Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Olämpligt..

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Olämpligt..

    Mycket olämpligt att samma person är moderator på både RCFF och SMF.
    Särskilt då denne hotar att låsa trådar som inte passar honom, inte bra för mångfalden.

  • #2
    Japp,det stämmer att jag hotar med detta,av två orsaker på gamla SMF skrev jag vid ett flertal tillfällen på slutet att den typen av tjafs som pågick där om framförallt MFN och avllivade det som modellflygforum inte skulle tolereras här,inte så svårt att förstå.
    Och det handlar inte om trådar som inte passar mig,jag tycker att har man problem med tex MFN så tar man det direkt med Redaktören.
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #3
      Jämför RCFF med gamla SMF så ser du vilket fantastiskt jobb Bokis m.m. gör som moderatorer. Jag tycker vi ska vara väldigt glada att Bokis ställer upp som moderator även här.
      Det hade behövts på gamla SMF för flera år sedan, den sura stämningen som florerade där vill väl ingen ha?

      Jag hoppas verkligen inte forumet blir lika "lössläppt" som gamla SMF utan modereras vänligt men bestämt, precis som RCFF görs. Det kan vi tacka Bokis för. Jag fattar inte vad den allmänna uppfattningen om att man ska få skriva vad man vill på ett forum kommer ifrån. Så är det inte och jag hoppas det aldrig blir så. Keep up the good work Bokis!

      Kommentar


      • #4
        Visst klarar vi oss utan ältandet på gamla SMF.
        Men att en av de mest framstående på RCFF förutom sitt egna också modererar SMFFs forum är inte bra.
        Jag tycker att det är lika konstigt som om Kristersson skulle moderera Löfvens facebookkonto...
        Visst ska förbunden samarbeta men man måste välja vilket förbund man företräder.
        Är man lite konspiratoriskt lagd så kan man slås av tanken att "höjdarna" arbetar för att få till en sammanslagning av förbunden.

        Kommentar


        • #5
          Jag tycker inte att det är konstigt att samma personer jobbar för alla modellflygares bästa.
          Det gäller ju även modellflygplatsregistret och säkert andra ämnen.
          Sedan så är ju varken rcflyg.se eller svensktmodellflyg.se/org forum enbart för förbundsinformation och i fallet SMFF är det väl ingen information alls som kommer ut via forumet.

          Att det är många som var och kollade i brevlådan när årets första nummer av Modellflygnytt var annonserad är väl inte så underligt.
          Att den sedan var en vecka försenad gick ju till sist att hitta i utgivningsplanen på förbundets hemsida.
          Någon förklaring till att utgivningen skjutits på en vecka kunde iofs redaktören ha skrivit på infosidan med övrig information.
          Det var säkert någon orsak till det, kanske försenad info om förbundsmötet?

          Sedan finns det så klart olika åsikter om tidningen. Vissa ger inget för tidningen men andra hittar guldkorn att läsa både en och två gånger.

          Jag håller fullständigt med Bokis om att konkreta förslag om layouter och annat bör ske direkt till redaktören då han uppenbarligen inte alls läser eller kommunicerar via forum.
          Nu har det väl inte varit något inlägg i just den tråden som var riktat till redaktören?

          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #6
            Du har en poäng Patrick! Problemet är att jag tänker inte låta samma surdegar som fanns pluppa upp här,oavsett hur bra du skriver så blir det en inbjudan till ekorrhjulet..Därför står jag för det jag har sagt:Jag är inte intresserad av att släppa fram den typen av trådar som fanns i gamla forumet..
            Vad gäller konspirationsteorier SMFF/RCFF: -men jisses!!! Ska jag och ett par till på RCFF be om ursäkt för att vi var behjälpliga att dra igång det här forumet? Jag är modellflygsintresserad och älskar forum som handlar om modellflyg,punkt.
            MVH
            //Bokis

