Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Gullan bygger (frun i huset alltså)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #31
    Mitt bidrag: -som tur är så är våren snart här så man kan stå utomhus..Frun´s glasning är superb,spacklingen som jag håller på med
    går riktigt bra,Hagmans stålspackel,ytan blir verkligen "glas"..

    Den inköptes tillsammans med utomhus fasadfärg,en burk av varje i svensk femtiotalsstilfärg Ivve´s smak fick råda där,ska sprutlackas när vädret är lämpligt om nån månad eller så av Gullan.

    Min bättre hälft är upptagen med baksektionens smådetaljer,blir lysande!
    Motor på väg från utrikes,införskaffad på en FB sida som var riktigt trevlig,beggad 14 kg´s verkar alldeles lagom!
    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #32
      Hittade en video som togs för någon månad sen,Electron Retracts i Vampiren..

      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #33
        Nystulet från ett annat svenskt fora:

        "Newsflash! Sitter på jobbet när det ringer,rikssamtal från gullan! Framsteg m.a.o.. I afton,bakdelsfilning,anpassning,tilsnyggning samt förberedelse för montage av dito.. Damen påpekade att hon tagit bilder på framstegen,se nedan.
        Ska även dit "luftledare" i insugen,Gurun var noggrann med att påpeka detta..
        Så snart kommer det mest spännande,giftemålet mellan kropp o bommar
        Mitt bidrag? Inte att förakta! Tömde brevlådan och där låg dekalerna från Callie Graphics,hur snyggt som helst inkl landsdelsvapnen.. Jädrans vad fint det här kommer att bli! Återstår att se om den överlever luftdopet så småningom.."
        MVH
        //Bokis

        Kommentar


        • #34

          Lite har blivit gjort: Gullan ligger i som attan med bakpartiet,hela härligheten bygger på att den är stark och felfri,infästningen i kroppen styvas upp med stabben ..Så nu sitter vertikalfenorna där med epoxi,sista spacklingen av bommarna är gjord,elen är framdragen genom bommarna så nästa är jigg,lasern o epoxi samt finlir för att få ihop allt..Förhoppningsvis ligger det en avi i lådan endera dagen med en Getkat P-140 för den ska ju också i..

          Min fundering har varit att i så stor utsträckning använda motorn för att få C.G rätt,några cm fram/tebax kan nog göra en hel del,efter detta fixa ett lagom långt utblåsrör.. Sen en bild från "upphittat i bra-å-ha lådan",cockpit..
          Övergiven del från en feibao getmaskin,något off i skalan men ser snygg ut där tror jag..
          Nån som vet var man kan hitta tankar till getter? Alla tips emottages tacksamt!



          MVH
          //Bokis

          Kommentar


          • #35
            Jag fortsätter skriva här och hoppas att det kan inspirera fler att göra det,lite bilder här på sina alster vore fantastiskt kul! Man behöver inte göra det så invecklat,för mig är det skoj o se vad som finns därute av allt möjligt..

            Nu till dagens nyhet,den där motorn jag hoppades skulle komma från Holland har gjort det! Handen på hjärtat,hur många fruar skulle ha blivit glada för det? En sån bor här ialla fall,jag är lyckligt lottad!
            Tog ur den ur kartongen o alla pinaler är med som det ser ut,blev lite orolig ett tag men det visade sig att kerostartern numera är helt inbyggd så med lite tur så kommer det här att funka som utlovat av säljaren! Jag var van vid ett rejält glödstift på sidan men se där fick jag tji.
            Sen är den ju begagnad,2h tid på den,så jag vet att den inte är fabriksny men det är värt för mig att prova.. Straxt över halva nypriset blev det prutat o klart med frakt,nu blir det till o äta knäckebröd ett tag framöver..



            MVH
            //Bokis

            Kommentar


            • #36
              Snyggt. Cockpit var trevlig Har ingen erfarenhet av jet motorer men de går väl att serva de där ? Kanske inte på egen hand? Hur många timmar blir det mellan service? Hmm, nu blev jag sugen på att plocka isär en

              //Fredrik

              Kommentar


              • #37
                Ursprungligen postat av Elgstrand Visa inlägg
                Snyggt. Cockpit var trevlig Har ingen erfarenhet av jet motorer men de går väl att serva de där ? Kanske inte på egen hand? Hur många timmar blir det mellan service? Hmm, nu blev jag sugen på att plocka isär en

                //Fredrik
                Det finns serviceintervall på dessa tingestar,man får liksom lära upp sig men det är hyggligt långt mellan gångerna...Cockpit blev jättebra,frun håller just nu på o passar in den i locket samt ser till så att den "smälter in".

                Övrigt: Slutpiller på eldragning,hylltilverkning för elektronik och accar,montering av Get i stallet samt ett utblåsrör,C:G koll (jodå,bly blir det i nosen) servolinkage samt allmänt s.k finlir innan lack.. Det har gått framåt på motorfronten sen senaste Geten,den här är så enkel att montera så jag skäms lite.. en sladd mellan burk o motor,en till pumpen o två till mottagaren; KLART!

