Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Saito FG-11? (11cc bensinfyrtakt)

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Saito FG-11? (11cc bensinfyrtakt)

    Hej,

    Har någon av er givit er på eller kikat på Saitos lilla bensin-fyrtaktare?
    Den ser ut som och låter som en fyrtakts-metanolare så för att vara en bensinare låter den inte hemskt.
    Är lite nyfiken på att skaffa en sådan och ha den på en SIG Kadet Senior.

    Tillverkarens hemsida: https://www.saito-mfg.com/single-fil...11foreign.html

    /MickeM

  • #2
    Hej Micke!
    jag har en sådan. Jag skall använda den för ett FAI-rekord och då är det max 10cc som gäller. Jag har därför bytt cylinder och kolv till en från en Saito 56. Det är bara cylinderdiametern som skiljer. Motorn går väldigt mjukt och fint och är klart lättstartad. Bensinförbrukningen är grymt låg jämfört med en glödare och tomgången är stabil och fin tack vare tändsystemet. Motorn kan helt klart rekomenderas!

    Kommentar


    • #3
      Stort tack för svaret! :-D Den är på beställningslistan nu. ;-)

      Kommentar


      • #4
        Man kan ju hoppas fler tillverkare av 4-takts bensinare kommer för 2-taktarna låter inget roliga alls :\

        Kommentar


        • #5
          Ja verkligen. El-flygen låter ju inte... och inte ryker dom... eller luktar. Som att flyga simulator. :-D (jo jag har massa elflyg också)
          Min Saito FG-11 borde dyka upp i veckan.

          Kommentar


          • #6
            Hej Micke
            hur har det gått med FG-11an?

            Kommentar


            • #7
              Jaså nån har skrivit i tråden. Det verkar inte funka i detta forum, ibland kan nån ha skrivit och det syns inte, men oftast är 90% oläst fast jag läst trådarna om och om igen.

              FG-11an... hm... den står kvar i sin låda för jag fick nyss hem grejer så jag kan fortsätta bygga på min SIG Kadet Senior den ska vara i.

              Kommentar

              Arbetar...
              X