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Jonte

              .. Rasmus och Daniel. .. Så på dessa killar som orkade hålla på över 15 år. Skall man inte klaga på. Utan ge dom en eloge för deras fina arbete.
              Det var högt i tak och väldigt mycket kul initiativ med pepparkaksbyggen, uppesittarkvällar och annat kul.
              Självklart ska de båda hyllas även om forumet efter 15 år inte kunde kallas modernt och användarvänligt i jämförelse.
              Sedan så är väl polis Bokis insatser inget i jämförelse med Magnus Bernroths. Gasman kodar på kort tid många gånger mer än vad som gjorts på över ett år efter att sajten togs över. Det är sannolikt Gasman som fixar buggar och allt annat som behövs för att detta nya forumet ska bli smidigt, men det är säkert en hel del jobb kvar.

              Jag har lite svårt att smälta att visa ämnen inte får diskuteras eller nämnas enligt Bokis.
              Personpåhopp ska däremot bromsas så fort som möjligt - men då inte med att blocka ett ämne utan blocka de personer som inte kan hålla god ton.

              Ett tips är att man enkelt ska kunna blocka en person genom att klicka på namnet och kunna välja olika alternativ för blockeringen - vecka, månad eller mera.

              Sedan så tror jag att jag läst på gamla forumet att i det nya skulle man inte få lov att vara anonym utan skulle få skriva in sitt riktiga namn - som skulle kunna läsas om man klickade vidare på personen. De som jag har kollat så är detta forumet mera anonymt än det gamla.
              www.modellflygnytt.se/mv.html

              Kommentar


              • Gasman
                Gasman Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Glöm inte bort Bengt Lindgren som har gjort huvuddelen av att få vBulletin att se ut som gamla forumet och som fortfarande jobbar med detta i det tysta.

            • #8
              Ursprungligen postat av Jonte

              Hur kan du skriva så nedsättande om gamla smf?. Det var när smff tog över saiten från Rasmus och Daniel. Det började gå åt helvete. Så på dessa killar som orkade hålla på över 15 år. Skall man inte klaga på. Utan ge dom en eloge för deras fina arbete.

              Daniel och Rasmus är hjältar, PUNKT! Men gamla smf slutade modereras långt före smff tog över så poteta har helt rätt. Att någon som bokis, med hans erfarenhet att styra tonläget på ett forum, vill hjälpa till ser jag bara positivt på. Jag tycker också att det bara finns att vinna om vi kan ha samma modereringsklimat på båda forumen. Olämpligt är att det skall gnällas på de som ställer upp frivilligt. Bokis är tydlig med vad som gäller, precis som en moderator skall vara!

              Kör hårt Bokis och tveka inte att sätta ned foten även om det trampas på ömma tår! Om det behövs så skriv in i forumreglerna vilka ämnen vi inte diskuterar så blir det tydligt när trådar låses och friseras.

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av Jonte

                Hur kan du skriva så nedsättande om gamla smf?. Det var när smff tog över saiten från Rasmus och Daniel. Det började gå åt helvete. Så på dessa killar som orkade hålla på över 15 år. Skall man inte klaga på. Utan ge dom en eloge för deras fina arbete.

                Där har du fel Eric/Jonte. Forumet var på glid långt före SMFF "tog över", både Rasmus och Danjel hade varit tydliga med att de inte hann med sitt forum så ingen skugga på dem. Dessutom hände precis ingenting med forumet när SMFF tog över så hur det skulle kunna påverkas negativt förstår jag inte.

                Jag minns med värme för flera år sedan när Wesse, Tobbe, Slammis, Bokis, Dr Hanke, Eje med många fler florerade på forumet men det är nya tider nu med hårdare klimat och mer anonymitet. Då behövs en eller flera moderatorer som styr upp enligt min mening.

                Kommentar


                • #10
                  Kan inte annat än förundras över hur mycket energi och engagemang det finns på vissa håll inom ”hobbySverige". Klubbarna borde blomstra.

