Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

Ett 54 år gammalt "cold case" är löst...!

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • Ett 54 år gammalt "cold case" är löst...!

    I tidskriften "Hobby" nr 3 1965 publicerades en bild på den här snygga dieselmotorn, med en efterlysning, eftersom ingen då kunde identifiera den.
    I alla fall ingen på tidningens redaktion.....
    Och tydligen ingen annan heller, eftersom inget gensvar kom (såvitt jag vet)
    Sett i backspegeln, kanske detta med modellmotorhistoria inte riktigt fått något grepp än, i mitten av 60-talet, och under dessa år kanske fokus mest låg på allt nytt och fantastiskt som dök upp, och "gamla grejor" blev snabbt glömda....?

    Klicka på bilden för större version

Namn:		Okänd diesel (Hobby 3-65).jpg
Visningar:	315
Storlek:		182,6 KB
ID:		7073
Klicka på bilden för större version

Namn:		Hobby  (3-65).jpg
Visningar:	357
Storlek:		4,79 MB
ID:		7074


    Hur som helst, har jag haft denna tidning liggande i mitt...öh...arkiv.....i alla år, och på senare tid fick jag åter ögonen på denna efterlysning.
    Och nyfiken som jag är, har jag haft bilden av motorn utlagd på diverse forum m.m., men under flera år har det inte blivit något napp alls....förrän nu....!

    Och jag tänker inte ta åt mig äran för att ha löst mysteriet, för det gjorde nämligen en brittisk gentleman, som uppenbarligen har mycket god koll på sådana här saker.
    Han skriver:

    >>
    Hi,
    This engine is the Swedish "Meteor Type D".
    The drawings were published in the magazine "Teknik for alla" in 1947 issues 5,7,9 and 11.
    The "Type T" was the ignition version.
    Rudolph Tegstrom was the designer who also provided the castings via the magazine.
    Hope this helps.

    >>

    En Rudolph Tegström-motor alltså......vem kunde ana det....?
    RT var inte "vemsomhelst", utan ett mycket tungt namn inom linbils-sporten, och även inom andra områden där det gick fort...!

    Rudolph Tegström
    Klicka på bilden för större version

Namn:		01.jpg
Visningar:	494
Storlek:		69,3 KB
ID:		7076
Klicka på bilden för större version

Namn:		02.jpg
Visningar:	510
Storlek:		253,0 KB
ID:		7077

    Och man kan se mer här:
    http://www.smru.se/oldt_rt_spec.html

    Ja, så var den gåtan löst, efter 54 år.......vår gode engelsman uppger t.o.m. i vilka nummer av TFA som byggartikeln publicerades.
    Dessa nummer har jag förstås inte, men det känns faktiskt mest viktigt att få veta motorns ursprung.....och att Rudolph Tegström även engagerat sig i flygmotorer var helt nytt...åtminstone för mig.....

    /Bosse






    Bifogade filer
    ...så där lagom vintage...
Arbetar...
X