Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

En fråga till de motorkunniga

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • En fråga till de motorkunniga

    Här om dagen gav Youtube ett förslag till mig som både har roat och förbryllat mig:



    Förutom att det fascinerar med hastigheten väckte ordet "steam" i titeln mitt intresse - det där låter inte som en ångmaskin. Nåväl, efter att jag tittat på den videon gav Youtube mig fler förslag på liknande filmer där flera av filmerna hade orden "flash steam turbine" i titeln eller beskrivningen. Lite mer surfande fick fram dessa länkar:

    https://www.onthewire.co.uk/flash.htm

    http://steamcar.net/hydroplane.html

    Jag tror att jag förstår (åtminstone översiktligt) hur de fungerar, men om någon läsare kan förklara utförligt är jag mycket tacksam. En av sakerna jag absolut inte förstår är det "knattrande" ljudet - låter en högvarvig kolvångmaskin så, eller är det något av hjälpsystemen till en turbin som hörs?

    I vilket fall som helst verkar "flash steam"-maskiner av olika slag vara väldigt spännade liten avkrok av modellhobbyn. Inget jag någonsin kommer pyssla med, men fascinerande att se maskinerna!

  • #2
    Det ser ut som en pulsjetmotor som jobbar antingen med backventil eller teslaventil. (backventil som fungerar genom att strömningsriktningen ger olika motstånd.)
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Jetmotor
    Systemet bygger på resonans, det smäller, gasen strömmar ut med hög hastighet och av farten (i ett längre rör) drar den med sig ny luft genom backventilen samtidigt som man tillsätter mer bränsle som tar fyr och så upprepar processen sig.

    Kommentar


    • #3
      Möjligen nåt pulsjet liknande, men denna motor är ju en ångmotor.. Finns en bild i länken, där det ser ut att sitta en rova som ångan leds till .
      http://steamcar.net/hydroplane/hydro-5.jpg

      Hur som, så är det lite häftigt, men tydligen rätt jobbigt och svårt att få det att gå som det skall. =)

      Kommentar


      • #4
        Jag hade för mig (!) att "flash steam" är ett samlingsbegrepp för ångkraft, där vattnet utsätts för en så häftig värmepåverkan att det förångas på ett explosionsartat sätt.....men jag kan ha fel på den punkten...

        Men, ångkraft skall man inte förakta....se här:





        ..
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Det ser ut som en lite mera avancerad version av en "pop-pop-båt"...

          Kommentar


          • #6
            Ja, "pop-pop-båtarna" torde väl kunna räknas som "flash steam", om än i en primitiv form....!

            Daryl Foster i Canada har dock tagit "pop-pop"-tekniken till oanade höjder....se här:



            Och här:






            .

            .
            Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2020-10-25, 20:53 .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • mcregor
              mcregor Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Sicket rörmokeri - imponerande !
              Roger

          • #7
            AAAHHH......de gamla popopbåtarna. Vilka roliga grejer det var. Men det heter ju att litet roar små barn. I mitt fall var jag mer fundersam över hur de egentligen fungerade, för ett stort mysterium var det. Då i alla fall.

            Kommentar


            • #8
              Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
              I mitt fall var jag mer fundersam över hur de egentligen fungerade, för ett stort mysterium var det. Då i alla fall.
              Hej Douglas...!....long time no see....!

              Ja, i vår eminenta modellflygklubb har vi dryftat detta mysterium.....hur funkar egentligen dessa båtar...?
              Vi kom dock fram till ett ovetenskapligt men pedagogiskt sätt att förklara själva grundtekniken:

              1. Håll ett brinnande ljus ca 15 cm från munnen. Forma munnen och blås en riktad luftstråle....och ljuset slocknar lätt.

              2. Samma tända ljus....men försök nu att släcka ljuset genom att suga. Nix, det gick inte så bra, eftersom luftstrålen inte var riktad. Nu hämtade munnen sin luft från alla möjliga perifera riktningar....utom just där ljuslågan befann sig...

              Således: Den expanderande ångan i den heta delen av röret trycker ut vattnet med en riktad stråle, men den kommande motreaktionen suger in nytt vatten från sidorna.......med resultatet att båten skjuts framåt.
              Inte särskilt effektivt, men farkosten kommer att röra sig framåt.

              De pop pop-båtar som såldes och säljs som leksaker har oftast ett litet membran som hjälper processen på traven en aning (och skapar det speciella ljudet), men det fungerar också helt ok med en vanlig rörslinga, om än med litet slöare och tystare resultat....
              Och, i samtliga fall får det förstås inte komma in luft i systemet, för då stannar alltsammans....


              Här är en "basic" pop pop-motor, utan membran.....
              Klicka på bilden för större version

Namn:		Put put basic.jpg
Visningar:	420
Storlek:		30,5 KB
ID:		13047




              .
              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #9
                Bosse,

                Har inte kunnat logga in på forumet så värst ofta på sistone. Min komputadåår har nått den höga åldern av nästan fem år, och webläsaren duger tydligen inte så bra just nu. Så det får bli sporadiska besök tills en ny laptop inhandlats. Men- angående min mystiska popopbåt som jag ägde i min ungdom......jodå, jag kom fram till att den centrala delen ("pannan") måste ha haft någon inbyggd ventil, men jag kunde bara inte räkna ut var den fanns. Det är också som Du säger att "pannan" behövde vara helt vattenfylld, annars gick det inte. Men roligt var det, det kommer jag ihåg.

                Kommentar


                • #10
                  Douglas,

                  Som ung slyngel ägde även jag en pop-pop-båt, som om jag minns rätt var inhandlad från Clas Ohlson & Co.
                  Jo, den blev föremål för liknande grubblerier som dina....och jag har för mig att den gick till De Sälla Jaktmarkerna genom ett "torrkok" som fick någon lödning vid "pannan" att ge sig....
                  Sedan tog det ungefär en "mansålder" innan jag till fullo förstod dess funktion.....

                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • reparatörn
                    reparatörn Kommenterade
                    Redigering av en kommentar
                    Bosse,

                    Jag var nog lika trögtänkt som Du. Begrep inte heller (då) hur drivkraften uppstod, bara att ånga "på något sätt" hade med det att göra. "Eldstaden" var en sorts metallskål under "pannan" som rymde en s.k. meta-tablett. När det var slut på dessa kom jag på att korta stumpar av ljus fungerade lika bra. Eller nästan lika bra. Var det blåsigt utomhus hände det titt som tätt att ljusen slocknade. Nemas problemas, bara att göra nya försök. Var nog både dum och envis i den åldern, men hade roligt ändå.
                Arbetar...
                X