                Tanken blev en treliters Dubro,de där flådiga kolfibersakerna verkade dyrt,med hoppertanken (den är till för att det inte ska komma luft i bränslet i motorn) så får jag med mig 3.3 liter och eftersom min hjärna brukar vara kokt efter 5 min flygning så kommer det nog att räcka bra för mig..

                Slutvikten som frun fått till ligger på 16 kg ,det gör att den enl ett sånt där vingbelastningsprogram går under kategorin trainer vilket gör mig hoppfull!

                Ser ut som det ska tror jag,det här är siktet inställt på ,Kerry Sterners spec:
                ..och nu är den vägd,15.5 ca inkl bly i nosen..Hoppas det ska bli bra ,startvikt på 19 kg är helt ok..
                Det här är ca vad Sterner tycker:
                Wing Span 120”
                Wing Area 2850 sq”
                Wing Loading 45oz/sq”
                O.A.L 93&3/4”
                Dry Weight 35lb
                Fuel Capacity 1.8 Gal
                Power 28lb to 36lb thrust



                Senast redigerad av Bokis ; 2019-05-01, 16:31 .
                MVH
                //Bokis

                Kommentar


                • #38
                  Gullan fortsätter på lediga stunder,ser riktigt bra ut! Det är formerna framför bommen på ovan och undersidan som förfärdigats.
                  Sista spacklingen på gång sen ska det målas!
                  Det lär nog dröja ett par dagar,ledighet o väder fodras,sker utomhus.
                  Snart dags o taxa runt lite och bygga upp modet?




                  MVH
                  //Bokis

                  Kommentar


                  • #39
                    Hur får man tag i en sådan kvinna som gillar att bygga modellflygplan?

                    Kommentar


                    • #40
                      Fråga Leijon,han vet! Jag har bara haft tur,det vet jag...
                      MVH
                      //Bokis

                      Kommentar


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Bokis Visa inlägg
                        Gullan fortsätter på lediga stunder,ser riktigt bra ut! Det är formerna framför bommen på ovan och undersidan som förfärdigats.
                        Sista spacklingen på gång sen ska det målas!
                        Det lär nog dröja ett par dagar,ledighet o väder fodras,sker utomhus.
                        Snart dags o taxa runt lite och bygga upp modet?



                        Vad använder du för färg, 2K ??

                        Kommentar


                        • #42
                          Icke Lelle! Farbror Ivve styr sådant så han var med mig och valde ut vattenbaserad fasadfärg som bröts i rätta färger,,
                          MVH
                          //Bokis

                          Kommentar


                          • #43
                            Nu så finns det färg på den..Och dekaler..Måste hylla Callie Graphics grejor,sanslöst trevliga människor och otroligt fina dekaler att hålla på med,,Färg ja,allt utom huven samt invändiga bitar,hjulhus,ställuckor etc är numera grönt o blått..Måste hylla Ivve för hans smak,han fick ju välja kulörerna och AJ LAJK!

                            Det här är inget skalaprojekt komplett med nitar etc,mer att helheten ska bli trevlig och att den flaxar bra. Och hoppet finns! Det som oroar mig är vinkeln på stabben men den är fast s.a.s,det ges inget utrymme att göra något under bygget,allt är utskuret för den vinkeln..
                            Irritation..
                            Har följt ritning med hjulstorlek,storlek på ställben m.m men tro f-n,den lutar framåt..Där funderar jag nu på hur göra,hoppas på ett Eurekamoment!
                            En filmsnutt av Ivve för ett par veckor sen samt ett par bilder blir det:






                            MVH
                            //Bokis

                            Kommentar


                            • #44
                              Flög den för första gången innan Östersundsträffen var på pilotetas klantade till sig,jag och Vampen var inte överens alls om hur mycket höjd som behövdes för att få den att flyga..Österund,som den var med till i reparerat skick,bjöd på en smulans för mycket blåst så den fick åka hem igen.
                              Nu idag var både Gullan o jag lediga så vi åkte till vårt fält,en av oss med en radio,den andra med kameran i högsta hugg! Resultat? -Jag e mallig..

                              Den flög förtjusande bägge gångerna,det är flygning nr 2: Första flygningen var det fullt slagsmål mellan mig och en geting som försökte kolla mina plomber,slutade med att jag fick en fin röd bula i läppen,den videon kommer snart den med..
                              Men här är flygning nr 2:



                              Senast redigerad av Bokis ; 2019-07-15, 12:08 .
                              MVH
                              //Bokis

                              Kommentar


                              • #45
                                Grattis till premiären! Jag fick själv upp min Excalibur idag för första gången.. efter att ha fixat en läckande pump. Tror säkert att nån av min kamrater filmade..men det kommer i en egen tråd.

                                Kommentar

                                Arbetar...
                                X