Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Vespus

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Jag sticker emellan med något annat.....dekor....!
    Vingen och stabben har redan fått sitt "skinn" av gult Esaki japanpapper, och tanken är att även kroppen och fenan skall få samma behandling när allt sitter ihop.
    Jag funderar på om fenan skall smyckas med någon gammal bensinreklam från förr....något som leder tanken till forna tiders dekaler, från numera utdöda märken....de där dekalerna som flitigt klistrades på bilar, moppar, "pojkcyklar" m.m. "back then".......

    Jag gjorde några provtryck med bläckstråleskrivaren, på gult Esaki-papper. Detta har jag testat förr, och konstaterat att mitt Canon-bläck faktiskt tål både dope, aceton och annat (men inte vatten), och även denna gång gick det fint.
    Färgerna blir starkare och klarare efter applicering och dope-behandling.
    Här är några exempel på provtryck, före montering

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Print 6.jpg
Visningar:	544
Storlek:		41,4 KB
ID:		1915
    Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-02-28, 15:03 .
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #32
      Eftersom du har gul bakgrund skulle kanske BP-loggan funka bra? (Jag tycker iofs att BP-pysslingen är ännu roligare, men färgerna passar nog inte lika bra.)

      Kommentar


      • #33
        Ja, precis som du nämner, är valet av motiv litet begränsat eftersom pappret redan har en färg, och ibland får man kompromissa en aning, som jag gjort här...men kompromissar man "med förstånd" blir resultatet rätt så ok, tycker jag....

        Ja, BP skall nog utforskas så småningom...BP med två startflaggor ser lockande ut, .och KANSKE går det att få till en acceptabel pyssling också....



        -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Det här är en riktig klassiker som jag tror på.....fast den propagerar förstås för syntetolja.....
        Tyvärr har jag nu kört slut på magenta-bläcket, men sedan skall denna testas....
        Klicka på bilden för större version

Namn:		Friction Proofing.jpg
Visningar:	732
Storlek:		45,2 KB
ID:		1918
        Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-02-28, 15:30 .
        ...så där lagom vintage...

        Kommentar


        • #34
          Eller varför inte BP-loggan i klassisk femtitalsstil? En grön (kanske blå?) sköldformad sak med bokstäverna BP i gult? Vore inte det tjusigt? Eller "stiligt", som kanske Sigurd Isacsson skulle ha beskrivit det.

          Kommentar


          • #35
            Klicka på bilden för större version

Namn:		castrol.jpg
Visningar:	517
Storlek:		70,6 KB
ID:		1932
            www.modellflygnytt.se/mv.html

            Kommentar


            • #36
              Det börjar likna en Vespus nu.....

              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-30.jpg
Visningar:	524
Storlek:		756,0 KB
ID:		1960

              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #37
                Jajamensan, det blir bra det här. F.ö. bygger Du väldigt fint.

                Kommentar


                • #38
                  Motor och tank passas in med skohorn.
                  Nu följer en del slipning (host !) och justering, innan kropp och fena får sitt Esaki-skinn.

                  Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-31.jpg
Visningar:	683
Storlek:		140,9 KB
ID:		2048
Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-32.jpg
Visningar:	643
Storlek:		163,7 KB
ID:		2049
Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-33.jpg
Visningar:	657
Storlek:		203,2 KB
ID:		2050
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #39
                    Javisst ja.....

                    Tanken må få bra stöd från flera håll pga den kringliggande träkonstruktionen, men den bör nog låsas fast på något sätt.
                    Det fick bli ett vinklat fästöra av mässing som löddes fast i tanken.
                    En viss oro gnagde, att tankens gavlar skulle trilla ur när den blev uppvärmd av lödkolven. M.a.o. gällde det att arbeta snabbt, men samtidigt undvika att det blir en "kallödning"... Ytorna rengjordes, smordes med litet lödpasta.....och....det gick bra...!....gavlarna trillade inte ur och det blev ingen kallödning...
                    Alldeles spikrakt blev det inte, men det blev "tillräckligt" rakt, och fästörat kunde riktas en aning i efterhand.
                    Så här blev det.

                    Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-34.jpg
Visningar:	480
Storlek:		193,4 KB
ID:		2103
Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-35.jpg
Visningar:	652
Storlek:		221,1 KB
ID:		2104


                    En linkärra riskerar att få oerhört mycket stryk, inte minst i händerna på en som inte övat sedan "Dr Strangelove" gick på biograferna.....
                    Att jag lyckades köra slut på två tankar utan att krascha med en klubbkompis kärra i höstas, behöver inte betyda att fortsättningen blir lika lyckosam.
                    Vespusen kan bli kaffeved i en svinblink...!
                    Men om jag fegat ur och avstått, hade jag ju missat det här bygget, med alla lagom ambitiösa och synnerligen givande moment, som i sig själva motiverar en sådan här resa....