                  Tyvärr är det lätt att få känslan att det gärna blir de med negativt fokus som får/tar mest plats på t.ex forum som detta.
                  Givetvis kommer nu åsikter om att man måste får tycka olika osv. vilket är korrekt, men vad är egentligen syftet, målet, med att kritisera MFN, styrelsearbete eller enskildas insatser på ett sånt här forum?
                  I vilken tidning är man lika intresserad av samtligt innehåll??? Och hur många blir sugna på att bidra med eget material när allt diskuteras under lupp? (Har t.ex de ”frekventa kritikerna” gjort det?)

                  Resultatet blir sannolikt att ”de kritiserade”, mestadels ideellt arbetande, personerna till slut ger upp och skiter i att lägga ner jobb till förmån för andra. Troligtvis är det många fler som faktiskt uppskattar det de gör men tyvärr hörs uppskattning mycket mer sällan än (okonstruktiv) kritik. Särskilt på forum.

                  I och med förra årets stora jobb med nya godkännanden av våra modellflygfält så upplevde jag själv i debatten att många, kanske de flesta, klubbar i Sverige har liknande utmaningar.
                  Svårt att rekrytera, stigande medelålder, tajt ekonomi och hårdare krav från myndigheter etc. Och detta ska hanteras av en styrelse där färre och färre är intresserade av att engagera sig…

                  Att radiostyrd modellhobby ska behöva innehålla så mycket negativitet är för mig en gåta. En hobby engagerar man sig väl i av positiva anledningar?

                  Detta är ju bara en personlig åsikt och får säkerligen synpunkter och kritik därefter. Det är helt okej.
                  Har på grund av allt ”tjafs” i princip slutat besöka SMF och RcFlyg. Det suger så mycket energi att läsa alla klagomål och påhopp…
                  Om man tänkte lite mer på ”helheten”, försöker sätta sig in i andra personers situation (t.ex. moderatorer, redaktör) och försöker bidra till en positiv helhet som inte avskräcker nyfikna ”nybörjare” så kanske detta kan bli enande istället för polariserande…

                  Lyfter på hatten för de som engagerar sig och gör sitt bästa för alla oss i modellflyg-Sverige! Stort TACK!

                  Dennis Aregarn
                  Arvika Modellflygklubb
                  Senast redigerad av Denar76 ; 2019-03-03, 12:19 .

                  Kommentar


                  • #11
                    Dennis,tack för de orden,uppskattas! I övrigt,Patrick,kalla mig polis? Anledningen till att jag inte tänker tolerera MFN debatter m.m är simpel,det finns de som inte klarar av att hålla en god ton i dessa. I övrigt har du rätt;hatten av för Gasman,han har gjort ett fantastiskt jobb,men man kan säga detta utan att påpeka vad som hände/inte hände innan eller hur?
                    Som Gasman skriver som kommentar,Bengt har lagt ner mycket jobb på detta i det tysta.
                    Det är bara att gå till den äldre versionen av SMF,titta under "off topic" behöver jag säga mer? på slutet så är det så illa det kan bli,varför ska vi importera det hit?
                    RCFF är numera ett forum för flygare och byggare,vi har sluppit ifrån div infekterade debatter länge nu genom att hålla en hyfsat rak linje,tänker jag göra här med.
                    För er som gillar dessa evighetsmaskiner med tjafs så finns det två alternativ: Skicka PM till varandra eller håll till någon annan stans.
                    Jag är som jag tidigare skrivit,forumläsare,mest engelskspråkiga samt lite tyska så långt mina språkkunskaper räcker.. Där existerar inte denna typ av "tjafs" och det är denna väg det här forumet ska gå.
                    Forum för oss som gillar modellflyg. Som med text o bild ska inspirera andra flygare,vara en frågespalt när det är något man vill veta,hitta lösningar på problem med flygetyget m.m.
                    Där ingår även en frisk debatt om hur vi ska locka in nya i hobbyn men det finns så många exempel på att inte ens det klarar en del forumdebattörer av på gamla SMF så
                    där får vi se om det funkar här,annars så får man "moderera",bästa sättet att göra detta är oftast att ha tråden som har spårat ur kvar "låst" så att andra som läser den kan dra sina slutsatser
                    och komma till en förståelse om hur det ska fungera (har skrivit detta tidigare).
                    Dennis,får man komma till Arvika i år? Gullan o jag ser fram emot det meetinget!!
                    Senast redigerad av Bokis ; 2019-03-03, 13:14 .
                    MVH
                    //Bokis

