Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vespus

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #46
    Tack Douglas,
    Någon frågar sig kanske "varför i hela friden gör han så här...?...det är ju bara att trycka "add to basket" så ligger det ett par nya hjul i brevlådan"...
    Men, kontrar jag, då hade man ju missat hela nöjet att få ge sig i kast med sådana här utmaningar, mindre eller större, och missat chansen att få plocka fram verktyg och använda dem efter bästa förmåga....när man lyckats med något oprövat känner man ju sig som en superhjälte, en stund....
    I ett sådant här fall tycker jag att själva resan är resan värd.....
    Målet....som kanske blir en krasch dag 1 ägnar jag inte så mycket tanke åt just nu....(det är väl därför som jag bygger så långsamt... )

    Vespusbyggsatsen, så som jag minns den från sent 50 / tidigt 60-tal, innehöll ett par gummihjul med plåtfälgar (förnicklad bleckplåt tror jag), och de rasslade infernaliskt mot pianotrådsstället av dieselmotorns vibrationer....
    Jag tycker mig även minnas att samma hjul låg i byggsatsen till Hail-Shot under samma tid...
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #47
      Ingen vespus och bara en Enya 09 glödare
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar


      • Bosse Jansson
        Bosse Jansson Kommenterade
        Redigering av en kommentar
        Är det en Geting.....? (fast de där vingöronen indikerar att det kan vara något annat...)
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-03-10, 16:15 .

    • #48
      Liten lägesrapport

      Nu har hela Vespusen fått sitt "skinn", och skall nu lackas några gånger till, så att den blir något så när avtorkbar....och så blir det förhoppningsvis några dekorränder som avslutning.
      Så här blev "sponsorernas loggor" på fenan, som jag printade direkt på japanpappret.

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-41.jpg
Visningar:	537
Storlek:		190,4 KB
ID:		2616

      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-42.jpg
Visningar:	541
Storlek:		201,0 KB
ID:		2617
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #49
        Hjul...igen.....

        Jaha, nu nördar han ner sig i de där hjulen igen......
        Men det är ju så kul att omsätta sina spånerier och funderingar i praktiska tester, kontrar jag då envist....
        Tanken är att hjulen skall få "dolda" nav, med ett par......hmmm....stilfulla..."navkapslar" längst ut....
        Jag har dock gjort detta några gånger tidigare, men då inte i det här lilla formatet, vilket gör detta till ett litet speciellt äventyr...




        Här har vi "axlarna", dvs de som blir "stationära".
        Ändbrickor har lötts på rören.
        Brickorna var först tillklippta fyrkanter. Det lilla formatet krävde en så "90-gradig" kant som möjligt mot röret, och hur gör man det, när en massa lödtenn kommer att "ställa till det"...?
        Jo jag lödde fast rören från insidan...! Rörändans insida och plåtbiten fick en liten behandling med lödpasta.....sedan stoppade jag in en liten gnutta lödtenn inuti röret, fixerade bitarna, och värmde från utsidan... Det fräste till, och blev en lyckad lödning...!...utan en massa "dräll" på utsidan...!
        Det var första gången som jag provade detta, och det kändes som en liten seger att vad som framfunderats vid köksbordet faktiskt lyckades i praktiken.
        Sedan sattes rören i en roterande chuck och filades/slipades till runda ändbrickor enligt bilden...
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-43.jpg
Visningar:	693
Storlek:		88,9 KB
ID:		2742



        Här visas även hjulens bussningar, som skall limmas in i "fälgarna".
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-44.jpg
Visningar:	694
Storlek:		353,2 KB
ID:		2743




        Bussningarna på plats. Hjulens "insida" visas här.
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-45.jpg
Visningar:	677
Storlek:		449,7 KB
ID:		2744



        Så var det de s.k. "navkapslarna".....
        Lämpligt råmaterial blev en färgblandarpinne från Beckers, gjord av ett mycket hårt (okänt) träslag, och dessutom av lämplig tjocklek, vilket underlättade...
        Efter att ha provat flera omöjliga, och slutligen ett möjligt sätt att fixera träbitarna på en roterande platta (en gammal sliprondell), blev det till slut ett par acceptabla navkapslar, med hjälp av Dremel-slipning och slutligen litet manuellt sandpapprande....
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-46.jpg
Visningar:	678
Storlek:		40,0 KB
ID:		2745



        Och här har vi slutligen hjulens komponenter färdiga.
        Nu får detta vänta ett tag, tills jag fått tag på en lämplig färg att dekormåla Vespusen med,
        eftersom jag inte vill montera navkapslarna på plats förrän de är målade.....
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-47.jpg
Visningar:	670
Storlek:		238,9 KB
ID:		2746


        Fortsättning följer.......
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #50
          Bosse,

          You rule!!!

          Kommentar


          • #51
            Tack Douglas, för värmande tillrop..!


            Ja, hjulen ser ut att bli som det var tänkt.....dvs ett par "Musse Pigg-artade" hjul, som det anstår en icke skalenlig kärra från modellflygets gyllene år.....


