För mig handlade de tidiga årens linflygande mest om fart, spänning och mixtrande med motorer.
Enbart kampen för att förhindra markkontakt under en hel tank, fyllde förmodligen mitt dopaminbehov med råge...
Summa summarum: Även om jag hade väldigt kul blev jag aldrig något riktigt linflygaress...det måste sägas...!
En linkärra som betydde mycket för mig under den tiden var Vespus.
En synnerligen "basic" konstruktion, och byggsatsen var billig och lättillgänglig.
Efter att ha konstaterat att jag fortfarande kan hålla balansen i cirkelns mitt, har jag nu startat ett nytt Vespusprojekt...eller rättare sagt återstartat, eftersom bygget låg påbörjat en tid innan jag åter tog mig i kragen.
Vespus har funnits i flera versioner, och jag vill gärna tro att "min" Vespus, dvs den version som fanns ungefär 1950-60, är den "första" versionen, men om någon nu hävdar att det fanns en ännu tidigare Vespus är jag beredd att lyssna och lära.
Eftersom sådana här byggsatser levererades med färdigsågade delar, saknas oftast en riktig fullskalaritning, och Vespus är inget undantag, så vägen fram till en användbar dokumentation blev litet krokig:
1. Jag fick tag på en gammal byggbeskrivning. En bra början.
2. Sedan fick jag låna "resterna" av en byggsats av en samlare.
3. Jag fick också tag på "spillrorna" av en gammal Vespus...det mesta av den vill säga...
Med stöd av denna info, kunde jag nu mäta upp och malla av bitarna och skapa en "riktig" ritning till den ursprungliga Vespusen.
Material införskaffades
Sedan fick jag användning för en av mina favorithjälpmedel, 3M Spray Mount-lim
Jag kopierade bitar av ritningen, klippte ut lämpliga partier, och Spraymountlimmet applicerades.
Max 5 bilder tillåts, så fortsättning följer nästa inlägg.
Enbart kampen för att förhindra markkontakt under en hel tank, fyllde förmodligen mitt dopaminbehov med råge...
Summa summarum: Även om jag hade väldigt kul blev jag aldrig något riktigt linflygaress...det måste sägas...!
En linkärra som betydde mycket för mig under den tiden var Vespus.
En synnerligen "basic" konstruktion, och byggsatsen var billig och lättillgänglig.
Efter att ha konstaterat att jag fortfarande kan hålla balansen i cirkelns mitt, har jag nu startat ett nytt Vespusprojekt...eller rättare sagt återstartat, eftersom bygget låg påbörjat en tid innan jag åter tog mig i kragen.
Vespus har funnits i flera versioner, och jag vill gärna tro att "min" Vespus, dvs den version som fanns ungefär 1950-60, är den "första" versionen, men om någon nu hävdar att det fanns en ännu tidigare Vespus är jag beredd att lyssna och lära.
Eftersom sådana här byggsatser levererades med färdigsågade delar, saknas oftast en riktig fullskalaritning, och Vespus är inget undantag, så vägen fram till en användbar dokumentation blev litet krokig:
1. Jag fick tag på en gammal byggbeskrivning. En bra början.
2. Sedan fick jag låna "resterna" av en byggsats av en samlare.
3. Jag fick också tag på "spillrorna" av en gammal Vespus...det mesta av den vill säga...
Med stöd av denna info, kunde jag nu mäta upp och malla av bitarna och skapa en "riktig" ritning till den ursprungliga Vespusen.
Material införskaffades
Sedan fick jag användning för en av mina favorithjälpmedel, 3M Spray Mount-lim
Jag kopierade bitar av ritningen, klippte ut lämpliga partier, och Spraymountlimmet applicerades.
Max 5 bilder tillåts, så fortsättning följer nästa inlägg.
Kommentar