadels något mer destruktivt - vedhuggning. Den är också en aktivitet (liksom hammare och spik) som har fått konkurrens – nu för tiden är ju inte vedklyvar inte oöverkomliga i pris för det mesta. Den traditionella metoden (yxa, kil och slägga) rekommenderas dock – ryggproblem försvann efter det att huggning av kubbar efter stora träd runt huset kom in i bilden. Känner sig lite (bara lite) som en (ljud-)skurk om man startar vi 10-tiden på morgonen.

            Det var tydligt att spiken blev ersatt av skruv när vi renoverade golv hemma. Jag knackade försiktigt ur dom gamla smidda spikarna som liksom hade blivit ett med golvplankorna för att inte förstöra plankans yta. Hantverkaren som satte tillbaka plankorna drog istället i en skruv med torxskalle i de gamla (avlånga) spikhålen.

            Hammarslag kan t.ex. också vara ett uttryck för åsikter. Grannen började energiskt och idogt att hamra på taket under kronprinsessans och Daniels bröllop. Att slå ett slag mot rojalismen med en skruvdragare är svårare och smäller liksom inte lika högt.

            Kommentar


            • #7
              Jag tycker inte att jag känner igen mig alls här. Jag har aldrig haft någon skruvdragare och gör nog åt en låda med 500 spik varje sommar till olika projekt....

              Kommentar


              • #8
                Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
                Jag har aldrig haft någon skruvdragare och gör nog åt en låda med 500 spik varje sommar till olika projekt...
                Se där....ja, även jag är medlem av samma "klubb"....jag har heller aldrig skaffat någon skruvdragare.
                Inte för att jag är någon motståndare till sådana, utan för att jag aldrig har tyckt att jag behövt någon.
                Om jag någon gång känner att jag behöver en skruvdragare, kommer jag säkert att skaffa en, utan större betänkligheter, men just nu känns något sådant ganska avlägset...

                Nej, min spaning är inte någon kritik mot själva apparaten ifråga, utan snarare en reflektion över att hammarslagen tycks tystna allt mer, och att spikade förband rent allmänt verkar vara på väg ut....
                Bara något som jag lagt märke till....
                Spikförband har en väldigt lång historia....antagligen lika gammal som metallhantering över huvud taget....


                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Fast rent krasst så är ju ett skruvförband bättre på många sätt - t ex när man lägger trallgolv. Spikarna kryper ofta upp med tiden vilket skruvarna inte gör. Och skruvar är enklare att ta bort utan att skada träet om det behovet skulle uppstå. Samt att det blir lite tystare för omgivningen när man bygger... Så en skruvdragaren har varit min trogne ledsagare sen slutet av 70-talet vill jag minnas.
                  Roger
                  Senast redigerad av mcregor ; 2019-07-28, 08:52 .

                  Kommentar


                  • #10
                    Jag antar att det också var bättre på tiden man fick jaga sina egna kaffebönor i skogen för att sen mala ner dom för att producera sitt eget kaffe.
                    Skogen som då för övrigt bestod av balsaträd. För det var ju hemskt att man kunde köpa balsaträ hos hobbyhandaren, det var ju bara lata människor som gjorde. Den balsan var ju dessutom regan sågad i olika dimensioner. Man ska ju förbanne mig vara tvungen att gnaga till en rejäl balsastock till efter egna mått!
                    Hemskheter som gör att saker går fortare och dessutom gör ett bättre jobb

                    Kommentar


                    • #11
                      Ja, om utvecklingen fortsätter i nuvarande riktning, får vi förr eller senare köpa den där balsastocken och själva såga till våra flak eller lister, vare sig vi vill eller inte....
                      Vi är förstås inte där riktigt än, men "framåtskridandet" pekar onekligen i den riktningen....

                      Inget skugga över skruvdragarna....!....det var inte avsikten med min spaning.
                      Jag ville bara erinra om ett "vardagsljud" som är på nedgång, och på väg bort från den akustiska landskapsbilden.....

                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar

                      Arbetar...
                      X