            Detta med dekorfärg:
            Eftersom jag aldrig använt Amylnitrat eller någon annan tillsats i mitt dieselbränsle, har jag heller aldrig haft något egentligt bekymmer med någon sorts färg på mina dieseldrivna modeller.....jo förresten, vid något tillfälle har det hänt att jag haft alltför bråttom ut på fältet med grejorna, och därför inte låtit färgen "mogna" klart......
            Torkning är en sak, och "mognad" något helt annat.....den processen kan pågå i länge i vissa färger, långt efter att den "torkat", och under den tiden är färgen känsligare för allt....
            Det gäller att ha tålamod, helt enkelt...!

            Det blir inte så mycket dekormålning på Vespusen, som dessutom är liten, och därför skulle det passa bra med en burk enkel spraylack. Men vis av tidigare erfarenhet vill jag att den skall vara lösningsmedelbaserad och inte vattenbaserad, om den skall "hugga" bra i det underliggande skiktet av "dope", dvs nitrocellulosa.....även om lacken tål det snälla onitrerade dieselbränslet vill man ju inte att den skall flagna av....!

            Det får därför inte bli en lack som är "barnvänlig" eller som man kan "dekorera bakverk" med....här krävs något mer "elakt"...!
            Men idag verkar det vara ganska glest mellan sådana sprayburkar på marknaden....
            Jag har hittat "Dupli-Colour", som jag minns från förr, och som fortfarande tycks vara lösningsmedelbaserad, och den är just nu en tänkbar kandidat.
            Den ser ut att finnas på Bauhaus..
            Men jag mottar även tips på andra möjliga lacker i vettig förpackning.




            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #52
              Bosse,

              Har Du kollat med Bilmetro?? De borde ju fortfarande ha vettiga sprayfärger i lager. En annan möjlig källa kunde vara Claes Ohlsson och de Plastic Padding sprayfärger de säljer? Eller kanske sålde, är inte 100 på att dessa sprayfärger saluförs längre.

              Kommentar


              • #53
                Vad vore väl en byggtråd utan en otålig "torrmontering"....?...en liten föraning om resultatet.....


                Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-48.jpg
Visningar:	443
Storlek:		143,2 KB
ID:		2780
                ...så där lagom vintage...

                Kommentar


                • #54
                  Hej,
                  I Aero Modeller mars-numret 2018 testade de om Eze Dope skyddade mot vanligt dieselbränsle och vanligt onitrerat glödstiftsbränsle.
                  De konstaterade att Eze Dope skyddade i båda fallen.

                  I februari-numret 2019 testade de samma sak ang. glödstiftsbränsle men nu med nitro i olika koncentration, 10, 20, 40%.
                  I detta test hade de tre plywoodbitar klädda med japanpapper på bägge sidorna och sen beströks det hela med Eze Dope, 2 gånger totalt.
                  Lät sen torka i 3 tim.
                  De sänkte sen ner plywoodplattorna i burkar med bränsle i olika koncentrationer med nitro och lät dem vara i burkarna i 3 månader.
                  Nitro/Metanol/Ricinolja:
                  10/70/20
                  20/60/20
                  40/40/20

                  Resultat:
                  Inga synliga skador på varken japanpapperet eller plywooden, allt verkade intakt.

                  Deluxe Materials är det som tillverkar Eze Dope, säljs i Sverige bl.a. av Model-Craft i Malmö.
                  Det är vattenbaserat och torkar till halvmatt. 250 ml i flaskan.

                  Jag har använt Deluxe Materials Aerokote som är en högblank skyddslack för glödstiftsbränsle inkl nitro, så den borde klara dieselbränsle också.
                  Men den är inte vattenbaserad, den luktar starkt. Det finns matteringsmedel från Deluxe Materials att köpa till för att få lacken matt.

                  /Bo
                  Senast redigerad av bem ; 2019-03-29, 08:21 .
                  Karlstads MFK

                  Kommentar


                  • #55
                    Tack för den infon Bo...!
                    Skall undersöka detta, även om det (kanske) inte kommer att tillämpas till Vespusen. Det beror på vad jag hittar i närområdet. Just nu är det ju bara en liten burk "färg" som saknas.....företrädesvis "billack".

                    Men för framtida bruk skall jag definitivt ha Deluxe Materials i tankarna.
                    Bra tips...!
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #56
                      Nu har några steg till tagits.
                      Efter en noggrann maskering och "inpackning", dekorerades Vespusen med en röd billack (Det visade sig att Biltema hade "riktig" billack), och även en symbolisk "kabinhuv" kom på plats.


                      Ordentligt inpackad inför sprutningen.
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-49.jpg
Visningar:	594
Storlek:		441,8 KB
ID:		3259



                      Ja, så här blev det.
                      Nu återstår bara rodermekaniken.
                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-50.jpg
Visningar:	385
Storlek:		505,7 KB
ID:		3260

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-51.jpg
Visningar:	370
Storlek:		427,9 KB
ID:		3261

                      Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-52.jpg
Visningar:	432
Storlek:		766,1 KB
ID:		3262

                      Det framstår alltmer tydligt att sådana här lin-trainers från förr är veritabla "karikatyrer av flygmaskiner", och jag har försökt att uppmuntra just det....



