Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Kavan FK50

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Kavan FK50

    Hallå. Jag undrar om någon här på forumet har någon kunskap gällande Kavans 50cc boxermotor. Att förgasaren är väldigt speciell och kräver en hel del tålamod att ställa in har jag redan förstått, men lite tips av någon som har erfarenhet av den och motorn i övrigt skulle vara guld värt.

    mvh.Thomas.

  • #2
    Hej,
    Jag har själv ingen erfarenhet av den här motorn, men jag hittade detta:

    Klicka på bilden för större version

Namn:		image_2440.jpg
Visningar:	624
Storlek:		209,6 KB
ID:		7166


    /Bosse
    ...så där lagom vintage...

    Kommentar


    • #3
      Tack Bosse. Jag har sett den där beskrivningen tidigare och tror att jag förstår (i alla fall i stort...) hur förgasaren är uppbyggd.
      Men jag skulle väldigt gärna få kontakt med någon som har eller har haft en likadan motor för att bolla lite tips på inställningar bl.a.

      Kommentar


      • #4
        Kavan FK50 finns i tre versioner som du kanske vet: Mk I, MkII och MkII Gold.
        Mk I kom väl nåt år före Mk II ca 1982, Mk II kom ca 1986, MkII Gold 1988 (=MK III).

        Vilken har du?
        Det skall finnas en liten rund märkning i fronten där det står t ex "Kavan FK 50 Mk II", om du har det.
        I tester av Mk II i pressen skrev de t ex att ..."the Mk II is a big improvement of the original FK 50 Mk I..."

        Test Mk I (Radio Modeller):
        http://sceptreflight.com/Model%20Eng...%20Mk%20I.html

        Test Mk II (Radio Modeller):
        http://sceptreflight.com/Model%20Eng...20Mk%20II.html

        Test Mk II (Model Airplane News):

        http://sceptreflight.com/Model%20Eng...20%282%29.html

        Annons i Allt om hobby 1988 nr 3 i bilden nedan som visar förbättringarna och prestanda på FK50 MkII Gold (=MkIII).

        /Bo
        Klicka på bilden för större version  Namn:		image_2451.jpg Visningar:	3 Storlek:		196,4 KB ID:		7192
        Senast redigerad av bem ; 2019-10-19, 08:38 .
        Karlstads MFK

        Kommentar


        • #5
          Hej och tack.
          Det är en MK2 jag har, glödvarianten. Håller på att bänkköra den för att försöka att lära mej den innan den eventuellt åker i en maskin.
          Men det är alltid lite vanskligt eftersom reservdelar kan vara svårt till en över 30 år gammal motor. Mecoa i USA verkar eventuellt ha lite, har ställt frågan till dom i alla fall.

          Kommentar


          • #6
            FK50 Mk II, låter bra. Men det är ingen "MkII Gold" du har för de har guldfärgade topplock, se bilden nedan.
            FK50 är en väldigt snygg motor tycker jag, det var nog en riktig "Rolls Royce" motor när den var i ropet, många drömde nog om en sådan men få hade nog råd med den. Nu är den väl samlarobjekt och kanske är värd en hel del som sådan. Man ser att folk begär uppåt motsvarande 40000 kr för en ny okörd FK50 Mk I på ebay. En okörd ny i box MK II eller MKII Gold kanske är ännu dyrare?

            /Bo

            Klicka på bilden för större version

Namn:		Kavan_FK50_MKII_Gold_topplock.jpg
Visningar:	539
Storlek:		156,2 KB
ID:		7197
            Karlstads MFK

            Kommentar


            • #7
              Finns lite info att snappa upp i den här tråden också på tyska rc-network (2 sidor):

              https://translate.google.se/translat...en-KAVAN-FK-50

              /Bo
              Karlstads MFK

              Kommentar


              • #8
                Thomas,

                Får Du problem köper jag gärna motorn. Betalar bra skall Du veta, minst en hundring i alla fall.

                Douglas

                Kommentar

                Arbetar...
                X