Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hermeus Overture - passagerarflyg i överljudsfart

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hermeus Overture - passagerarflyg i överljudsfart

    Detta dök upp i min (Feedly) RSS-läsare (ingen busskö är tråkig med en RSS-läsare uppsatt att bevaka intressanta ämnen – man måste väl få jobba på sin filterbubbla ifred?!):

    https://arstechnica.com/science/2019/05/hermeus-announces-plan-to-build-the-fastest-aircraft-in-the-world/

    I begynnelsen var Concorden och ”Concordskij” (Tu-144, https://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-144 ). I dessa yttersta tider kommer den tredje (eller fjärde)... - ...möjligen.
    Senast redigerad av Segelvinge ; 2019-05-15, 15:27 .

  • #2
    Det har ju varit många planer efter Concorden.
    Är det någon som flugit Concorden?
    Första gången jag såg en sådan (från en 747) trodde jag att det var en business-jet. Ungefär den storleken kändes det som att den hade.
    www.modellflygnytt.se/mv.html

    Kommentar


    • #3
      Jag tror inte att man ska läsa ut artikeln som mycket annat än att dessa projekt existerar och att det ena har hyfsat med medel att förfoga över samt har en kund (enligt uppgift) – inte att det verkligen kommer att resultera i framgångsrika produkter. Det har, som sagts ovan, hänt förr att storstilade planer inte riktigt har lättat. Artikeln rapporterar vad andra har sagt och är faktiskt rätt tunn på analys och slutsatser. Annars brukar Ars Technica luta mer åt det “torrintressanta” med djup än åt det sensationella. Det har hänt mer än en gång att jag ser en företelse där först och sedan hör på radio (P1) eller ser nyheten i dagspressen några dagar senare.

      Det gick inte att rätta rubriken på detta ämne – dvs på något sätt separera “Hermeus” och ”Overture”. Om det går att ordna så vore “Hermeus och Boom Overture - passagerarflyg i överljudsfart” en bättre rubrik.
      Senast redigerad av Segelvinge ; 2019-05-15, 19:21 .

      Kommentar


      • #4
        Har funnits o kommer att finnas dessa projekt som i stort sett idag dör ut av olika orsaker,en är det jag pysslar med,bränsle...Under min tid inom flyget så har vi haft Concord här ett antal gånger och jag vet vad bränslet kostade när den flög första gången samt idag,,Drog ca 6-8 ggr mer än en vanlig 737 mellan sthlm/Lon .Några döda projekt är dåtid Boeing 2707 och på senare tid bizjet från Suchoj samt lite annat smått o gott..
        Sen 1971 som är det första bränslepriset jag vet så har JET A1 gått upp i pris ca x100.. Så länge de inte kommer på en bränslenål variant så är köparnas kö obefintlig.. Att det anmäls intresse är en sak,därifrån till köp är en annan vilket Concorden fick erfara.. Men kul att det finns optimister!
        MVH
        //Bokis

        Kommentar

        Arbetar...
        X