Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Gullan bygger (frun i huset alltså)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen postat av Ken1 Visa inlägg
    Trevligt bygge som sagt Callie Graphics är bra att ha o göra med.. Hon fixade dekaler till Gul Kalle åt mig, hade två Parkzone P51r en umx och en liten större variant för ett par årsedan.
    Visst är de! Mer serviceminded får man leta efter och det sitter aldrig fast.

    Nu till senaste nytt i balsa och limhögen:
    har ju valt lite annorlunda servon till den här,Futaba gjorde ett borstlöst servo ,BLS154,som är specialgjort för att monteras på "vingytan",det är format för det,brett,med en sockel runt,vinklad ovande samt har futabas större servoaxel (jodå,det finns två storlekar)och går bara på 4.8V .Det här servot var på rea för ett par år sen,antar att åtgången var begränsad då köpte jag på mig ett knippe och efter lite funderande så varför inte använda de här? Otrolig gång i dem och styrka så det räcker så nu sitter det 6 st såna i vingarna,lite annorlunda montering blir det menverkar bli attans bra.

    Belysning blev från hyllan,Hobbyking har en liten plastlåda som man köper med dioder,sladdar,landningljus,anticolission och vita strobbar som duger till mig,vän av ordning kommer att påpeka att det är tveksamt om vampiren hade landningsljus men vad fasen??
    Det där plockas nu dit vartefter och kommer förhoppningsvis se bra ut i slutändan.

    Lite bilder:







    MVH
    //Bokis

    Kommentar


    • #17
      Vi fick en ide (eftersom lysen är stiligt) de kommer att hamna inborrade i nosen på sidorna med täckglas över,kommer att bli elegant tror vi. Alla är rörande överrens om att detta är helt fel,därför ska de dit..


      I övrigt fick den nyss ,för första gången ,stå på egna ben,s.k photops…

      MVH
      //Bokis

      Kommentar


      • #18
        (stulen text från annat forum,skribenten där tillfrågades inte!)

        ..men först; Nåldyna! Frun fortsätter i oförminskad fart att planka o vän av ordning funderar kanske var landställen tog vägen? Jo,efter tips från coachen (Guru tillika Spillerboda-legend) så kommer det placeras sträckt plast utanpå balsan där luckan ska vara,det syns lite ritat på bilderna...
        Sen gjuts/plastas luckorna med relativt grov glasfiber på det för att sen ,om resultatet är gott ,skära balsan ur skrovet,luckorna skärs till i rätt form, diagonalkapas på ca. mitten.
        Det blir nog tyddligare sen med ett par foton..
        Innerluckorna som sitter fästade intill kroppen blir fjäderbelastade utåt för att sen stängas med en "hävertpinne" när ställen går in.
        Beprövat trick som funkar utmärkt allrahelst när ställen är urstarka samt elektriska som inte far in som ett par kastanjetter till en eldig tango.


        Vad gör jag? Hejar på samt fixar allt till el o servo samt funderar om den där Hawk 100R orkar få upp den i luften eller
        om jag ska leta rätt på en P-120/P-160 som nån kanske har över..
        Senast redigerad av Bokis ; 2019-03-10, 18:05 .
        MVH
        //Bokis

        Kommentar


        • #19
          Hej Bokis,
          En Hawk 100R med anpassat tryckrör har konstigt nog bättre prestanda än en JC120, nej förresten, det är inte konstigt...
          :-P
          Legio Patria Nostra

          Kommentar


          • #20
            Försök å få tag i en 120 motor av annat märke inget fel på hawken men den passar bättre i snabbare modeller där luftmotståndet är mindre
            En Wamp skall ha ett bra tryck från botten å en inte en utloppshastighet i ljusets hastighet.
            Annars prova går ju att byta senare.

            Kommentar


            • Larson
              Larson Kommenterade
              Redigering av en kommentar
              Hur räknade du där?
              :-P

          • #21
            Tack för tipset,jag letar inte efter en raket så jag funderar faktiskt på 100R fortfarande och som du säger.rätt tryckrör så..
            Jag bestämmer mig när vi kan sätta ihop allt o väga skrället,0.6 dragkraft/vikt är minimum enl. expertis..
            I övrigt,glasning pågår efter spacklingen och jädrar vad det går bra! 50 gr väv och Biltemas lamineringsepoxi,ett indraget kreitkort samt en känslig,glad hand så blir det bra!
            Frun tar en sida i taget på kroppen,därefter ska grisen vändas för undersidan..

            MVH
            //Bokis

            Kommentar


            • #22
              Jag flyger min Avanti XS med en Hawk 100R och en bränsletank på 950cc... Det blir ungefär 7-8 minuters flygning, jag skulle rekommendera en lite större tank, ungefär 1400cc
              Och om någon lyckas övertala dig att det är en dålig turbin kan du sälja den till mig, dom där rovorna är evighetsmaskiner...
              :-P
              Legio Patria Nostra

              Kommentar


              • #23
                Larsson oftast fungerar praktik bättre än teori .
                Sett hawk 100 blitt frånåkt av en jc P80 i likadana modeller med väldigt stor skillnad.
                Sen skrev jag inte att motorn är dålig, men passar inte alla modeller å i synnerhet inte modeller med högt luftmotstånd .

                Kommentar


                • #24
                  Nu ska vi vara snälla flickor och pojkar! Fråga: Var hittar man bäst ett bra utloppsrör?
                  MVH
                  //Bokis

                  Kommentar


                  • #25
                    Hej Bokis, Prada Med Calle och Anders
                    Men du och jag träffas väl i slutet av nästa vecka?
                    Då kan jag hjälpa dig att samla in data för att räkna på tryckröret...
                    ;-)
                    Senast redigerad av Larson ; 2019-03-15, 23:47 .
                    Legio Patria Nostra

                    Kommentar


                    • #26
                      Tillbringat dagen på jobbet,kommer hem och upptäcker att frun knegar på i byggboa,mystiska bilder som föreställer gjutning av luckor "på plats" efter
                      tips från Coachen,man lägger plast på vingen som mellanlägg och gjuter luckorna med tjockare väv för att sen lyfta av dem.
                      Det klagades över att lamineringsepoxin behövde tid på sig ,nån är otålig?
                      Hur som,"glasningen" är snart klar:

                      MVH
                      //Bokis

                      Kommentar


                      • #27
                        Vinterobehaglighetssjukan har vart på visit här så det har vilats ett par dagar men lite görs som tidsfördriv när frun är less på att sitta inne.. Bakpartiet har lite utväxter m.m (det finns så många varianter på Vampiren så man häpnar!) som filas till nu innan den vertikala fenan limmas fast och elen dras slutgiltigt..Snart dags för det spännande,fram med lasern,rigga upp grisen och limma bommarna rakt o fint.. (en förhoppning att det blir så!) Hittade ev. en P160SE i ett grannland så mitt "jobb" är att få till det så den hamnar i brevlådan här..

                        MVH
                        //Bokis

                        Kommentar


                        • #28
                          Snyggt, imponerande bygge! :-)

                          Kommentar


                          • #29
                            Fantastiskt bygge.
                            http://www.viksgardshalsobod.se

                            Kommentar


                            • #30
                              Tack! frun hälsar o bugar,hon är fullt sysselsatt med bakkroppen just nu,jag får göra det jag kan efter glasningen,spackla och slipa...Dammigt..
                              MVH
                              //Bokis

                              Kommentar

                              Arbetar...
                              X