Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Att glömma bort en motor

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Att glömma bort en motor

    Jag brukar inte vara nådig mot modellflygare som inte rengör sina motorer...…...och upptäckte nyligen att i en modell satt en PAW-diesel som var lite.....hur skall man säga......stel? Igenbeckade dieslar är det kanske värsta jag vet, och nu har jag själv "producerat" en sådan. Ja ja, det är kanske mänskligt att glömma, men konsekvenserna är inte direkt angenäma. Näääääästan så jag funderar på att bara köpa en ny motor.

    På andra plats av min personliga värstinglista har vi igenbeckade OS motorer, ibland har jag kommit över begagnade exemplar. Kan vara totalgrymt att "fiska ur" kolvpinnen, men det går att göra.

    "Aldrig en tråkig minut" (Never a dull moment)

    Douglas

  • #2
    Äh, det är ganska lätt att göra rent, det gäller bara att värma och ha tålamod. När man får till rätt temperatur så går det lätt att få isär. På PAW är det mest baklocket som alltid sitter stenhårt (från fabriken), resten går relativt enkelt.

    Kommentar


    • #3

      Douglas,

      Glömda motorer hör till livet, men som Cox säger behövs bara litet värme och kärlek, så ordnar sig biffen....
      Är motorn ifråga bara "litet" glömd, kan den gå fri från glykolgrytan, och klara sig undan med en omgång uppvärmning-frigörning-demontering-tvättning-inoljning...

      En stötesten hos dieslar är motkolven....den kan sitta som attan...!...och den behöver lösgöras om man tänker starta motorn i ett senare skede...
      Om man har riktig TUR, har försynen sett till att motkolven är fastlimmad i en position som möjliggör start, och då brukar den lossna så snart motorn blir varm....men hur ofta har man den turen...?
      Ok, motkolven skall loss, till varje pris...!...fram med dorn och slägga...?...nej stopp, här får man ta det liitet lugnt om man inte vill skada de här delikata grejorna... Mer än en diesel har mött sitt öde just här i processen...

      Eftersom jag är en fegis, kör jag med både hängslen och livrem, och somliga tycker kanske att jag är överförsiktig, men jag har hittat en enkel procedur för betvingande av motkolvar, på ett tryggt sätt...
      Jag använder min taiwanesiska pelarborrmaskin som press. Inget bankande...! På det här sättet känner man vad man gör på ett föredömligt sätt, och kan avbryta om något känns galet.
      Som "pinne" kan man använda en hård rundstav, men på bilden använder jag chucknyckeln som pinne, vilket går bra, eftersom metoden bygger på att man känner vad man gör, till skillnad från "bankandet"...

      Man värmer först cylindern ordentligt så att "hartsen" mjuknar, smetar litet olja både över- och under motkolven, och den absolut skonsammaste metoden är att pressa motkolven NER i loppet, eftersom cylinderdiametern ökar mot botten, och den formligen "ramlar" ner sista biten (och motkolven skall sedan tillbaks samma väg som den kom ut, med flödigt med olja).

      Ja....det är så här jag brukar göra....

      Klicka på bilden för större version  Namn:		Motkolv 1.jpg Visningar:	0 Storlek:		517,3 KB ID:		7832Klicka på bilden för större version  Namn:		Motkolv 2.jpg Visningar:	0 Storlek:		423,1 KB ID:		7833
      Det behöver väl inte sägas att pelarborrmaskinen inte roterar under det här arbetet.....


      Skräckbild av vådan av att banka ut en motkolv fel väg (nej...inte min motor...)
      Klicka på bilden för större version  Namn:		Crack.jpg Visningar:	0 Storlek:		48,0 KB ID:		7834



      Jahapp, nu blev det ännu en mångordig tvåcentare.....


      /Bosse



      Senast redigerad av Bosse Jansson ; 2019-11-25, 07:53 .
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Jag brukar inte ta ut motkolvet, tycker att det finns risk för att göra mera skada än nytta. Det räcker att värma cylindern och pressa motkolven lite uppåt för att den skall ha släppt ifrån cylindern. Sedan pressar man lätt tillbaka den till körläget med kompskruven när man skall starta motorn.
        Senast redigerad av Cox ; 2019-11-24, 21:17 .

        Kommentar


        • #5
          Ser förresten ut som cylindern till en Webra Record 1.5cc på bilderna?

          Har precis gått igenom en sådan motor här i helgen. Den går riktigt fint med ljuddämpare och RC förgasaren, förutom att den går för rikt på låga varv...

          Kommentar


          • #6
            Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
            Jag brukar inte ta ut motkolvet, tycker att det finns risk för att göra mera skada än nytta. Det räcker att värma cylindern och pressa motkolven lite uppåt för att den skall ha släppt ifrån cylindern. Sedan pressar man lätt tillbaka den till körläget med kompskruven när man skall starta motorn.
            Jo, det kan räcka med den åtgärden.
            Det jag visade ovan, var en "fullständig" demontering, antingen av en hopplöst hopbeckad motor, eller om den skall rengöras för riktigt lång förvaring....
            ...så där lagom vintage...

