Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Crop Circles i Kungsbacka

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Crop Circles i Kungsbacka

    Det här kände jag mig tvungen att dela.......vad sägs om den här finurliga lösningen....?
    En av klubbkompisarna kom på ett kul sätt att underhålla gräset kring fältets lincirkel:
    Se här:
    https://vimeo.com/449202482

    ...så där lagom vintage...

  • #2
    så gjorde vi för 15 år sen men skitbra

    Kommentar


    • #3
      Kul idé, med en nästan spöklik känsla. Men, för att tala drakspråk, anordningen verkar ju sakna ett betsel (stabiliserande “linförgrening” mellan långa linan och gräsklipparen). Oväntat att den är stabil ändå. Personligen har jag hurtigt gått åt motsatt håll detta år och införskaffat en handdriven gräsklippare och lie.

      Kommentar


      • #4
        Jag håller med, det ser faktiskt litet spöklikt ut....jag tror att filmen förstärkte den känslan ytterligare..... Ja, den blev som du nämner, oväntat stabil, men det krävdes en del trial-and-error för att hitta rätt fästpunkt. Och vad som inte riktigt framgår av filmen är att den faktiskt är försedd med ett litet "betsel" i form av en liten Y-förbindelse alldeles intill klipparen.
        Men, modellflygare, och drakflygare också för den delen, har ju i alla fall en viss hum om mysterierna med tryckcentrum, tyngdpunkt osv osv....
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Gjorde på liknande sätt när vi anlade vårt då nya fält runt 1980 - och det i marken ingjutna "centrumröret" finns fortfarande kvar men sen lång tid tillbaka klipper vi fältet på konventionellt sätt. Men initialt gjorde vi på samma sätt som ovan...
          Roger

          Kommentar


          • #6
            Utveckling

            Vår "klippmästare" jobbar vidare mot perfektion.......anslutningspunkten har nu flyttats till en position strax bakom framhjulen (drivhjulen), och ingen Y-förgrening alls, vilket gjorde det hela ännu stabilare.


            Nu är den riktigt bra trimmad, för atora och små cirklar......
            Klicka på bilden för större version

Namn:		Klipp 1.jpg
Visningar:	337
Storlek:		1,12 MB
ID:		12105


            Och här en stämningsfull bild på våra "crop circles"........
            Klicka på bilden för större version

Namn:		Klipp 2.jpg
Visningar:	308
Storlek:		1,33 MB
ID:		12106

            .
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Mycket finurlig lösning !!

              Kommentar


              • #8
                Linfly... klippare!

                Kommentar


                • #9
                  Det är nog många klubbar som har provat den typen av klippning.

                  Jag har för mig att vi passerade ett fält på väg till Danmarksfärjan - kan det ha varit en klubb i Varberg?
                  De måste nog ha kompletteringsklippt lite.
                  Klicka på bilden för större version

Namn:		imgD.jpg
Visningar:	137
Storlek:		67,9 KB
ID:		12193

                  Där var det två cirklar som över lappade varandra så att det blev en lång bana.
                  På filmen såg det ut som att klipparen klippte lite smalt - en något större rulle i mitten hade kanske minskat klipptiden.
                  www.modellflygnytt.se/mv.html

                  Kommentar


                  • #10
                    Ursprungligen postat av pgerts Visa inlägg
                    På filmen såg det ut som att klipparen klippte lite smalt - en något större rulle i mitten hade kanske minskat klipptiden.
                    Ja, systemet fintrimmades efterhand.
                    På fotot i #6 är klippbredden ställd på drygt 40 cm, och det blev en lagom överlappning.....



                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X