Meddelande

Minimera
Inget meddelande ännu.

En Gilbert dök upp.....

Minimera
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Visa
Rensa alla
nya inlägg

  • En Gilbert dök upp.....

    Av en händelse (förstås...) hamnade denna lilla motor i mitt knä........
    Den visade sig vara en "GILBERT 7", och jag måste säga, att antingen har jag missat denna motor fullständigt tidigare, eller så har jag helt enkelt glömt bort dess existens.....

    Detta triggade mig att göra litet research, vilken gav vid handen att dessa små glödstiftare tillverkades i USA, av "A.C.Gilbert Company", dvs samma firma som bl.a. tillverkade metallbygglådorna "Erector", som kan sägas vara den amerikanska motsvarigheten till Meccano.
    Det handlar om tidigt 60-tal, och en bit framåt.
    Dessa motorer såldes lösa, men levererades även inbyggda i diverse "RTF-leksaker" som också kom från samma tillverkare.
    Man gav sig m.a.o. modigt in på den heta marknaden som dominerades av Cox m.fl.......vad jag förstår, varade detta äventyr inte särskilt många år.....

    Motorerna tillverkades i två storlekar.
    Modell "7" är på 0,74 kubiktum (ca 1,21 cc), men även en 0,11 kubiktums (1,8 cc) version förekom.
    Som synes "sidportare", vilket gör den litet intressant......

    De två första bilderna är mitt exemplar, och de följande fotona visar några RTF-skapelser som också såldes av A.C.Gilbert Company "back then"....

    Någon här som har någon relation till "Gilbert"...?


    Klicka på bilden för större version

Namn:		001.jpg
Visningar:	500
Storlek:		371,5 KB
ID:		6967
Klicka på bilden för större version

Namn:		002.jpg
Visningar:	476
Storlek:		356,4 KB
ID:		6968
Klicka på bilden för större version

Namn:		014.jpg
Visningar:	481
Storlek:		571,9 KB
ID:		6969
Klicka på bilden för större version

Namn:		024.jpg
Visningar:	479
Storlek:		70,7 KB
ID:		6970

    ...så där lagom vintage...

  • #2
    Hej,
    Ovanliga motorer, de två storlekar som fanns. Tillverkaren Gilbert har gått mig helt förbi, kanske de var mest aktuella på 1960-talet (då hade jag ännu inte börjat med modellflyg).
    Förgasarrörets uppåtvinkling var nog unikt på deras motorer, har aldrig sett nån annan tillverkare med så långt förgasarrör och uppvinklat. Men nålens placering var ju bra så man slapp riskera fingarna när nålen skulle finjusteras.

    Den sistan bilden på Gilbers "Wing Thing" ser lite kul och ovanlig ut, finns en video nedan på den. Den gick tydligen att dra upp med en lina (med eller utan motorn var igång) eller så kunde den flygas som friflygsmodell. Den kom ut 1963 har jag hittat uppgift om och kunde ha en .074 (1,21 cc) Thunderhead motor.
    /Bo

    Senast redigerad av bem ; 2019-10-06, 11:04 .
    Karlstads MFK

    Kommentar


    • #3
      Det där "uppvinklade förgasarröret" visar att motorn är en "sidportare" (i folkmun), vilket litet mer vetenskapligt kan kallas "kolvstyrt insug".....ungefär det vi är vana vid från ungdomens mopeder och mc.....
      Under modellmotorernas barndom och en bra bit framåt var det mer eller mindre praxis, men så småningom upptäckte man att vevaxelstyrda, slidstyrda och även reedventilstyrda insug gav litet "mera kräm", och "sidportarna" dog ut......
      Under det tidiga 60-talet hade "sidportarna" mer eller mindre förpassats till historien, men det fanns några undantag:
      Av någon anledning presenterade ED sin "Cadet" diesel 1962, vilken hade kolvstyrt insug. Och så har vi förstås också "Gilbert", som förmodligen såg produktionsekonomiska fördelar med detta arrangemang....ingen reedventil m. tillbehör, och vevaxeln kunde tillverkas på enklaste sätt, osv....
      Inga fördyrande komplikationer här inte....!
      Priset för detta blev troligen en aning sänkt prestanda, men den här motorn konstruerades ju inte för att vinna tävlingar med.....

      En klassisk sidportare: Mills P 75
      Klicka på bilden för större version

Namn:		P75 01.jpg
Visningar:	351
Storlek:		354,2 KB
ID:		6986

      Och så ED Cadet, som överraskande fick kolvstyrt insug så sent som 1962....nästan samtida med Gilbert...
      Klicka på bilden för större version

Namn:		ED Cadet 1962.jpg
Visningar:	368
Storlek:		119,8 KB
ID:		6987




      WING THING
      Ja, den är intressant...!....har för mig att jag sett den i någon butik någon gång i ett avlägset förflutet....
      Under det tidiga 60-talet låg dessa "drakflygplan" i tiden, inte minst för att NASA (!) då drev olika utvecklingsprojekt på temat ("Parawing"), med syfte att få fram billiga, fältmässiga (portabla) flygfarkoster för smygande landsättningsoperationer m.m....
      (Använde inte James Bond något liknande i någon tidig film...?)

      Här är en artikel ur Aeromodeller (1962 förstås...) med några Parawing-idéer för modellflygare:
      [ATTACH]n6985[/ATTACH]



      /Bosse
      ...så där lagom vintage...

      Kommentar


      • #4
        Och för den som orkar, kommer här ytterligare en dykning ner i "historieböckerna".....

        Ingen mindre än Bill Effinger, grundaren av "Berkeley Models", [aka "Berkeley Bill"] hoppade 1959 över till A.C. Gilbert Co. och blev där något slags projektledare.
        Ett par riktigt namnkunniga konstruktörer engagerades, nämligen Howard Johnson (Johnson glödstiftsmotorer) och Bob Holland (vi minns den vassa "Holland Hornet"), och detta samarbete resulterade i Gilbert-motorerna, Wing thing och alla andra spännande saker som sedermera lämnade A.C. Gilbert Co........

        Här kan man läsa mer:
        http://www.jitterbuzz.com/bill_tribute.html

        /Bosse

        ...så där lagom vintage...

        Kommentar

        Arbetar...
        X