Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Kundklubb – Sälj dig själv för några kronor (och låt andra betala)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Kundklubb – Sälj dig själv för några kronor (och låt andra betala)

    Ett (mitt) exempel från idag:

    Skulle handla en gratulationspresent till en kollega. Rusade ned till köpcentrat med några timmar kvar tills dess att jag skulle på semester (och hinna med att förbereda inför densamma). Lägger fram mitt rätt gamla medlemskort (till butikskedjan som bl.a. säljer verktyg) vid kassan där två butiks-/kassabiträden (medelålders män) stod och samtalade.

    Ena kassabiträdet ”blippade” kortet och sa: ”Det där gäller inte längre utan ditt mobilnummer”. Tydligen behövde kortet med det 16-siffriga medlemsnumret utökas med denna uppgift.
    Kassabiträdet som sannolikt uppfattade min ogillande uppsyn under min tankepaus tillade: ”Det är nya bestämmelser.”
    Jag greppade kortet och tog två steg bakåt i någon slags vilsen frustration och tillade sedan dovt, långsamt och med emfas: ”Jag kliver av.”
    Jag höll upp mitt kort och (med en befriande kan-man-verkligen-göra-såhär-känsla) började knögla ihop kortet i handen.
    Kassabiträdet: ”Men det kan vi ordna – jag lägger in den lägre summan.”
    Betalningen skedde varpå jag tillade: ”Biltema saknar kundklubb.”

    Var jag ohyfsad mot biträdet (som (med historiskt dålig klang) ”bara gjorde sitt jobb”) och/eller endast särskilt tydlig? Att jag inte riktigt uppskattar att konstant ge (för mig) överflödig info till säljaren är kanske uppenbart.

    Oavsett om man går med i butiksklubben (vilken som helst, har egentligen inget i övrigt emot butikskedjan ovan) eller inte, så får det mig att känna som en förlorare. Dessutom, vad blir nästa steg? Bör det finnas (finns det?) något stopp för vad säljaren kan fråga efter och kan belöna/bestraffa? Säljer vi dagligen ut oss för ett par kronor? Uppenbarligen brukar jag göra det, men inte idag.

  • #2
    Ja, ibland känns det faktiskt som om säljställena "kryper in under kläderna" på en utan speciell anledning eller att de bett om lov för att kartlägga en. Som pensionär har jag blivit ganska prismedveten och häromdagen ville jag kolla priset på en medicin som var oväntat dyr på apoteket där jag brukar handla. Det finns många apoteks-kedjor att välja på nu i staden där jag bor, och jag stegade in på en närlggande för att fråga. När jag försynt bad om en prisuppgift för medicinen spände den unga expediten ögonen i mej och krävde med barsk röst "LEGITIMATION" av mej. Jag vägrade och påtalade att jag inte tänkte köpa utan bara ville ha reda på hur mycket medicinen kostade. Hen surnade påtagligt och efter många sekunders tvekande och sidoblickar knappade hen i alla fall fram det pris just detta apotek ville ha för den aktuella medicinen.
    Senast redigerad av Stig H ; 2019-05-23, 13:16 .

    Kommentar


    • #3
      Varje gång jag vid kassan får frågan "Är du medlem?" svarar jag JA. När diskussionen fortsätter lägger jag fram mitt medlemskort i Mercedes Benz-klubben...
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • Stig H
        Stig H Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Jag brukar svara "nej, men kund..."

    • #4
      Vi har nog redan sålt oss vare sig vi vet om det eller inte, denna siten har ju tex en facebook tracker...

      Kommentar


      • Segelvinge
        Segelvinge Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Fejsbookar icke. Har ju hört talas om skuggprofiler, men det gäller info om dig som samlas från din omgivning som använder Facebook. Har en Facebooktracker någon effekt om man inte är en facebookanvändare (och hur funkar en FB-tracker?)?

    • #5
      Ursprungligen postat av Cox #2 Visa inlägg
      Vi har nog redan sålt oss vare sig vi vet om det eller inte, denna siten har ju tex en facebook tracker...
      Finns inget sådant aktiverat på detta forum!
      //Mange

      www.strangnasmodellflygare.se

      Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

      Endast döda laxar flyter medströms...

      Kommentar


      • Cox #2
        Cox #2 Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Enligt Bitdefender så gör det det?

    • #6
      Har du ändrat på något?

      Nu visar den ingen tracker på startsida längre, bara i individuella trådar.

      Kommentar


      • #7
        Nix! Samma inställning som alltid har varit!
        Vad är Bitdefender för nåt?
        //Mange

        www.strangnasmodellflygare.se

        Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

        Endast döda laxar flyter medströms...

        Kommentar


        • #8
          Om man vill förhindra tracking...
          https://www.makeuseof.com/tag/facebook-tracking-stop/
          //Mange

          www.strangnasmodellflygare.se

          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

          Endast döda laxar flyter medströms...

          Kommentar


          • #9
            Bitdefender är ett antivirus program med en "traffic-light" funktion för web-läsare.

            Kommentar

            Arbetar...
            X