                    Kommentar


                    • #12
                      Bokis, du och Gullan och alla andra intresserade är varmt välkomna till Arvika 1:a helgen i Augusti!
                      Vi fick ju ställa in i fjol, pga av extrem brandrisk (och flera skogsbränder) i området men satsar stenhårt på comeback i år...

                      För att hålla ämnet lite så kommer ju bland åsikter om meetings, som Gränsträffen.
                      Dock har den feedback som kommit oss tillhanda varit saklig och ofta via pm, vilket uppskattas. T.ex. hör vi att man drar sig för att komma för det är massa norska piloter med svindyra jetkärror. Det är ju till viss del sant men vi är väldigt måna om att vara öppna för alla och jag vill påstå att stämningen alltid är god och kamratlig...
                      Det vore jättekul om vi kunde se ännu fler svenska piloter i luftrummet i sommar!

                      Mvh Dennis

                      Kommentar


                      • #13
                        Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
                        Glöm inte bort Bengt Lindgren som har gjort huvuddelen av att få vBulletin att se ut som gamla forumet och som fortfarande jobbar med detta i det tysta.
                        Vi glömmer inte bort Bengt Lindgren och alla andra både inom SMFF styrelse och utanför denna, som jobbar hemligt i det tysta. Men det är betydligt lättare att se vad du gör för att du berättar och hjälper till rätta när det är nytt och svårt.
                        Och Poliser behövs. Jag är inte mycket förtjust i alla ordningsvakter som måste finnas överallt och ta det jobb som förr i tiden sköttes av poliser som var välkända av de flesta i samhället.
                        Men fortfarande så undrar jag varför man inte får diskutera tidningsinnehåll. RCM&E har ett mycket stort forum i princip enbart för tidningens artiklar.
                        Frågan är vilka andra ämnen som inte ska få diskuteras : HobbyKing, Banggood, Wish med flera som konkurrerar med svenska handlare. FliteTest som är löjliga?

                        www.modellflygnytt.se/mv.html

                        Kommentar


                        • #14
                          På gamla forumet dör det alltid upp en tråd när ett nytt nummer av MFN kom ut där folk gillade eller gnällde på SMFF och så måste det få vara.
                          Skall detta forum nu bli som ett slags PK SMFF forum där någon tar bor inlägg eller stänger av användare när något inte passar SMFF eller den som företräder SMFF då blir det inget annat än en kanal för SMFF info istället för den usla hemsidan de hade i många år innan Gasman försökte få ordning på det.
                          /Petrik
                          Eskilstuna Flygklubb Modellflygsektionen
                          ESU deltagare och ESU administratör
                          https://www.autopartner.se/

                          Kommentar


                          • #15
                            Kan man inte jämka något alls utan det är tvärstopp eller fullt ös? Förstår hur Bokis tänker men kan inte riktigt hålla med om att vissa saker inte ska vara OK att diskutera. På Rcflyg.se finns en väldans massa undermenyer så varför inte ha en egen forumdel där man kan diskutera publikationer oavsett om det är Modellvänner eller Rcme eller modellflygnytt etc etc? Sen får man se till att den diskussionen hålls där o ingen annanstans. Vill man läsa där så läser man, o vill man inte läsa där så låter man bli. Rätt enkelt tycker jag som inte läser i någon av alla multikopterforum på rcflyg.se för de intresserar mig inte. Måste gå o göra något liknande här istället för o bara säga tvärNEJ!
                            Det mesta gnällandet på modellflygnytt stod ju ändå en o samma för o han har jag inte sett till här än...
                            Riktiga motorer ryker utan att det luktar bränd elektronik!
                            Står man med en låda på magen säljer man korv.

                            Kommentar

                            Arbetar...
                            X