Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Hur fungerar sändaren Futaba 14SG?

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Hur fungerar sändaren Futaba 14SG?

    Jag tar upp min gamla Raptor50 några ggr per år bara för att hålla mig heli-kapabel. Senast jag tittade på kablaget var nog 10 år sedan. Tyckte det var dags att överge gamla sändaren Futaba 12Z och installera Raptorn på sändaren Futaba 14SG. Det jag inte förstår med T14SG är följande. När jag för trottelspaken fram/tillbaka så rör sig förutom trottel ch3 även Aileron ch1, Elevator ch2 och Rudder ch4. Eftersom det är första gången jag lägger in en heli-modell i sändaren så är alla inställningar gjorda av Futaba. När trottelspaken förs från min (tomgång) till max så rör sig även de andra från min till max enl servo-displayen på sändaren. När trottelspaken står mitt i så står de andra också mitt i. All mixning är noll. Jag kan inte hitta något sätt att frånkoppla och förstår inte varför Futaba har gjort så här. Om jag går in i Function så ligger enbart trottel på spaken J3. Så, varför är ch1-ch4 kopplade till J3 och hur åtgärdar jag detta? Förstår inte, kan någon hjälpa mig?

  • #2
    Det är inställningen för modernare helikoptrar med tre servon till swashplattan som först kommer upp i menyn ”model type” när man väljer helicopter och den kallas ”HR3”. Antar at du har två servon på Raptorn och då ska man välja ”H-1” istället så ska det fungera som vanligt med skev och höjd direkt till servona. Hoppas det var svaret på din fråga.

    / Ingemar

    Kommentar


    • #3
      Jag tackar för den upplysningen. Det är inte lätt för oss gamlingar att anpassa oss till nya digitala saker.

      Kommentar

      Arbetar...
      X