            Kommentar


            • #7
              Ursprungligen postat av Cox Visa inlägg
              Ser förresten ut som cylindern till en Webra Record 1.5cc på bilderna?
              Ja, det är en Webra Record av modellen från ca 1959 och framåt.....superbra motorer....!

              ...så där lagom vintage...

              Kommentar


              • #8
                Bosse,

                Jag tror min PAW-diesel är ett svårt fall. Den fick stå orörd i minst tio år, sannolikt länge än så. För drygt tio år sedan insjuknade min mor, varefter hon avled. All hobbyverksamhet bedrevs då på sparlåga , så att motorn helt sonika glömdes bort är kanske inte så konstigt. Jag tror du har helt rätt i att motkolven kommer att bli ett problem, i varje fall om motorn är så igenbeckad som jag tror. Men- det finns hopp. Klubben har sitt årsmöte i februari, det brukar vara välbesökt. Jag tar med motorn tillsammans med ett par polygriptänger med riktigt grova käftar, ett par kraftiga skruvmejslar, en eller två avbitartänger, hovtänger också givetvis, två rejäla hammare och ett stämjärn- och så var det väl själva den om inte motorn skulle kunna besegras. Eller massakreras, beroende på hur man ser på det. Det ordnar sig!

                Douglas

                Kommentar


                • #9
                  Ja, Douglas....10 år är en respektabel härdningstid för ricinolja......
                  Men i glada vänners lag fixar sig det mesta.....kanske med litet allsång under demonteringen.
                  Povel Ramels gamla dänga "Far jag kan inte få upp min kokosnöt" kanske vore passande...



                  /Bosse
                  ...så där lagom vintage...

                  Kommentar


                  • #10
                    Polygriper, stämjärn och hammare, det är så att man ryser vid tanken...

                    Det längsta jag har haft en motor liggande är nog drygt 20 år, det var en Veco .19 RC ifrån tonåren som kördes på ren ricinolja och sedan blev undanlagd helt utan någon extra behandling. Tror knappt att jag körde ur bränslet ifrån vevhuset när jag stängde av den, den skulle ju snart användas igen var det ju tänkt....

                    Det var dock inga problem få liv i den igen, det gäller bara att ta det lugnt och värma loss delarna.
                    En viktig del är att se till att vevstaken inte sitter fast på kolvbulten...

                    Kommentar


                    • #11
                      Jag testade en Webra .61 Blackhead häromåret som verkligen "satt fast" - den hade legat i ca: 40 år och bara körts med ricinolja som "smörja". Men värmemetoden fungerade utmärkt - sen drog jag i den lite bränsle innan jag tog isär den.
                      Roger

                      Kommentar


                      • #12
                        Kod:
                        [LEFT][COLOR=#252C2F][FONT=inherit]En viktig del är att se till att vevstaken inte sitter fast på kolvbulten... [/FONT][/COLOR][/LEFT]
                        Ja, DET är en viktig punkt....!....vanligtvis ordnar värmen den saken, men man vill ju SE att den verkligen har lossnat, så att inte vevstaken vrider runt kolvbulten. ....




                        Jag hittade en bild på en modell som väntat VÄLDIGT många år på "nästa flygning", uppenbarligen efter ett hårt liv bland både filar och polygriptänger.......
                        Klicka på bilden för större version

Namn:		WAF (gammal).jpg
Visningar:	695
Storlek:		99,8 KB
ID:		7853


                        /Bosse

                        ...så där lagom vintage...

                        Kommentar


                        • reparatörn
                          reparatörn Kommenterade
                          Redigering av en kommentar
                          Stackars motor.....men jag har sett värre bilder. Motorgurun Clarence Lee publicerade en gång en bild i dåvarande RCM som var totalgrym. En modellflygare hade fått för sig han måste plocka isär motorn, men fick inte loss cylinderfodret. Den motorn gick ett hemskt öde till mötes, helt enkelt hemskt. En annan motorstackare som skulle "rengöras" (dvs den sandblästrades) blev väl inte sådär presentabel efteråt. Ägaren försökte sedan sälja motorn via Indy R/C Sales i Indianapolis, Indiana. Gick visst inte så bra har jag för mig.

                      • #13
                        Fastbeckade motorer jag har med framgång använt värmepistol i kombination med tunn oljespray. Skruva först loss allt av plast och annat som behagar lossna utan våld. Spraya och värm. Håll med arbetshanskar och vrid FÖRSIKTIGT rund med en propeller påsatt. Går det inte låt svalna lägg i tex t sprit över natten och gör om m värmepistol. Efter några dagar brukar motorn gå runt. Tålamod o varsamhet. Inget våld.

                        Kommentar

                        Arbetar...
                        X