Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vespus

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Vespus

    För mig handlade de tidiga årens linflygande mest om fart, spänning och mixtrande med motorer.
    Enbart kampen för att förhindra markkontakt under en hel tank, fyllde förmodligen mitt dopaminbehov med råge...
    Summa summarum: Även om jag hade väldigt kul blev jag aldrig något riktigt linflygaress...det måste sägas...!

    En linkärra som betydde mycket för mig under den tiden var Vespus.
    En synnerligen "basic" konstruktion, och byggsatsen var billig och lättillgänglig.



    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-00.jpg
Visningar:	1488
Storlek:		96,1 KB
ID:		868


    Efter att ha konstaterat att jag fortfarande kan hålla balansen i cirkelns mitt, har jag nu startat ett nytt Vespusprojekt...eller rättare sagt återstartat, eftersom bygget låg påbörjat en tid innan jag åter tog mig i kragen.

    Vespus har funnits i flera versioner, och jag vill gärna tro att "min" Vespus, dvs den version som fanns ungefär 1950-60, är den "första" versionen, men om någon nu hävdar att det fanns en ännu tidigare Vespus är jag beredd att lyssna och lära.

    Eftersom sådana här byggsatser levererades med färdigsågade delar, saknas oftast en riktig fullskalaritning, och Vespus är inget undantag, så vägen fram till en användbar dokumentation blev litet krokig:

    1. Jag fick tag på en gammal byggbeskrivning. En bra början.
    2. Sedan fick jag låna "resterna" av en byggsats av en samlare.
    3. Jag fick också tag på "spillrorna" av en gammal Vespus...det mesta av den vill säga...
    Med stöd av denna info, kunde jag nu mäta upp och malla av bitarna och skapa en "riktig" ritning till den ursprungliga Vespusen.

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-01.jpg
Visningar:	1443
Storlek:		228,9 KB
ID:		869



    Material införskaffades
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-02.JPG
Visningar:	1611
Storlek:		504,7 KB
ID:		870



    Sedan fick jag användning för en av mina favorithjälpmedel, 3M Spray Mount-lim




    Jag kopierade bitar av ritningen, klippte ut lämpliga partier, och Spraymountlimmet applicerades.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-04.JPG
Visningar:	1554
Storlek:		324,2 KB
ID:		872



    Max 5 bilder tillåts, så fortsättning följer nästa inlägg.
    Bifogade filer
    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Den limbehandlade mallen fästs på balsaflaket.
    Spraymountlimmet fäster "lagom" hårt, så det går fint att dra bort senare.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-05.JPG
Visningar:	1327
Storlek:		445,7 KB
ID:		874


    Så sågas det.....
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-06.JPG
Visningar:	1461
Storlek:		651,2 KB
ID:		875


    ..och slipas ner till linjen, så noggrant som möjligt.
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-07.JPG
Visningar:	1306
Storlek:		703,9 KB
ID:		876


    Och till slut har man en "byggsats"
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-08.JPG
Visningar:	1305
Storlek:		765,7 KB
ID:		877


    De här verktygen är oumbärliga till vad som sedan följer......
    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-09.JPG
Visningar:	1289
Storlek:		528,4 KB
ID:		878


    Fortsättning följer nästa inlägg
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Tillyxning av vingprofilen:
      Tejpen är till för att markera profilens tjockaste del, så att man får en "förvarning" innan man råkar ta bort för mycket material.
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-12.JPG
Visningar:	1319
Storlek:		576,3 KB
ID:		880


      Så blir det till att hyvla och slipa....
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-10.JPG
Visningar:	1282
Storlek:		1,01 MB
ID:		881


      Sådana här konkava "slipklossar" underlättar det avslutande "finliret".
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-11.JPG
Visningar:	1458
Storlek:		410,1 KB
ID:		882



      Börjar likna någonting.....
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-13.JPG
Visningar:	1275
Storlek:		84,7 KB
ID:		883
      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-14.JPG
Visningar:	1274
Storlek:		457,3 KB
ID:		884


      Fortsättning följer
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Paketet med kontrollstänger är tillbockat och lött
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-16.JPG
Visningar:	1309
Storlek:		219,4 KB
ID:		887


        Vinge och stabbe har nu fått sitt "skinn" av japanpapper, som är fastdopat, och kommer att dopas fler gånger så småningom.
        Ett sådant här "skinn" gör balsan MYCKET starkare.....
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-15.JPG
Visningar:	1255
Storlek:		318,3 KB
ID:		888
        "Vespus" har printats direkt på japanpappret med bläckstråleskrivare.
        Den "bruna pricken" på vänster vinghalva är rn hårdträförstärkning för roderokets bult.


