Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

PowerSalto i skala 1:2,25 med en Hawk Turbine 100R

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • PowerSalto i skala 1:2,25 med en Hawk Turbine 100R

    Jag blev klar med mitt PowerSalto projekt under 2018, fortfarande lite småjusteringar och detaljer att åtgärda som till exempel rökpump till turbinen...
    Det fanns en byggtråd på JetSweden som försvann när forumet lades ner passar jag på att posta lite här, men jag kommer absolut inte lägga upp hela tråden...

    Vad som är ovanligt i detta projekt är att turbinen är mittmonterad med ett långt och smalt tryckrör som går igenom hela kroppen vilket snabbt kan medföra problem med värme om man inte vet vad man gör.

    Turbinen är en Hawk Turbine 100R med 11 kg dragkraft, modellen väger cirka 19kg flygklar och med 950cc tank har jag ungefär 7-8 minuters turbintid. Jag skulle uppskatta att man skulle kunna ta upp seglaren på 500m tre gånger med en tank, när väl turbinen är på tomgång drar den bara 20g/min.

    Det kommer en artikel om projektet i nästa Allt om Hobby...

    Kontakta mig gärna om någon har några frågor eller funderingar kring projektet...
    ;-)
    Legio Patria Nostra

  • #2
    Lite blandade flygbilder...
    Legio Patria Nostra

    Kommentar


    • #3
      Lite bilder på tillverkningen av NACA-luftintaget....
      Legio Patria Nostra

      Kommentar


      • #4
        Byggkostnad? Räcker 100 loppor?

        Kommentar


        • Larson
          Larson Kommenterade
          Redigering av en kommentar
          Hm, jag vet inte om man skall räkna pengar som man stoppar i projekt...
          Men med handen på hjärtat om jag tänker efter, nej, jag har inte gått över det strecket, men då har jag haft många personer/kontakter som hjälpt mig då de varit intresserade av projektet.
          Hoppas det räcker som svar...

      • #5
        Klicka på bilden för större version

Namn:		79467F17-E826-4C0A-95CC-9223D93D3AF5.jpeg
Visningar:	471
Storlek:		22,6 KB
ID:		1275

        Kommentar


        • #6
          Kroppen kom utan spant och jag klippte snabbt till spant i kartong som sedan frästes ut i plywood.
          Med turbinen är det viktigt att den linjeras rakt med tryckröret och det är ännu mindre marginaler i Salton då kroppen är så smal, sitter inte turbinen linjerat med tryckröret så kommer jetstrålen att gå mot tryckröret och värma på en punkt vilket leder till att värmen kommer att stråla ut i kroppen samt att det är stor chans till turbulens i röret.
          Jag linjerade motorfästet med hjälp av laser.
          Legio Patria Nostra

          Kommentar


          • #7
            När alla spant passade fräste jag ut spant i kolfiber med distansmaterial.
            Där turbinen skulle fästas fräste jag ur distansmaterialet och fyllde på med epoxy och glasfiber. Slutligen punktade jag fast spanten med snabblim och sedan limmade fast dem med hysol.
            Legio Patria Nostra

            Kommentar


            • #8
              Snyggt som attan Monsieur L!
              MVH
              //Bokis

              Kommentar


              • Larson
                Larson Kommenterade
                Redigering av en kommentar
                Tack och bock kompis!

            • #9
              Trevligt, tyckte jag såg något litet i JetPower tidningen.. om det var förra årets sista nummer tro. Alltid kul o följa era projekt nere i Frankrike..

              Kommentar


              • #10
                Publicerat I Turbine RC
                Legio Patria Nostra

                Kommentar


                • Ken1
                  Ken1 Kommenterade
                  Redigering av en kommentar
                  Det jag såg i JetPower var en liten insändare av dig till redaktören Winnie? just angående seglare med turbin och varför du valde ett sådant projekt. Skoj ju.

              • #11
                Dags för nån bild till snart? Lite text kanske,anar mig till att det har filats på den där med ett glas rött i handen?
                MVH
                //Bokis

                Kommentar


                • #12
                  Haha, Bokis, det har du rätt i, många glas rött för att kyla ner armbågen...
                  :-P
                  Sex sidor om projektet i senaste AoH, det är inte bara tåg i den tidningen...
                  ;-)
                  Legio Patria Nostra

                  Kommentar


                  • #13
                    Ken1, jag såg just ditt inlägg. Jo jag mejlade Winnie som jag har haft tät kontakt med sedan invigningen av Domaine du Planet här i Frankrike, det var ju meningen att vara ett privat mejl, men han publicerade någon luddig sammanfattning av mejlet.

                    Till min Salto valde jag att flyga med en Jetisändare då programmering och telemetri på Jeti är helt underbart att använda. Jag monterade temperatursensorer i bakkroppen för att kunna följa värmeutvecklingen kring tryckröret som är "enkelväggigt" ända tills de sista 25 centimeterna.
                    Emcotecs DPSI 2018 är en fantastisk modul som är jeticertifierad, telemetri och data om batterier och strömförbrukning kommer ner till sändaren.
                    BUS protokollet gör att det bara är en kabel till varje vinge. På BUS kabeln trycker man fast servouttag där man behöver vart efter.
                    Jag höll på att rasa baklänges när jag såg vad alla kablar jag skulle använda vägde, men jag lyckades banta ner till kring 800g kablar...
                    :-)
                    Legio Patria Nostra

                    Kommentar

                    Arbetar...
                    X