Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Zinkgjutgods från Storbritannien......

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Zinkgjutgods från Storbritannien......

    Jaha.....så har man äntligen tagit sig i kragen och gripit sig an städning och sortering av gammalt pappersbaserat informationsmaterial som tidskrifter, ritningar, gamla broschyrer, kataloger m.m. i syfte att skapa ordning - dvs öka möjligheten att hitta - och helst också avlägsna det ointressanta material som ständigt smyger sig in som ogräs om man inte ser upp väldigt noga.....
    Det här känner nog de flesta till.

    Och då händer det som alltid sker när man är mitt inne i sin ambitiösa process......dvs man gör ett "fynd" som väcker minnen, vilket stoppar upp hela städningsjobbet, och obevekligt hamnar man då i tidshissen och förlorar sig ett tag, oftast med ett leende...

    Nu hittade jag den kompletta Dinky Toys-katalogen 1959, och eftersom jag tror att den berör många (i alla fall de i "mogen ålder") scannade jag in den och visar den här, delad i två delar pga filstorleksbegränsningen.

    Dinky Toys 1959 del 1.pdf
    Dinky Toys 1959 del 2.pdf

    När jag tittar i katalogen slås jag av hur präglad man fortfarande är på vissa modeller......
    Dels de man hade, men också de man önskade sig men aldrig fick.....de är på något sätt "inbrända" i minnet...
    Jag har några Dinky Toys-fordon kvar, dock väl använda och inte alls i något "utställningsskick", men när inte heller ägaren är i "utställningsskick", jämnar det väl ut sig......

    Enjoy...!

    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Kul Bosse. Hade rätt många av dessa modeller men kom ihåg att en av favoriterna var Land Rovern med släpvagn...
    Tyvärr finns nog ingen kvar - dels användes dom av mig, sen av småsyskon och deras kompisar och om nån överlevde detta så gissar jag att våra egna barn såg till att dom till slut försvann på nåt sätt.
    Roger

    Kommentar


    • #3
      Ursprungligen postat av mcregor Visa inlägg
      ....såg till att dom till slut försvann på nåt sätt.
      Roger
      Ja, det är symptomatiskt med Dinky Toys.......de går inte "sönder", och inte heller blir de "utslitna"......de FÖRSVINNER.....!
      Rejäla grejor......
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Det här med "hemarkeologi" är spännande......man vet aldrig vad som flyter upp till ytan.....

        Nån som minns SF-magasinet "HÄPNA".....?

        Klicka på bilden för större version

Namn:		Häpna.jpg
Visningar:	100
Storlek:		1,29 MB
ID:		4860
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar

        Arbetar...
        X