Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

SMOS-dagen i Kungsbacka 190615

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • SMOS-dagen i Kungsbacka 190615

    Perfekt väder, och sammantaget en mycket trevlig dag på Kungsbackafältet.
    Weatherman Speed-tävlingen var ett uppskattat inslag, med motorer, doft och fart......
    Här ser vi dagens vinnare, Ingemar Larsson, med sin Weatherman, klass IV G, bestyckad med en K&B 3,5 cc med bakblås.....





    Och inte minst, trollkarlen som kan övertala den mest tjurande motor att börja sjunga:
    Veteranen Sven-Eric Martinson in action....
    Klicka på bilden för större version

Namn:		We 00.jpg
Visningar:	398
Storlek:		273,9 KB
ID:		5131



    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Bosse,

    Ja, nog är linflyg svårt att filma alltid. Speciellt när man skall trickfilma, som i den Japanska uselproduktionen "Jag bombade Pearl Harbor". Japanska skådespelare som talade engelska hela tiden, men lågvattenmärket sattes definitivt när man skulle skildra Slaget om Midway. Det gjorde man på så sätt att kameran riktades rakt uppåt, alltmedan en linstyrningsmodell flög inverterat gång på gång över blickfånget,,,,,,,samtidigt som man "sköt" på modellen med vad som verkade vara fyrverkeriraketer. Alltid lurade man väl någon, men inte mig. Inte kompisen Lennart heller, även han sysslade med modellflyg. Tough crowd som man brukar säga.

    Douglas

    Kommentar


    • #3
      Tack för film och foto!
      Men Weatherman är ju lätt att filma - jämfört med F2A ....
      Ingemars rekordfart var 144,1 km/h jämfört med det dubbla i speed.
      Var det samma motor som jag lyckades fota vid "primning" så att man ser en flod och regn av bränsle ur utblåset? (2016)
      Klicka på bilden för större version

Namn:		160604-41.jpg
Visningar:	147
Storlek:		148,9 KB
ID:		5135
      www.modellflygnytt.se/mv.html

      Kommentar

      Arbetar...
      X