Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Filateli

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Filateli

    Här borde väl finnas någon som kan berätta allt om detta flygplanet?
    Klicka på bilden för större version

Namn:		330.jpg
Visningar:	186
Storlek:		1,40 MB
ID:		4878
    www.modellflygnytt.se/mv.html

  • #2
    Ett av sex frimärken som gavs ut för Svensk Polarforskning 1989. Flygplanet är väl en av flygvapnets Herkules vad jag kan se. Hela märkessamlingen ser ut så här;

    Klicka på bilden för större version

Namn:		H397.jpg
Visningar:	166
Storlek:		216,4 KB
ID:		4880
    //Mange

    www.strangnasmodellflygare.se

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

    Endast döda laxar flyter medströms...

    Kommentar


    • #3
      Vid en snabb blick, fick jag först intrycket att maskinen på frimärket var 2-motorig (!), men tittar man riktigt noga ser man åtminstone en motor till......och fenan går ju inte att ta miste på....så visst är det en Hercules..!

      Men det finns ju exempel där tecknaren nyttjat mer av sin "konstnärliga frihet", t.ex. det här luftpostmärket från ca 1930.
      Ser ju ut som ett spännande modellprojekt......
      Eller har jag möjligen fel....?....finns här en verklig förebild....?

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Luftpost Sverige.jpg
Visningar:	145
Storlek:		117,9 KB
ID:		4882
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • Stig H
        Stig H Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Det är nog en Junker 52:a i något frimärksanpassad form. Användes som postflyg i begynnelsen här i landet.

    • #4
      Forskningsstationen SVEA byggdes ju 1987-88.
      Då åkte man ner med Stena Arctica och flög med helikoptrar.
      1988-89 byggde man Forskningsstationen Wasa.

      Nu visar ju frimärket även att man har undersökt temperatursvängningar från år 600 fram till nu - troligen via isborrkärnor och då är det väl nordpolen (östra Grönland) som gäller och inte sydpolen som ju var det som gällde runt tiden då frimärken gavs ut.

      Rimligen finns det någon i Flyghistorisk förening som kan allt om svenska militära Hercules som varit med på polarexpeditioner.
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • #5
        Det är nog en Junker 52:a i något frimärksanpassad form. Användes som postflyg i begynnelsen här i landet.
        Det har du nog rätt i....!...jag lade först inte märke till hela silhuetten....

        ...så där lagom vintage...

        Kommentar

        Arbetar...
        X