Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vågad placering av modellflygfält

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vågad placering av modellflygfält

    I senaste utgåvan av RCM&E berättar Mr. Tim Hooper om sitt besök på kanalön Jersey. Han skriver om Jersey Model Airplane Club, men fick förmodligen hålla texten kort för han berättar inte allt. Jag besökte Jersey en dag i september år 2017, och var med på en form av "slagfältsturism". Det är min kusin Rakel som myntat termen. Under en hel dag fick jag en guidad tur av de tyska WWII installationerna, och en befästningsplats vi besökte hade fått namnet "Moltke". Moltke visades på en översiktskarta där alla kanoner, kulsprutor, förläggningar osv var angivna. På denna översiktskarta fanns även angivet området för ett minfält, där man nästan mitt i detta minfält placerat ett "Model Airplane Field". Ämenvaf osv, men det var inte så illa som jag först trodde. Översiktskartan visade den planerade anläggningen Moltke, inte vad som de facto verkligen blev installerat. Minfältet blev alltså aldrig färdigt, än mindre påbörjat....så modellflygarna hade nog en del tur här. Ön Jersey har en hel del tyska bunkrar kvar, det skulle bli för dyrt att riva allt. alltså lät man bli. Tur det, för ön Jersey är klart värt ett besök.

    Den enda dagen jag var där och kom nära fältet blåste det ganska hårt. Visserligen hade de arrangerat fältet så att åtminstone en bana skulle ha motvind, eller näääääästan motvind, men då får det nog inte blåsa och regna småspik....och det var nog liiiiiite stökigt just den dagen. Synd, för jag hade gärna växlat några ord med klubbmedlemmarna.

    Tycker det här bevisar att radioflygare finns tammetjyven överallt, och det är väl bra? Fattas bara annat.

  • #2
    Ja, de där öarna verkar vara blåsiga och tuffa miljöer för modellflygare.
    Som ett lustigt sammanträffande har jag tidigare idag (!) varit involverad i en forumdiskussion om de obegripliga, eller i alla fall svårförklarliga "trottelförgasarna" hos Webradieslarna från tidigt 60-tal....med en modellflygare från grannön, Guernsey......
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar

    Arbetar...
    X