        Fortsättning följer
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #5
          Detta med sydda rodergångjärn har jag inte praktiserat sedan "barnsben", och då blev resultatet INTE lyckat, antagligen pga otålighet, och för att jag underskattade kraven på (relativ) noggrannhet.
          Men nu testar jag igen....

          Vad jag skulle ha gjort då, men gör nu: En stabil jigg som håller stabbe och roder ordentligt fixerade under hela jobbet.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-18.jpg
Visningar:	1282
Storlek:		438,8 KB
ID:		890
          Dessutom: De rutade arken, noggrant fixerade, innebär att att varje nålstick kommer på RÄTT ställe,


          Nu är det påbörjat. Jobbet är här halvgjort på ena stabbhalvan.
          Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-19.jpg
Visningar:	1268
Storlek:		803,5 KB
ID:		891
          Jag hittade en "lagom" tjock, och MYCKET stark polyestertråd, som borde hålla måttet.......



          Så här blev det. Och rodret är både lättgående och alldeles glappfritt...!
          Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-20.jpg
Visningar:	1265
Storlek:		487,7 KB
ID:		892
          Och det var kul.....det här är nog inte mitt sista sydda gångjärn.....



          Nu pausar jag ett tag, och samlar energi till nya äventyr......
          ...så där lagom vintage...

          Kommentar


          • Gasman
            Gasman Kommenterade
            Redigering av en kommentar
            Hade du inte kunnat hitta en tråd med mer passande kulör? =)

        • #6
          Glöm nu inte skidor så att vi kan få se lite flygfilm innan det blir grönt
          www.modellflygnytt.se/mv.html

          Kommentar


          • #7
            Glöm nu inte skidor så att vi kan få se lite flygfilm innan det blir grönt
            "Mellan hägg och syrén" är mitt bud......men vem vet...?
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #8
              Uj uj uj vilket häftigt projekt. Och vilken klassiker sedan!! Jag minns Vespus, byggde den aldrig själv, men har nog sett den i verkliga livet. Liksom Snurren, Thunderbird och givetvis Biet/Getingen.

              Vet någon av er om det var Snurren som hade en "ihålig" vinge? Dvs, den var urholkad redan i byggsatskartongen.

              Kommentar


              • #9
                Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                Vet någon av er om det var Snurren som hade en "ihålig" vinge?
                Jo, såvitt jag minns var det Snurren som hade den ihåliga vingen.
                Jag tycker mig också minnas en katalogbild där man stolt visade upp vingen i genomskärning.

                För mig blev det ingen Snurren pga att jag inte hade någon tillräckligt stor motor....och motorer kostade en hel del för en skolgrabb på den tiden, så jag fick snällt hålla till godo med min "enånhalva", vilket inte var fy skam.....Vespusen gick som ett spjut med min Webra Record.....

                Min absoluta linflygardebut skedde med en "Biet", bestyckad med en McCoy .049 "nollåtta", precis den combo som visades i Truedssons katalog.
                Långa slaka nylonlinor och en....ööh..."lugn" motor, kan kortfattat beskriva den upplevelsen, men för en nybörjare var det alldeles tillräckligt spännande....

                Så gissa om Webra Recorden och Vespusen blev ett lyft med den erfarenheten i ryggen.....rena monstret...


                Biet med McCoy .049,

                Klicka på bilden för större version

Namn:		Biet.jpg
Visningar:	1281
Storlek:		64,9 KB
ID:		936
                Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-02-10, 12:27 .
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #10
                  Bosse,

                  Jag hade samma problem som Du. Skolgrabb med korta armar och djupa fickor, dessutom hade jag fullt sjå med att hantera min 1,5 cc Taifun Hurrikan. En rolig liten motor, utom när den gick i revers förstås. Och det gjorde den ofta och gärna.

                  Men när det gäller Snurren...vet Du hur man bar sig åt vid tillverkningen? Jag är säker på att man hade något smart sätt att fräsa ur vinghalvorna, men har inte den blekaste hur det gick till.

