Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur allt började......

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur allt började......

    När jag hittade den här bilden, förstod jag hur klunktanken kom till......


    Klicka på bilden för större version

Namn:		Tweer Monoplane.jpg
Visningar:	432
Storlek:		154,1 KB
ID:		17941
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Jaaa, antingen hade man en sorts clunktank.....men ett par stadiga orädda grabbar som kunde skyffla kol som bara den dög ju också. Uppfinnaren Hiram Maxim byggde under andra halvan av 1800-talet en ångdriven monstermaskin (vikt c:a 4 ton, spv 30-40 m) som var fjättrad till någon rälsanordning. Syftet var att studera aerodynamik- men under ordnade former. Hiram gav visst upp efter första försöket, fanskapet flög ju. Så kunde man ju inte ha det. Kolskyfflarna blev nog rädda båda två. Två ångmaskiner för monstret, alltså två eldare också. Plus pilot.....

    Kommentar


    • #3
      Ja, Hiram Maxim's maskin var sannerligen monstruös på flera sätt...

      När vi nu är inne på ångkraft, får man väl lyfta fram vår egen Carl Richard Nyberg, som var uppfinnare och fabrikör, och väl insatt i ångkraftens mysterier, och han fabricerade också sina egenkonstruerade blåslampor och fotogenkök ('"Svea-Köket" t.ex.).
      Men Herr Nyberg gav sig också in på aerodynamikens område, och konstruerade några ångdrivna flygmaskiner, som båda kallades "Flugan".
      En mycket lätt, 10 HK ångmaskin var drivkällan, eldad med ett flertal blåslampor. Trycket var säkert ruskigt högt...!
      Herr Nybergs "flugor" var inte "friflygande", utan kördes tjudrade med en lina, "round-the-pole". Ibland på en egensnickrad rundbana, och ibland på isen.
      När man ser dessa maskiner, kan man med nutida ögon ha synpunkter på konstruktionen. Propellrarna t.ex. ser ju inte så effektiva ut, och var hamnar tyngdpunkten...?
      Men dessa apparater lär i alla fall ha gjort några enstaka ystra skutt....


      Klicka på bilden för större version  Namn:		Flugan 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		78,1 KB ID:		17973

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Flugan 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		237,2 KB ID:		17974

      .
      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2022-02-14, 19:48 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Det är väl som jag vanligen brukar hävda........"Det var bättre förr". Även för oss som sysslade med modellflyg. Bättre byggsatskartonger, bättre balsaträ, bättre pianotråd, bättre hobbyaffärer, t.o.m bättre väder under sommarkvällarna. I alla fall i Umeå. Ganska vanligt med helt vindstilla väder.
        Senast redigerad av reparatörn ; 2022-02-17, 11:02 . Anledning: Korrigering/tillägg

        Kommentar


        • #5
          Nåja, "bättre förr" är nog inte riktigt nåt jag skriver under på inte ens inom vår hobby. Det mesta är tvärtom "bättre nu" - inte minst de flesta nya kärror jämfört med det vi flög på t ex 70-talet.
          Roger

          Kommentar


          • #6
            jag håller väl inte riktigt med här. Balsaträbyggena från 1960 och framåt var ömtåliga, ja. Men dagens asiatiska fuskbyggen är ju bedrövliga. Tål ingenting, och är ofta svåra (kanske omöjliga) att fixa till efter lite(?) markkänning av det mer påtagliga slaget. Det är i alla fall min erfarenhet. Men vad vet jag, kanske jag inte har testat tillräckligt många av dessa skapelser.