                      Fortsättning följer.....
                      ...så där lagom vintage...

                      Kommentar


                      • #57
                        Så "söt" modellen blev (eller hur man nu kan säga). Känns som du "fångat" tidsandan så att säga, när Vespus var i ropet och såldes.
                        Som du skrivit finns Vespus i två versioner. Den ursprungliga från början 1950-talet med spännvidd 44 cm, och den nyare från hösten 1973 när den kom ut i en uppdaterad version med 55 cm spännvidd.
                        Se nedan bild från Sven E. Truedssons Modellfygindustris katalog 10 från 1953 på första versionen.
                        Och bild från annons i Allt om hobby nr 6 sept-okt 1973 på den senare versionen.
                        Kanske du skall bygga den senaste versionen också så småningom, om du får tag på dokumentation på den (byggskiss osv)?
                        Vespus kostade 1953 7:50 kr, 1959 8:50, 1964 10:75, 1967 12:75, 1975 38:00 kr (version 2).

                        /Bo

                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Sven_E_Truedsson_katalog10_1953_Vespus_linkontrollmodell.jpg Visningar:	0 Storlek:		385,7 KB ID:		3274


                        Klicka på bilden för större version  Namn:		01_Vespus_1953.jpg Visningar:	0 Storlek:		158,3 KB ID:		3276



                        Klicka på bilden för större version  Namn:		Aoh_nr6_sept-okt_1973.jpg Visningar:	0 Storlek:		363,6 KB ID:		3275

                        Klicka på bilden för större version  Namn:		SEMO_Vespus_sept-okt_1973.jpg Visningar:	0 Storlek:		232,9 KB ID:		3277

                        Klicka på bilden för större version  Namn:		04_Vespus_Sven_E_Truedssons_katalog_1975.jpg Visningar:	0 Storlek:		334,5 KB ID:		3278
                        Senast redigerad av bem ; 2019-03-29, 17:02 .
                        Karlstads MFK

                        Kommentar


                        • #58
                          Jag hade en Vespus med en Webra Piccolo när jag var grabb. Jag utvecklade en metod att flyga ensam genom att förankra maskinen med en pianotråd i ett hål längst bak och när man hade greppat handtaget i lincirkeln var det bara att via ett snöre till pianotråden rycka loss den.
                          //Mange

                          www.strangnasmodellflygare.se

                          Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane

                          Endast döda laxar flyter medströms...

                          Kommentar


                          • #59
                            Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
                            Den ursprungliga från början 1950-talet med spännvidd 44 cm, och den nyare från hösten 1973 när den kom ut i en uppdaterad version med 55 cm spännvidd.
                            Aha....så det var först 1973 som den "nya" versionen kom...... (en klubbkompis har f.ö. en sådan "55-centimeters" Vespus på gång...)

                            Min "första" Vespus var dock den här tidiga modellen, dvs en "44-centimeters".
                            Som ung (egentligen alltför ung) linflygnybörjare flög jag den i slutet av 50-talet.....minns inte exakt, men antingen var det 1958, då Pelé och Garincha blev idoler trots att de vann över Nacka skoglund, Gunnar Gren och Co......eller så var det 1959, som jag har för mig gick till historien som "getingsommaren".... Jag torde m.a.o. bara ha varit 10-11 år gammal, med färska erfarenheter av dieselmotorhantering....
                            Pga att "man tager vad man haver", fick den Vespusen ingen glad färg, utan blev helt och hållet klardopad med Testor's eller Semo dope. Motorn var en precis likadan Webra som sitter i min nuvarande modell.
                            Jag behöver väl inte säga att den gick som ett spjut, och den spände nylonlinorna på ett helt annat sätt än den tidigare Biet/McCoy-combon......

                            Jag noterar i katalogtexten från 1953 att det tydligen fanns en fullskalaritning....!
                            Den skulle ha sparat en hel del jobb i början av det här projektet, men det blev ju i stället ett kul pyssel att göra dokumentationen.
                            Och någon fullskalaritning kanske över huvud taget inte finns kvar...?

                            ...så där lagom vintage...

                            Kommentar


                            • #60
                              Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
                              Jag hade en Vespus med en Webra Piccolo när jag var grabb. Jag utvecklade en metod att flyga ensam genom att förankra maskinen med en pianotråd i ett hål längst bak och när man hade greppat handtaget i lincirkeln var det bara att via ett snöre till pianotråden rycka loss den.
                              Ja, det har utecklats en del självstartsmetoder.
                              En klubbkompis startar sina stora stuntmodeller genom att, när motorn startats, sticka in planets högervinge i ett slags "låda", anpassad till vingen.
                              Väl ute vid handtaget "rycker" han sedan ut kärran från "lådan"....och iväg......

                              Webra Piccolo är ingen stor motor, och därtill ganska kortslagig. Men Vespus klarar ett ganska brett urval av motorer....själva planet väger faktiskt inte särskilt mycket, trots att halva kroppen (underdelen) är av hårdträ....
                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X