                  Kommentar


                  • #11
                    Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                    Men när det gäller Snurren...vet Du hur man bar sig åt vid tillverkningen? Jag är säker på att man hade något smart sätt att fräsa ur vinghalvorna, men har inte den blekaste hur det gick till.
                    Jag har inte heller den blekaste aning, men som du säger, hade man säkert hittat någon listig metod att fräsa ur halvorna.
                    Något egentillverkat fräsverktyg kanske...?...balsabearbetning kräver ju knappast några högvärdiga verktygsmaterial...
                    Kanske någon därute i cyberrymden vet hur det här gick till...?

                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #12
                      Bosse,

                      Så även Du har erfarenheter av Biet? Jag byggde den också, och har kvar den än. Inte för att jag inte ville testa den, utan för att motorn (en Heron på1 cc) stals under ett besök hos en hobbyaffär i Göteborg. Smågrabbarna (två st) fick med sig motorn, men inte bränsletanken som skruvades fast i bakstycket. Fanns "tjyvutt" folk i Götet redan då. Bränsletanken har jag ännu kvar f.ö. Slänger inte gärna bort "skräp". Den KAN ju behövas senare.

                      Biet med "fjongiga" nylonlinor och en lite "trött" McCoy .049 var nog en upplevelse i sig det också, men det kanske var en sådan som byggde karaktär? Inte helt fel i så fall.

                      Kommentar


                      • #13
                        Ursprungligen postat av reparatörn Visa inlägg
                        Biet med "fjongiga" nylonlinor och en lite "trött" McCoy .049 var nog en upplevelse i sig det också, men det kanske var en sådan som byggde karaktär?
                        Jojo.....jag minns hur jag spolade nylonlinan från min spinnrulle, en "Record 1500" (som jag för övrigt har kvar).
                        Nu fick fiskafänget stå tillbaka för viktigare saker....
                        Det enkla linkontrollhandtaget som ingick i byggsatsen fick duga.

                        Jag minns också att Biet målades i gult och med grön dekor (på frihand ).
                        På den tiden fanns det dope i olika färger, och fabrikatet kan ha varit Testors.
                        Den gula stod bra pall mot metanolen, medan den gröna tyvärr "gav med sig" en aning för soppan......

                        Nu krävde McCoyen ett ringledningsbatteri till glödstiftet, och det fick inte vara alltför "bedagat" om det skulle bli någon flygning, och detta innebar en irriterande kostnad för en grabb som ju helst velat använda den pengen till t.ex. en biomatiné....."Fången på Zenda", Zorro, eller något sådant.....
                        Ganska tidigt började jag iaktta andra modellflygares till synes enkla liv med dieselmotorer.....

                        Men med den här utrustningen hade jag mycket kul, och även om vägen kantades av allehanda reparationer blev trots allt de första lärospånen gjorda...



                        Det "medskickade" handtaget, i Biet-byggsatsen.
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		Biet handtag.jpg
Visningar:	1389
Storlek:		23,6 KB
ID:		954



                        Nästa epok blev dieseldriven med en Webra Record 1,5 cc (vilket lyft det innebar..), kärrorna blev Vespus, Getingen m.fl. och t.o.m. en Stunty (fast någon egentlig "stuntare" blev jag nog aldrig...).
                        Och Biets lilla trähandtag byttes mot ett Semo-handtag i gjuten aluminium....
                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • #14
                          Vespusbygget - ett litet tillägg

                          Sticker emellan med några detaljer:

                          Noterat: Stygnen på stabbens undersida fick ett något annorlunda mönster.
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-21.jpg
Visningar:	1201
Storlek:		419,4 KB
ID:		958

                          Höger vingspets: Under "rektangeln" ligger en liten bit bly försänkt, för att underlätta linornas sträckning.
                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-15b.JPG
Visningar:	1202
Storlek:		646,4 KB
ID:		959

                          ...så där lagom vintage...

                          Kommentar


                          • #15

                            #5.1

                            Gasman Kommenterad
                            19-02-10, 18:26

                            Hade du inte kunnat hitta en tråd med mer passande kulör? =)
                            Vänta bara tills jag blir mer varm i kläderna......då kanske ni får se avancerade broderier i fyrfärg....en bayeuxtapet på ett strip aileron t.ex. .
                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • Gasman
                              Gasman Kommenterade
                              Redigering av en kommentar
                              Knypplade gångjärn kanske?
                          Arbetar...
                          X