            Kommentar


            • #7
              Jag avser alla nyare kärror - inte specifikt- balsabyggsatser som jag tror har en väldigt liten del av marknaden. Och tar man flygegenskaperna på många moderna, eldrivna EPO-kärror så är de oftast vida överlägsna de metanol-kärror i balsa som vi flög på 70-talet. För att inte tala om moderna ARF-kärror i balsa - typ Extreme Flights kärror.
              Roger

              Kommentar


              • #8
                Ja, vi får nog bara inse att begreppet "modellflyg" har många ansikten.
                Om man betraktar byggande, trimmande, och umgänge med förbränningsmotorer, som "hinder" som skall undanröjas för att nå fram till det väsentliga, dvs flygandet....ja då har ju utvecklingen gjort framsteg, eftersom man idag kan köpa sig förbi alla dessa "svårigheter"...
                All respekt för detta...! Även på den "gamla goda" tiden fanns modellflygare som helst slapp ta sig igenom snårskogen av slöjdande, funderingar kring aerodynamiska mysterier...och så den där fördömda motorn som alltid tjurade....
                För den som "bara" ville flyga var utgångsläget mycket tuffare på den tiden. Nu har den situationen vänt.
                Troligen är detta räddningen för många klubbar, som annars inte skulle ha någon återväxt alls...

                Men så har vi ju den kategori som gillar att bygga och klura, och som t.o.m. uppskattar att stundom umgås med motorer...
                Det är ju lätt att kalla den gruppen "gammalmodig", men det håller jag inte med om. Att vi börjar bli gamla (!) kan jag hålla med om, men gammalmodiga..?...nix...!
                Skillnaden ligger snarare i att denna (åldrande) generation av modellflygare från början upptäckt fler dimensioner i hobbyn än enbart flygande, och som har väldigt kul, ända från det ögonblick ritningen breds ut på köksgolvet, material anskaffas, och vidare genom de olika utmaningar som följer.
                Och som inte vill gå miste om detta nöje, för allt i världen..!.
                Ur det perspektivet är det inte så lätt att betrakta de nya "köpemodellerna" som ett "framsteg".

                Men även om synsätt och preferenser skiljer sig åt, delar vi ju i grunden samma hobby, så jag ser inga konflikter i detta.



                Och jag instämmer förstås med Douglas: Visst var det alltid vindstilla förr...




                . Klicka på bilden för större version

Namn:		Modellflyve-Nyt 3-85.jpg
Visningar:	379
Storlek:		205,5 KB
ID:		18001

                .

                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #9
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		274298270_2954114534806361_6672438809250279124_n.jpg
Visningar:	214
Storlek:		120,1 KB
ID:		18031
                  It's Not Just Good, It's Good Enough !

                  Kommentar


                  • #10
                    Klicka på bilden för större version

Namn:		flyg.jpg
Visningar:	218
Storlek:		182,3 KB
ID:		18033
                    It's Not Just Good, It's Good Enough !

                    Kommentar


                    • #11
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Visad frflygforum (3).jpg
Visningar:	221
Storlek:		236,2 KB
ID:		18035
                      It's Not Just Good, It's Good Enough !

                      Kommentar


                      • #12
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		Visad frflygforum (4).jpg
Visningar:	216
Storlek:		61,8 KB
ID:		18037
                        It's Not Just Good, It's Good Enough !

                        Kommentar


                        • #13
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Visad frflygforum   (5).jpg
Visningar:	216
Storlek:		156,7 KB
ID:		18039
                          It's Not Just Good, It's Good Enough !

                          Kommentar


                          • #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn:		Visad frflygforum   (6).jpg
Visningar:	217
Storlek:		234,4 KB
ID:		18043
                            Senast redigerad av Henry Cow ; 2022-02-23, 15:22 .
                            It's Not Just Good, It's Good Enough !

                            Kommentar


                            • #15
                              Av Henry's fotografier kan vi nog dra slutsatsen att "the sky was the limit" för de tidigare uppfinnarna (och kanske även (eller oftast)) för de rent dödsföraktande piloterna. Och ihärdiga var de ibland. Min personliga hjälte är spanjoren(?) som gav sig attan på att hans bil- ombyggd till en sorts helikopter- SKULLE flyga. Nu gjorde den väl inte det, men det var ett MYCKET bra försök. Ett bra test av bilens fjädring också.

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X