                    Som sagt, nu skall här putsas och slipas innan kropp och fena får sitt gula skinn.....sedan dope, och kanske dekor, och slutligen montering av det mekaniska.....
                    Fortsättning följer.....
                    ...så där lagom vintage...

                    Kommentar


                    • #40
                      Underbar! Är det för mycket att önska en filmsnutt på motorkörning och ev. flygning i sommar? Yrsel och eter kan vara en bra titel? Skulle faktiskt kunna tänka mig o prova linflyg bara för "dr Strangelove" känslan,sista gången jag hade snöret i handen var det en färdigbyggd COX =)!
                      MVH
                      //Bokis

                      Kommentar


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
                        Är det för mycket att önska en filmsnutt på motorkörning och ev. flygning i sommar?
                        Jag hoppas också att de första gastkramande ögonblicken blir dokumenterade på något sätt.....

                        Men redan nu kan vi tjuvstarta litet, och se när den gamla Webran återuppväcktes från en lång sömn:
                        -----> http://vimeo.com/140560389 <-----



                        Klicka på bilden för större version

Namn:		Webra Record - 001.jpg
Visningar:	656
Storlek:		224,0 KB
ID:		2149


                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Bosse Jansson Visa inlägg

                          Jag hoppas också att de första gastkramande ögonblicken blir dokumenterade på något sätt.....

                          Men redan nu kan vi tjuvstarta litet, och se när den gamla Webran återuppväcktes från en lång sömn:
                          -----> http://vimeo.com/140560389 <-----



                          Klicka på bilden för större version

Namn:		Webra Record - 001.jpg
Visningar:	656
Storlek:		224,0 KB
ID:		2149

                          Den där skulle ju vara i gruppen motorporr - helt annan doft än Gasmans brutus.
                          www.modellflygnytt.se/mv.html

                          Kommentar


                          • #43
                            Blev nyfiken...vad är "Gasmans Brutus". Måste vara något illaluktande, men vad?

                            Kommentar


                            • #44
                              Ok, nu har bygget rört sig framåt en aning igen, så jag får väl posta en rapport.
                              Och nu handlar det om hjul.


                              Naturligtvis hittade jag inte några kompletta passande hjul i "arkivet", men ett par fina 43 mm däck fanns.....
                              Dom borde man ju kunna förse med nya fälgar......ett par träfälgar vore väl ingen omöjlighet...?
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-36.jpg
Visningar:	595
Storlek:		241,1 KB
ID:		2433


                              Ok, fram med den gamla ekplankan igen, som jag gjorde motorfästet av.
                              Här är det påbörjat.
                              Den lilla försänkningen skall rymma ett hjulstopp hade jag tänkt, enligt en idé jag fick (men det får ni se i ett senare inlägg)
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-37.jpg
Visningar:	596
Storlek:		288,7 KB
ID:		2434


                              Sedan fram med en av mina favoritmaskiner.....en gammal bänkslip som försetts med chuck.
                              Verktygen som användes var allehanda filar inklusive rasp, en elektrisk bandfil, en "slipplanka", slippapper på rundstav...och så förstås skjutmått....
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-38.jpg
Visningar:	574
Storlek:		304,1 KB
ID:		2435


                              Mycket spån och damm senare ser det ut så här....bara liiitet mer finjustering så.......
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-39.jpg
Visningar:	612
Storlek:		169,4 KB
ID:		2436


                              Och....voilá...!....ett par träfälgar av gedigen ek.....så långt verkar det ha funkat.
                              Det gick faktiskt lättare än jag först trodde...tur att jag inte beställde "köpehjul"....detta var mycket roligare....
                              Klicka på bilden för större version

Namn:		Vesp-40.jpg
Visningar:	586
Storlek:		451,0 KB
ID:		2437


                              Men det slutar inte här.....jag har en idé om försänkta hjulstopp, "navkapslar" m.m.

                              Fortsättning följer.

                              ...så där lagom vintage...

                              Kommentar


                              • #45
                                Bosse,

                                Sven Wentzel skulle nog ha varit glad om han fått läsa det här. Bra gjort, mycket bra gjort.

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X